طرز تهیه مسقطی زعفرانی به روش بازاری | راز خوشمزه شدن مسقطی خانگی

طرز تهیه مسقطی زعفرانی به روش بازاری | راز خوشمزه شدن مسقطی خانگی

مسقطی به خاطر داشتن ویتامین‌های مختلف، برای برطرف کردن ضعف بانوان باردار و شیرده، تقویت حافظه و جلوگیری از آلزایمر و تامین انرژی بدن، تغذیه‌ی کمکی خوبی برای ورزشکاران است. اگر می‌خواهید خودتان در خانه یک دسر مسقطی زعفرانی خوشمزه درست کنید، این آموزش را تا آخر بخوانید.

مسقطی زعفرانی هم یکی ازدسرهای خوشمزه و پرطرفدار در ماه مبارک است که با وجود این‌که نوعی شیرینی شیرازی است، تقریبا در بیشتر مناطق درست می‌شود؛ چرا که هم خیلی سبک و زودهضم و هم مغزی و مقوی برای مصرف کودکان است. 

مواد اولیه طرز تهیه مسقطی زعفرانی

  • نشاسته گل ۳۰۰ گرم
  • شکر ۶۰۰ گرم 
  • کره ۲۵۰ گرم
  • آب سرد ۸ پیمانه
  • آبلیمو ۱ قاشق غذاخوری
  • خلال بادام و زعفران دم کرده به مقدار لازم
  • گلاب ۱ پیمانه

 

طرز تهیه مسقطی زعفرانی

مرحله اول: نرم کردن نشاسته در آب

نشاسته گل را در قابلمه بریزید و آب را به آن بیافزایید و اجازه دهید مواد استراحت کنند و نشاسته نرم شود.

مرحله دوم: هم‌زدن آب و نشاسته

نشاسته را پس از نرم شدن هم بزنید و از صافی رد کنید تا کاملا صاف و یکدست شود.

مرحله سوم: حرارت دادن به مایه‌ و اضافه کردن شکر

مایه اولیه مسقطی زعفرانی را روی حرارت ملایم قرار دهید و شکر را به آن اضافه کنید و مدام هم بزنید تا مایه یکدست و فرنی شکلی حاصل شود.

مرحله چهارم: افزودن کره و بادام 

در این مرحله کره و بادام را به مواد را بیافزایید و هم بزتید تا خوب مخلوط شود.

مرحله پنجم: افزودن گلاب و زعفران

در این مرحله گلاب و زعفران و آب لیمو را بیافزایید .

مرحله ششم: دم گذاشتن مسقطی 

برای اینکه مواد کاملا پخته شود و بوی خامی نشاسته از بین برود بهتر است زیر قابلمه شعله پخش کن قرار دهید،شعله را کم کنید و در قابلمه را با پارچه بپوشانید و مسقطی زعفرانی را برای یک ساعت دم بگذارید.(هر پنج دقیقه یکبار مسقطی را هم بزنید تا ته نگیرد)

مرحله هفتم: ریختن مایع مسقطی در قالب و قرار دادن در یخچال

پس از گذشت یک ساعت، مواد مسقطی باید کاملا کشدار باشد بعد مواد را در قالبی که کمی چرب شده  بریزید و کمی صبر کنید تا دمای آن کم شود و بعد در یخچال قرار دهید تا کاملا منسجم شود و به اصطلاح ببندد.

(مسقطی را پس از آماده شده به شکل دلخواه برش بزنید یا از همان اول در قالبی بریزید که بتوان آن را در شکل های متنوع سرو کرد)

 

رسپی‌های مرتبط با مسقطی

   

طرز تهیه‌ی مسقطی ساده:

برای تهیه‌ی مسقطی ساده، ۱ پیمانه نشاسته و ۳ پیمانه آب را هم بزنید. مخلوط را در قابلمه ریخته، با شعله‌ی ملایم حرارت دهید و سپس ۳ پیمانه شکر و کره‌ی آب‌‌شده را اضافه کنید. تا زمان یکدست شدن مواد، مخلوط را هم بزنید و وقتی که مخلوط به اندازه‌ی کافی غلیظ شد، ۱پیمانه گلاب و زعفران دم‌کرده را به آن اضافه کنید و هم بزنید. وقتی که غلظت مواد به مرحله‌ای رسید که کمی بیشتر از فرنی است، زیر شعله‌ی گاز را خاموش کنید و اجازه بدهید حلوا سرد شود. سپس آن را در قالب دلخواه بریزید و با سلیقه‌ی خودتان تزیین کنید. پس از خنک‌شدن کامل مواد، حلوا را چند ساعت در یخچال بگذارید تا سفت‌شود و قوام پیدا کند.

طرز تهیه‌ی مسقطی انار:

برای تهیه‌ی مسقطی انار، پس از شستن انارها آب آن‌ها را بگیرید و با نشاسته مخلوط کنید. مخلوط را خوب به هم بزنید تا یکدست شود. مایه‌ را حرارت بدهید تا به غلظت مناسب برسد و وقتی غلظت آن شبیه به فرنی شد، شکر را به مخلوط اضافه کنید و مخلوط را به هم بزنید. گلاب را اضافه کنید و اجازه دهید عطرش در مخلوط پخش شود، بعد هم کره را اضافه کنید و مخلوط را هم بزنید تا ذوب شود. ظرف مخلوط را از روی شعله‌ی گاز بردارید و بعد از این‌که در دمای محیط خنک شد، آن‌ را در قالب بریزید و به مدت سه ساعت در یخچال بگذارید.

 

طرز تهیه‌ی مسقطی لاری:

برای تهیه‌ی مسقطی لاری، داخل یک ظرف، ۱ پیمانه نشاسته و ۳ پیمانه آب را مخلوط کنید. بعد از این‌که خوب هم‌زدید، ۱/۵ پیمانه شکر را اضافه کنید و دوباره هم بزنید. مخلوط را روی حرارت ملایم بگذارید و تا زمانی که به جوش بیاید، مدام آن را هم بزنید. وقتی مخلوط غلیظ شد، نصف پیمانه گلاب و نصف پیمانه روغن مایع اضافه کنید و دوباره هم بزنید. حالا سی  گرم کره را اضافه کنید و تا زمانی که ذوب شود، آن را هم بزنید. زعفران دم‌کرده را  اضافه کنید و بعد، ظرف را از روی حرارت بردارید. بعد از بیست دقیقه خلال بادام را روی حلوا بریزید و هم بزنید. سپس آن‌را داخل یک دیس بریزید و حدود ۷ ساعت در یخچال نگه‌دارید.

 

طرز تهیه‌ی مسقطی شیرازی:

برای تهیه‌ی مسقطی شیرازی، ابتدا نشاسته را در ظرف ریخته و یک پیمانه آب به آن اضافه کنید. آب و نشاسته را تا زمان حل شدن نشاسته در آب به خوبی هم بزنید. خلال بادام را در گلاب خیس کنید. دو پیمانه آب، یک و نیم پیمانه شکر و یک قاشق چایخوری آبلیمو را در یک قابلمه بریزید. قابلمه را روی شعله‌ی ملایم حرارت بدهید و مواد را هم بزنید تا کامل حل شوند. نشاسته‌ را به قابلمه اضافه کنید و دوباره با حرارت کم هم بزنید. بعد از غلیظ شدن مخلوط، زعفران دم کرده را به آن اضافه کنید. بعد از حل شدن زعفران کره را اضافه کنید و دوباره هم بزنید. در بیست دقیقه آخر خلال‌ها را اضافه کنید و گلاب و مقدار کمی وانیل را اضافه کنید و هم بزنید‌.  یک ساعت بعد، یعنی وقتی که مواد کاملا غلیظ شدند، مواد مسقطی آماده‌است. وقتی مسقطی خنک شد، آن‌را را داخل قالب بریزید، در ظرف را ببندید و در یخچال بگذارید. پس از چند ساعت که مسقطی در یخچال ماند، آن‌را به دلخواه برش بزنید.

نکات کلیدی تهیه مسقطی زعفرانی

-در صورت تمایل مقداری هل به مواد اضافه کنید.

-برای خارج کردن مسقطی قالبی از قالب بهتر است ابتدا لبه ها را با چاقوی مرطوب از ظرف جدا کنید و مدتی در دمای محیط بماند و بعد آن را در بشقابی که کمی مرطوب کرده اید برگردانید که در این صورت مسقطی به راحتی در طرف سرو جابجا می شود.

نظر شما