طرز تهیه شیرینی قطاب خانگی | راز خوشمزه شدن شیرینی قطاب

طرز تهیه شیرینی قطاب خانگی  | راز خوشمزه شدن شیرینی قطاب

در این دستور پخت با فوت و فن قطاب خانگی، آشنا می شویم پس در ادامه با ما همراه شوید.

قطاب در واقع شیرینی سنتی یزد است و از دو بخش بیرونی(خمیر یا نان قطاب) و بخش میانی(پودر بادام، شکر، هل و...) تشکیل می شود و در انتهای کار آن را در پودر قند می غلطانند. نوعی از قطاب نیز وجود دارد که به قطاب کرمان معروف است و تنها فرق آن با قطاب یزدی در مواد میانی آن است که به جای بادام از گردو یا پسته استفاده می شود.

در این دستور پخت با فوت و فن  قطاب خانگی، آشنا می شویم پس در ادامه با ما همراه شوید. 

طرز تهیه شیرینی قطاب خانگی

مرحله اول: مخلوط کردن بکینگ پودر و ماست

بیکینگ پودر را با ماست مخلوط کنید تا حجم آن دو برابر شود(در خمیر هایی که ماست جزو مواد اولیه است بهتر است بیکینگ پودر با ماست مخلوط شود نه با آرد)

کره نرم شده و نصف لیوان شکر را با هم خوب مخلوط کنید . ماست حجم گرفته وتخم مرغ را اضافه کنید و با همزن بزنید تا صاف و یکدست شود.

 مرحله دوم: الک کردن آرد

آرد الک شده را کم کم به مخلوط اضافه نمایید ( تا اندازه ای آرد نیاز است که خمیر به دست نچسبد، میدانید که چسبندگی آرد ها با توجه به گلوتنی که دارد متفاوت است پس هیچ وقت برای تهیه خمیر آرد را یکدفعه اضافه نکنید. ) ، سپس خمیر را درون کاسه ای که چرب کرده اید قرار داده و روی کاسه را بپوشانید و حدود یک ساعت در جای گرمی استراحت دهید.(اگر خمیر کمی چسبندگی هم داشته باشد پس از استراحت و جا افتادن از بین می رود پس رای داشتن خمیر لطیف مقداری از آرد را نگه دارید و اگر نیاز شد پس از استراحت و در صورتی که چسبندگی از بین نرفت اضافه کنید.)

مرحله سوم: اضافه کردن مواد خشک

تمام مواد خشک مواد میانی قطاب ( نصف لیوان شکر ، بادام،، پودر دارچین ، پودر هل ) را با هم مخلوط کنید.

مرحله چهارم: استراحت دادن خمیر

پس از مدت زمان لازم برای استراحت خمیر را خوب پهن کنید و به شکل گرد قالب بزنید ، داخل هر تکه خمیر حدود یک قاشق از مواد میانی بریزید ، لبه های خمیر را روی هم بگذارید و با فشار انگشتان لبه های خمیر را به هم بچسبانید سپس از یک سمت به سمت دیگر لبه های خمیر را پیچ دهید.(حتی می توانید پس از پیچیدن خمیر با مهر یا وسیله های مختلف روی خمیر طرح بیاندازید.)

مرحله پنجم: سرخ کردن قطاب ها

تمام خمیر را به همین روش آماده کنید ( میتوانید به جای پیچاندن لبه های خمیر را با فشار چنگال به هم بچسبانید ) ، درون قابلمه روغن فراوان بریزید سپس تک تک قطابها را درون روغن داغ سرخ کنید.

 مرحله ششم: گرفتن روغن اضافی

قطاب را در طول سرخ شدن خوب حرکت دهید تا تمام سطح قطاب برشته و طلایی شود ، پس از سرخ شدن قطاب ها را درون صافی بریزید تا روغن اضافی اش گرفته شود سپس داخل پودر قند بزنید و با پودر پسته تزیین کنید.

   

رسپی های مرتبط با طرز تهیه قطاب

طرز تهیه قطاب قدیمی

برای طرز تهیه قطاب قدیمی ابتدا روغن را در ظرفی ریخته و به همراه شیر خوب هم بزنید. سپس بکینگ پودر و آرد سفید را الک کرده تا خمیر به دست آید. حالا به مدت ۱۵ دقیقه به آن استراحت بدهید. در ادامه پودر گردو، پودر پسته، پودر شکر و هل را با هم مخلوط می کنیم. خمیر را پهن کرده و با یک لیوان قالب می زنیم. از مواد آماده شده میان خمیر گذاشته و دو سر خمیر را به هم وصل می کنیم. سپس در یک قابلمه کوچک روغن را می ریزیم و قطاب ها را درون روغن سرخ می کنیم. 

طرز تهیه قطاب با ماست

برای طرز تهیه قطاب با ماست در اولین مرحله درون یک کاسه روغن را بریزید و با زرده های تخم مرغ و ماست خوب هم بزنید. آرد و بکینگ پودر را با هم مخلوط کنید و دو یا سه بار آرد را الک کنید. حالا خمیر را به مدت ۵ یا ۶ دقیقه خوب ورز بدهید. خمیر را پهن کرده و بر روی آن ماست بریزید و با یک لیوان قالب زده و درون خمیر ترکیب دارچین، هل و شکر را بریزید. خمیر را تا کرده و لبه های آن را با هم فشار دهید. سپس قطاب ها را درون روغن سرخ کنید. 

طرز تهیه قطاب به روش قنادی 

برای طرز تهیه قطاب به روش قنادی ابتدا ماست را در یک ظرف ریخته و بکینگ پودر را نیز به آن اضافه کنید. حالا در یک ظرف مناسب روغن و زرده تخم مرغ را خوب هم زده و ماست را به آن اضافی نمایید. در ادامه آرد و نمک را الک کرده و به ترکیب اضافی کنید تا خمیر به دست آید. پودر پسته و بادام را به همراه هل و گلاب را با هم ترکیب کنید. خمیر را به وسیله یک لیوان قالب زده و مواد را در وسط خمیر بریزید و دو سر آن را به هم فشار دهید. سپس در روغن سرخ کنید.

 

طرز تهیه قطاب کرمانی 

برای طرز تهیه قطاب کرمانی ابتدا تخم مرغ و ماست را با هم مخلوط کنید. حالا بکینگ پودر را نیز اضافی کرده و خوب هم بزنید. سپس زرده تخم مرغ را با روغن مخلوط کرده و به ترکیب تخم مرغ و ماست اضافی کنید. آرد را الک کنید و به ترکیب اضافی نموده و در یخچال به مدت ۲ ساعت قرار دهید. برای تهیه لایه میانی گلاب، پودر بادام و پودر پسته و دارچین و گلاب را با هم مخلوط کنید. در ادامه خمیر را پهن کرده و به وسیله ی یک لیوان قالب زده و مواد را در وسط خمیر بریزید. حالا قطاب ها را در روغن سرخ کنید تا آماده شود. 

نکات کلیدی تهیه شیرینی قطاب یزدی:

-در تهیه خمیر این  شیرینی سنتی خوشمزه به جای ماست می توانید به همان میزان از شیر استفاده کنید.

-اگر به جای شکر از عسل به عنوان شیرین کننده استفاده کنید قطاب عسلی خواهید داشت.

-برای خوشرنگ تر و طلایی شدن قطاب بهتر است زمانی که آن ها را در روغن می ریزید با قاشقی چوبی به طور پیوسته در روغن بگردانید.

-در تمام کیک و شیرینی هایی که ماست در مواد اولیه داریم باید بیکینگ پودر را با ماست مخلوط کنیم و به مواد بیافزاییم نه اینکه با آرد مخلوط کنیم.

-اگر مایل هستید قطاب در فر پخته شود، کف سینی را چرب کنید، شیرینی های پیچیده شده را در سینی بچینید و مقداری رومال شیر و روغن مایع روی آن بزنید و به مدت بیست دقیقه در فر گرم شده با دمای ۱۸۰درجه سانتی گراد قرار دهید.

-خمیر این شیرینی سنتی نباید زیاد در مجاورت هوا قرار بگیرد چون باعث کم شدن پف شیرینی می شود.

-برای تهیه مواد میانی شیرینی، از ترکیب مغزهای خوراکی هم می توانید استفاده کنید.

نظر شما