طرز تهیه بورک گوشت ترکی | فوت وفن خوشمزه شدن بورک گوشت

طرز تهیه بورک گوشت ترکی | فوت وفن خوشمزه شدن بورک گوشت

در این دستور قصد داریم طرز تهیه بورک گوشت و قارچ ترکی را با تمام فوت و فن های خوشمزه تر شدن آن به شما آموزش دهیم. رسپی این غذای لذیذ را از دست ندهید و با ما همراه شوید.

بورک گوشت چرخ کرده یکی از رایج ترین روش های تهیه بورک ترکی می باشد. در دستور طبخ بورک گوشت ترکیه می توانید به دلخواه هر نوع پنیری را به کار ببرید و بورک گوشت و پنیر خوشمزه ای را تهیه کنید.

 در این دستور قصد داریم طرز تهیه بورک گوشت و قارچ ترکی را با تمام فوت و فن های خوشمزه تر شدن آن به شما آموزش دهیم. رسپی این غذای لذیذ را از دست ندهید و با ما همراه شوید.

طرز تهیه بورک گوشت ترکی

مرحله اول: تفت دادن پیاز در تابه

برای تهیه بورک گوشتی ، ابتدا پیاز را نگینی خرد کنید. اگر تمایل به اضافه کردن سیر دارید، سیر را رنده کرده و یا ریز خرد کنید. در تابه ای کمی روغن ریخته روی حرارت قرار دهید. حالا پیازها را درون تابه بریزید. و کمی تفت دهید.

سپس سیر را اضافه کنید. پس از اینکه مخلوط پیاز و سیر کمی تفت داده شد، گوشت چرخ کرده را اضافه کنید. هم بزنید تا آغشته به پیاز و سیر شده و خامی گوشت گرفته شود، سپس زردچوبه و کمی فلفل اضافه کنید. حالا در تابه را بگذارید تا گوشت خوب و کامل پخته شود.(هر چند دقیقه یک بار آن را هم بزنید)

مرحله دوم: افزودن گوشت چرخ‌کرده و چاشنی‌ها

سیب زمینی را به روش بخار یا آب پز، بپزید. پس از اینکه پخته و خنک شد، آن را مکعبی ریز خرد کنید. قارچ ها را نیز ریز خرد کرده، در تابه ای جداگانه در کمی روغن تفت دهید تا خامی و آب قارچ گرفته شود. می توانید چند قطره آبلیمو به قارچ اضافه کنید تا رنگ آن سیاه نشود. فلفل دلمه را نیز به قطعات کوچک و ریز خرد کنید.

مرحله سوم: پختن سیب‌زمینی و تفت دادن قارچ

 وقتی گوشت کامل پخته شد، سیب زمینی، قارچ و فلفل دلمه را به درون تابه بریزید و مخلوط کنید. نمک، فلفل و آویشن را اضافه کنید. تفت دهید تا مواد خوب ترکیب شوند. در دقایق آخر رب گوجه فرنگی را اضافه کنید.

سپس تفت داده و سرخ کنید تا مواد گوشتی با رب مزه دار شده و طعم بگیرند و رنگ خامی گوجه فرنگی از بین برود و کمی سرخ شود. در آخر جعفری تازه خرد شده را به مواد اضافه کنید و در حد ۲ دقیقه تفت دهید. سپس زیر حرارت را خاموش کنید.

 

مرحله چهارم: افزودن سیب‌زمینی، قارچ، فلفل دلمه و رب

در ظرفی سفیده تخم مرغ، ماست، کره یا روغن را مخلوط کنید. خمیر یوفکا آماده را که از قبل از فریزر خارج کرده بودید آماده کنید. روی سطح صافی یک ورقه از خمیر را قرار دهید. روی سطح خمیر را با یک برس مخصوص آشپزی آغشته به مخلوط سفیده تخم مرغ، ماست و کره کنید تا نرم شده و حالت شکنندگی آن از بین برود.

یک ورقه دیگر از خمیر را روی آن قرار دهید تا بورک مقاوم شده و مواد از آن بیرون نزند. روی لایه دوم را نیز آغشته به مخلوط سفیده تخم مرغ کنید. حالا مقدار لازم از مواد گوشتی که خوب سرد شده را در وسط خمیر قرار دهید. در صورت تمایل پنیر مورد نظر خود را روی مواد گوشتی قرار دهید.

حالا گوشه های خمیر را به داخل تا کنید تا مواد از آن خارج نشود و سپس آن را رول کرده و بپیچید. می توانید در قسمت آخر کمی از مخلوط سفیده بزنید تا چسبناک شده و رول بورک باز نشود.

مرحله پنجم: آماده‌ کردن خمیر یوفکا

در ظرفی زرده تخم مرغ و زعفران دم کرده را مخلوط کنید. سطح بورک های آماده شده را با کمک یک قلمو آغشته به مخلوط زرده تخم مرغ و زعفران کرده و خوب رومال کنید.

در صورت دلخواه کمی کنجد روی هر رول از بورک بپاشید. برای تهیه بورک گوشت در فر در کف سینی فر کاغذ روغنی قرار دهید، بورک های آماده شده را با فاصله درون آن بچینید. سینی را درون فر که از قبل گرم کرده اید، برای مدت ۳۰ دقیقه با حرارت ۱۸۰ درجه سانتی گراد قرار دهید تا پخته شود.

می توانید ۵ دقیقه آخر را روی حالت گریل قرار دهید تا روی بورک ها طلایی و خوش رنگ شود. بورک گوشت و سیب زمینی و قارچ شما آماده می باشد. آن ها را در ظرف مناسبی سرو کنید.

می توانید در ظرف و کنار بورک ها انواع سبزیجات خام یا پخته را طبق سلیقه خود قرار دهید و بورک های گوشتی را با انواع دیپ و سس ها نوش جان کرده و لذت ببرید.

طرز تهیه‌ بورک گوشت با خمیر خانگی

برای درست کردن بورک با خمیر خانگی، اول سراغ درست کردن خمیر مخصوص می‌رویم. ابتدا یک و نیم پیمانه آب، دو قاشق چایخوری نمک و یک قاشق غذاخوری سرکه را در یک کاسه‌ بریزید و با لیسک آشپزخانه هم بزنید. سپس ۵ پیمانه آرد (۵۰۰ گرم) را در دو مرحله اضافه کنید و با لیسک هم بزنید. پس از هم زدن، با دست خمیر درست‌شده را ورز دهید، و سپس روی یک میز آشپزی با دست ورز بدهید. مقداری آرد روی خمیر بریزید و تا وقتی که خمیرتان تمام آرد را جذب کند به ورز دادن ادامه دهید. حالا خمیر را گرد کنید و برای یک ساعت در کیسه‌ی فریزر بگذارید تا خمیر استراحت کند. حالا باید مواد داخل بورک را آماده کنید‌. دو عدد پیاز سایز متوسط را نگینی ببرید. ۲۰۰ گرم گوشت چرخ‌کرده را در تابه تفت بدهید و بعد از این‌که حالت گوشت تغییر کرد، گوشت را در یک طرف تابه جمع کنید و ۲ الی ۳ قاشق چایخوری روغن به تابه اضافه کنید. اجازه بدهید در ابتدا پیاز و روغن با هم قاطی نشوند تا پیازها بهتر سرخ شوند، سپس پیاز و گوشت را با هم کامل مخلوط کنید و یک قاشق چای‌خوری نمک اضافه کنید. نصف قاشق چایخوری فلفل سیاه و نصف قاشق چایخوری فلفل قرمز اضافه کنید و هم بزنید‌ و ۱ الی ۲ قاشق چای‌خوری مویز را به مواد داخل تابه بیفزایید و هم بزنید. وقتی پیازها نرم شدند، تابه را از روی گاز بردارید. ۱۰۰ گرم کره را در تابه بریزید و صبر کنید تا ذوب شود‌. نصف فنجان چای‌خوری روغن به تابه اضافه کنید و هم بزنید و زیر تابه را خاموش کنید‌. حالا به سراغ خمیر بورک بروید و مقدار آرد را روی میز کارتان پخش کنید و ورز دهید‌‌‌. خمیر را با یک چاقوی مناسب به پنج قسمت تقسیم کنید‌. هرکدام از قسمت‌ها را جداگانه ورز بدهید و  به شکل گلوله در بیاورید. حالا مقداری از روغنی که آماده‌ کرده بودید (کره و روغن) را روی میز کارتان بریزید و خمیرهای توپی را روی آن به شکل دایره پهن کنید. بعد از این‌که حسابی خمیرها را با روغن چرب کردید، کف یک بشقاب را با روغن چرب کنید و خمیرها را در یک بشقاب بگذارید‌ و دوباره از روغنی که آماده‌ کرده‌بودید روی آن‌ها بریزید‌. روی خمیرها نایلون فریزر بکشید و بگذارید حداقل ۳۰ دقیقه استراحت کنند. بعد از سی‌دقیقه دوباره میز کار را چرب کنید و توپ های خمیر را با وردنه صاف کنید. دوباره روی خمیر روغن بریزید و خمیر را پهن‌تر کنید. مخلوط گوشت را در آن بریزید و رول کنید. در سینی فر، کاغذ روغنی بگذارید و رول‌ها را در آن قرار دهید. سپس بورک گوشت را در فر با دمای ۲۲۰ رجه بگذارید تا به مدت ۲۰ الی ۲۵ دقیقه بپزد.

طرز تهیه بورک گوشت در ماهیتابه

دو عدد تخم مرغ را یک کاسه بشکنید و با هم‌زن هم بزنید. یک و نیم لیوان شیر و یک قاشق چای‌خوری نمک در کاسه بریزید و مخلوط کنید. سپس با پیمانه‌ی آرد، دو پیمانه آرد بریزید و  با لیسک کامل مخلوط کنید. یک پیمانه‌‌ی دیگر آرد بریزید و دوباره هم بزنید. حالا خمیر را در کاسه با دست ورز دهید و نصف پیمانه آرد بریزید و به ورز دادن خمیر ادامه دهید تا یک خمیر نرم حاصل شود. حالا سه قاشق غذاخوری روغن بریزید و با دست خمیر را ورز دهید تا روغن به خورد خمیر برود. در کاسه را بگذارید و اجازه بدهید خمیر برای ۱۰ دقیقه استراحت کند. بعد از ده دقیقه خمیر را ورز دهید تا نرم‌تر شود و توپ‌های کوچک از خمیر درست کنید. ر

وی میز آشپزخانه‌تان را با مقدار کمی آرد بپوشانید و با وردنه همه‌ی خمیر ها را صاف کنید. یک بشقاب را با روغن چرب کنید و خمیرهایی که پهن کردید را روی آن بگذارید، روی خمیر‌ها روغن بریزید و با دست روغن را پخش کنید. روی بشقاب را بپوشانید و بگذارید خمیرها استراحت کنند. در یک تابه‌ی دیگر پیاز و فلفل‌دلمه‌ای را با پیاز و روغن سرخ کنید تا نیمه‌شفاف بشوند، سپس نیم کیلو گوشت چرخ‌کرده را به همراه یک قاشق چای‌خوری فلفل چیلی، یک قاشق چای‌خوری پاپریکا، یک قاشق چای‌خوری پودر گشنیز و کمی آویشن به پیاز اضافه کنید و هم بزنید.

سپس یک قاشق غذاخوری رب گوجه و یک قاشق غذاخوری سرکه‌ اضافه کنید و به مدت یک دقیقه سرخ کنید. حالا جعفری خرد شده را در مخلوط بریزید، هم بزنید و در آخرین مرحله یک قاشق چایخوری نمک را در مخلوط بریزید و حرارت را خاموش کنید. خمیرها را روی میزکار چرب‌شده با روغن با دست بکشید تا کاملا نازک شوند، سپس موادی را که آماده کردید را روی خمیر بریزید، یک لایه پنیر روی آن بگذارید و خمیر را رول کنید. کف تابه را چرب‌ کنید و رول‌های مرغ را به شکل دایره کف آن بچینید‌. در تابه را بگذارید و آن را روی حرارت متوسط رو به پایین، به مدت ۶ الی ۷ دقیقه بگذارید. حالا بورک گوشت را به یک طرف دیگر برگردانید تا از دو طرف پخته شود. بورک گوشت شما آماده‌است، نوش جان.

   نکات تهیه بورک گوشت:

- شما می توانید انواع بورک و بورک گوشت را درون روغن نیز سرخ کنید.

- در تهیه بورک گوشت هر نوع سبزیجاتی را می توانید همراه با گوشت استفاده کنید و یا در صورت تمایل حذف کنید. هویج پخته، ذرت پخته(یا کنسرو شده)، گوجه فرنگی و... (مواد داخل بورک کاملا سلیقه ای می باشد)

- می توانید به جای گوشت از مرغ نیز استفاده کرده و بورک مرغ تهیه کنید.

- شما می توانید خمیر بورک را خودتان در خانه تهیه کنید. اما برای تهیه یک بورک ترد و خوشمزه ، استفاده از خمیر یوفکا آماده مناسب تر می باشد. زیرا بورک بافت بهتری خواهد داشت. و همچنین سریع و ساده تر آماده می شود.

- نکته ای که در تهیه بورک گوشت حائز اهمیت می باشد: مواد گوشتی قبل از قرار دادن روی خمیر، باید کاملا خنک شده و خیلی آبدار نباشند.

نظر شما