طرز تهیه آش دوغ اردبیل | نکات کلیدی تهیه آش دوغ

طرز تهیه آش دوغ اردبیل | نکات کلیدی تهیه آش دوغ

در ادامه قصد داریم که شما را با طرز تهیه آش دوغ آشنا سازیم پس با ما همراه شوید.

حتما شما هم جزو آن دسته از افرادی هستید که غیر ممکن است طرفدار آش رشته نباشید. آش رشته یکی از غذاهای سنتی و بسیار خوشمزه ایرانی است که پای ثابت هر سفره ای می باشد. اما جالب است بدانید که  یکی از انواع آش، آش دوغ نام دارد.  این آش یک غذای سنتی استان اردبیل است که در آن سبزی و نخود و دوغ و برنج با هم  مشاهده و پخته می شود. همچنین شما می توانید آش دوغ بسیار خوشمزه را به عنوان پیش غذا یا برای افطار تهیه و سرو نمایید‌. در ادامه قصد داریم که شما را با طرز تهیه آش دوغ آشنا سازیم پس با ما همراه شوید. 

طرز تهیه آش دوغ اصل اردبیل

 مرحله اول: خیس کردن حبوبات

در مرحله اول باید نخود و لوبیا را از شب قبل یا هفت هشت ساعت قبل از تهیه آش خیس کنید و برای گرفتن نفخ آن، آب نخود را دو یا سه بار در زمان خیس خوردن عوض کنید. برنج را هم یک یا دو ساعت قبل از تهیه آش دوغ خیس کنید.

مرحله دوم: پختن حبوبات

نخود و لوبیا را در قابلمه مناسب بریزید و با پنج یا شش پیمانه آب به مدت دو ساعت بپزید.(در این مرحله نخود را بیش از این نپزید چرا که نخود د آش دوغ نباید له شود)

مرحله سوم: اضافه کردن برنج

برنج را همراه پیاز و سیر سرخ شده در قابلمه بریزید تا همراه نخود نیم پز پخته شود. (مراقب باشید تا زمان له شدن برنج، آب آن کامل کشیده نشود اما نیازی نیست آب زیادی در قابلمه باشد چرا که در انتهای کار دوغ اضافه خواهد شد و آش نباید بیش از حد آبکی باشد)

مرحله چهارم: اضافه کردن سبزی خرد شده

سبزی خرد شده را به مواد آش  اضافه کنید و اجازه دهید حدو ۴۵ دقیقه با حرارت ملایم بپزد (بهتر است سبزی آش تازه باشد تا رنگ آش دوغ سفید بماند اگر سبزی فریز شده استفاده کنید رنگ آش تیره تر می شود.)

 

سبزی آش

 مرحله پنجم: اضافه کردن دوغ 

در این مرحله دوغ را همراه ادویه و نعناع داغ را اضافه کنید و هر از گاه هم بزنید تا آش دوغ کاملا جا بیافتد (بهتر است در ظرف را نگذارید چرا که احتمال دارد دوغ در اثر جوشیدن زیاد ببرد.) توجه کنید برای تهیه آش دوغ اردبیل بهتر است دوغ شما کمی ترش باشد اما نه بیش از حد. بهترین گزینه هم دوغ محلی است.

 آش دوغ سرعین

رسپی های مرتبط با طرز تهیه آش دوغ

طرز تهیه آش دوغ محلی

برای طرز تهیه آش دوغ محلی ابتدا باید از قبل حبوبات و برنج را خیس کنید.حالا یک قابلمه بزرگ بردارید و برنج خیس‌خورده و ۲ لیتر دوغ را در آن بریزید. سپس در حین جوشیدن برنج با دوغ، نخود‌ها را در یک قابلمه جدا و با آب بپزید. سپس سبزی‌ها را بشویید، خرد کنید. بعد از اینکه برنج در دوغ کاملاً پخته و نرم شدند، نخود پخته شده را به آن اضافه کنید و هم بزنید تا جا بیفتد. سپس ادویه های دلخواه را اضافه کنید و بعد از آماده شدن میل کنید. 

طرز تهیه آش دوغ سرعین

برای طرز تهیه آش دوغ سرعین ابتدا حبوبات را از شب قبل خیس کنید. حالا دوغ را همراه با مخلوط آب بگذارید تا به جوش بیاید. سپس یک پیمانه برنج را بشورید و به قابلمه اضافه کنید. زمانی که مشاهده کردید دوغ به غلظت مناسب رسیده است نوبت گوشت قلقلی ها را اضافه کنید.  حالا سبزی‌های معطر را که از قبل شسته و خرد کرده‌اید، در این مرحله به آش اضافه کنید. نخود پخته شده را فراموش نکنید و به آش اضافه کنید. وقتی آش به جوش آمد در قابلمه را ببندید تا سبزی‌ها پخته شوند.  حدود نیم چهل دقیقه بگذارید آش بر روی حرارت ملایم جا بیفتد. سپس می توانید میل کنید.

طرز تهیه آش دوغ ترکی

برای طرز تهیه آش دوغ ترکی ابتدا نخود را از شب قبل بخیسانید.  حالا نخودها را به همراه پنج پیمانه آب درون قابلمه‌ای با سایز مناسب بریزید و روی حرارت قرار دهید تا بجوشد. سپس برنجی را که از قبل خیس کرده اید را نیز اضافه کنید. تخم گشنیز را درون ماهتابه‌ای حاوی روغن بریزید و تفت دهید. در ادامه آن را همراه سبزی در نیم ساعت آخر پخت آش اضافه کنید. اجازه دهید تا آش کاملا پخته شود و جا بیفتد. در آخر می توانید آش را با نعناع داغ تزیین کرده و سرو نمایید. 

نکات کلیدی تهیه آش دوغ:

- بهتر است از دوغ محلی استفاده کنید. اگر دوغ زیاد ترش است میتوانید کمی ماست و آب هم به آن اضافه کنید.

- اضافه کردن چند برگ سیر تازه به سبزی آش دوغ عطری عالی به آن میدهد.

- بعضی ها به جای برنج از بلغور گندم استفاده میکنند. بلغور هم لعاب خوبی به آش میدهد. پیشنهاد میکنم آن را امتحان کنید.

-برای این آش محلی می توان از انواع سبزی کوهی و محلی استفاده کرد. مثلاً در بعضی مناطق از گیاه لوشه، گل آقا (گیلاخه) و کنگر هم در آش دوغ استفاده میکنند.

- مطلبی که خواندید دستور تهیه به سبک ترکی بود. در کردستان هم این آش را به روش مشابهی درست میکنند.

- دوغ باید مدام هم زده شود تا نبرد. اگر تازه کار هستید میتوانید یک عدد تخم مرغ را با چنگال بزنید و به دوغ اضافه کنید. تخم مرغ جلوی بریده شدن آن را میگیرد.

- درصورتی که آش شما زیاد رقیق شده میتوانید یک قاشق آرد را در نصف لیوان آب حل کرده و به آش اضافه کنید.

- حتماً در این آش از برنج یا خرده برنج ایرانی استفاده کنید که عطر آن را عالی میکند.

- گفته شده که فلفل سردی آش را میگیرد. میتوانید آن را داخل آش بریزید. یا موقع سرو روی آش بپاشید.

- آش دوغ اردبیل برای افطار ماه رمضان هم گزینه مناسبی هست.

نظر شما