افزایش قیمت بنزین در سال ۱۴۰۴ | وزارت نفت اطلاعیه داد

افزایش قیمت بنزین در سال ۱۴۰۴ | وزارت نفت اطلاعیه داد

وزارت نفت سخنان یکی از نمایندگان مجلس درباره اظهارنظر وزیر نفت پیرامون افزایش قیمت بنزین را تکذیب کرد.

اداره کل روابط عمومی وزارت نفت با صدور اطلاعیه‌ای سخنان یکی از نمایندگان مجلس درباره اظهارنظر وزیر نفت پیرامون افزایش قیمت بنزین را تکذیب و تصریح کرد: نقل قول منتشر شده به نام وزیر نفت صحیح نیست و اساساً موضوع تعیین قیمت حامل‌های انرژی از جمله بنزین در زمره سیاست‌گذاری‌های بالادستی است و در این زمینه وزارت نفت فقط مجری تصمیم‌های ابلاغی دولت و مجلس محترم خواهد بود.

 بدیهی است نقل اظهارات نادرست در مورد افزایش قیمت بنزین و یافتن راهکارهایی برای اجرای آن و انتساب این سخنان به وزیر نفت فاقد اصالت بوده و تکذیب می‌شود.

ارزان بودن قیمت بنزین در ایران در کنار افزایش نرخ ارز، باعث افزایش میزان قاچاق این فرآورده نفتی به کشورهای همسایه به ویژه در ماه‌های اخیر شده است؛ موضوعی که دولت را بر آن داشته تا اقداماتی برای جلوگیری از آن انجام دهد.

 میزان قاچاق سوخت از روزانه ۹ میلیون لیتر به ۱۵ میلیون لیتر افزایش یافته و مصرف روزانه سوخت در کشور به حدود ۸۷ میلیون لیتر رسیده است؛ بنابراین، طرح «احیای کوپن، سهمیه بندی و افزایش قیمت ها» به منظور کنترل قاچاق و مدیریت مصرف سوخت در دستور کار تیم اقتصادی دولت قرار گرفته است.

محمد حسن نژاد در خصوص این موضوع اظهار داشت: متأسفانه عملکرد دولت ها در خصوص حامل های انرژی در سال های گذشته بسیار بد بوده و همین باعث شده تا کشور متحمل زیان های بسیاری شود.

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: نرخ برابر ارز ایران و کشورهای همسایه باعث شده که یک عطش قوی برای قاچاق سوخت در کشور ایجاد و باعث شود، میلیاردها ریال از درآمدهای دولت نصیب افراد سودجو و قاچاقچی شود.

وی افزود: همیشه دولت ها در ایران آسانترین راه را برای کنترل اوضاع در پیش می گیرند. از آنجا که در این تصمیم گیری ها کمترین توجه به منافع مردم است، این مردم هستند که باید خسارات ناشی از این تصمیم گیری ها را پرداخت کنند. هم اکنون نیز به نظر می رسد، دولت در فکر آن است که آسان ترین راه را برگزیند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس همچنین گفت: چند وقتی است با افزایش نرخ ارز، بار دیگر موضوع قاچاق سوخت و به دنبال آن افزایش قیمت ها به گوش می رسد و دولت ـ آن گونه که از اخبار برمی آید ـ در صدد است تا قیمت ها را افزایش دهد و صحبت از بنزین ۳۰۰۰ تومانی و ۴۰۰۰ تومانی شده است؛ اما به نظر من، این راهکار درست نیست؛ نخست اینکه با افزایش این میزان، همچنان انگیزه برای قاچاق سوخت وجود خواهد داشت، چون هنوز قیمت سوخت در کشور پایین تر از قیمت منطقه ای است و دولت مجبور است به اندازه همان میزان که بنزین عرضه می کند، یارانه سوخت نیز پرداخت کند.

از سوی دیگر، با افزایش قیمت حامل های انرژی، احتمال ایجاد یک تورم فزاینده در جامعه وجود دارد؛ از این روی، دولت ها تلاش می کنند، وارد این چرخه نشوند و ترجیح می دهند، مردم را راضی نگه دارند؛ اما به نظر من، این کار لازم نیست و دولت باید ملاحظات را کنار بگذارد و قیمت ها را واقعی کند.

این نماینده مجلس با بیان اینکه روزانه حدود ۱۰ میلیون لیتر از کشور قاچاق می شود، گفت: متأسفانه دولت هزینه های بسیاری برای بنزین کرده است. اگر ما قیمت فوب خلیج فارس را ۵۵ سنت و قیمت هر دلار را نیز ۱۰۰۰۰ تومان حساب کنیم، دولت سالانه بالغ بر ۲۰ هزار میلیارد تومان هزینه بابت قاچاق بنزین پرداخت می کند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: اما این کار یک اشکال اساسی دارد و آن موضوع خودروسازی های ماست. متأسفانه بازار انحصاری خودرو در کشور، باعث شده تا مردم از دسترسی به خودروهای باکیفیت و با مصرف سوخت پایین محروم شوند. اگر دولت بخواهد قیمت بنزین را واقعی کند، باید تمام تعرفه های خودرویی کشور را بردارد. نمی شود ما خودرو را با قیمت چهار برابر ارزش واقعی آن در کشور سوار شویم و بنزین را هم آزاد بخریم؛ این می شود دو سر سود و برد برای دولت و تحمل گرانی برای مردم.

وی گفت: متأسفانه چهل سال است، همه سرمایه و تولید کشور را هزینه خودروسازی ها کرده ایم و خودروسازهای ما الان اقتصاد کل کشور را تحت الشعاع خود قرار داده اند، در حالی که نه پیشرفتی در کار داشتند و نه توانسته اند بازار را واقعی کنند و تنها کاری که کرده اند، این بوده که با خراب کردن اوضاع، ماهی خود را از آب بگیرند.

نظر شما