طرز تهیه راحت الحلقوم | شیرینی عصرانه ساده و سریع

طرز تهیه راحت الحلقوم | شیرینی عصرانه ساده و سریع

اگه به دنبال شیرینی‌های راحت و باب دندان هستید، قطعا باید راحت الحلقوم را در لیست خودتان قرار بدهید.

 راحت‌الحلقوم بر پایه‌ی شکر و ژل نشاسته تولید می‌شود، این شیرینی خوشمزه کنار یک استکان چای می‌تواند برای عصرانه یا افطاری ماه رمضان خیلی عالی باشد و طعمی ماندگار بسازد.

 ما قبلا طرز تهیه باسلوق را به شما آموزش داده‌ایم، جالب است بدانید این شیرینی با اسم های دیگری مثل باسلوق یا نرمک هم شناخته میشود. البته مهم نیست که آن‌ را با چه اسمی می‌شناسید، مهم این است که برای طعم بی‌نظیرش رقیب پیدا نمی‌کنید.

طرز تهیه راحت الحلقوم ساده  

۱- روی نشاسته ۲ تا ۳ لیوان آب سرد ریخته و حدود ۱۰ دقیقه صبر کنید تا نشاسته کامل ته نشین شود. سپس به آرامی آب روی آن را جدا کنید. مراقب باشید که نشاسته را نیز با آب دور نریزید.

  حل کردن نشاسته در آب سرد  

۲- برای تهیه راحت الحلقوم شکر و گلاب را به نشاسته افزوده و مخلوط کنید. این مخلوط را در ظرف تفلون ریخته و روی حرارت ملایم قرار دهید.

 

۳- مخلوط را مرتب هم بزنید تا به تدریج سفت شده و ته نگیرد. اگر از هم زدن آن دست بکشید نشاسته سریع ته گرفته و گلوله، گلوله می شود.

  هم زدن مداوم مایع راحت الحلقوم  

۴- حدود یک ساعت زمان لازم است تا ماده این شیرینی کامل پخته و به غلظت مناسب برسد. در واقع در پایان مواد باید همچون یک ژله سفت و کشدار بوده و به دست نچسبد.

 

۵- در پایان روغن یا کره را نیز به مواد اضافه کرده و هم بزنید. پس از این کار شعله گاز را خاموش کنید.

  غلظت مواد  

۶- روی یک سینی نایلون فریزر کشیده و مقداری پودر نارگیل بپاشید.

 

۷- ماده نرمک را روی سینه ریخته و با قاشق مقداری صاف کنید. بعد روی آن نیز پودر نارگیل پاشیده و با دست پهن کنید. تا جایی که قطر مواد حدود ۱/۵ سانتی متر باشد.

 

۸- حاصل کار را دو تا سه ساعت در یخچال قرار داده و سپس با استفاده از چاقوی تیز به شکل دلخواه خود برش یا قالب بزنید. روی شیرینی ها را با خلال پسته، بادام یا مغز گردو تزیین کنید.

   

رسپی‌های مرتبط با تهیه راحت الحلقوم

طرز تهیه‌ی راحت الحلقوم نارگیلی

برای تهیه‌ی راحت‌الحلقوم نارگیلی در یک کاسه‌ی گود، یک لیوان شکر و آب را بریزید و هم بزنید. بعد از هم‌زدن، محتویات کاسه را در قابلمه ریخته و حرارت بدهید و دوباره هم بزنید. در کاسه یک لیوان نشاسته و یک لیوان آب را مخلوط کنید و در قابلمه بریزید. مواد درون قابلمه را هم بزنید تا خوب با هم ترکیب شوند. در یک کاسه‌ی جداگانه، دو قاشق غذاخوری ژلاتین‌ و یک پنجم لیوان آب را با هم ترکیب کنید، روی حرارت خیلی کم دوباره هم بزنید و به مواد داخل قابلمه اضافه کنید. یک قاشق چای‌خوری وانیل را اضافه کنید و هم‌ بزنید. پس از این‌که مواد راحت الحلقوم کمی خنک شد، آن‌را با دست به شکل توپک در بیاورید و بعد توپک‌ها را در پودر نارگیل بغلتانید. راحت‌الحلقوم نارگیلی شما آماده است.

طرز تهیه‌ی راحت‌ الحلقوم با نشاسته و ژله

یکی دیگر از روش‌های درست‌کردن راحت‌الحلقوم، تهیه‌ی راحت‌الحلقوم با ژله و نشاسته است. برای درست کردن راحت‌الحلقوم، اول نشاسته، شکر و آب را با هم ترکیب کنید و تا حل‌شدن نشاسته هم بزنید. سپس پودر ژلاتین را در ظرف دیگر با نصف لیوان آب مخلوط کنید و به موادتان اضافه کنید. مواد را در یک قابلمه ریخته و سپس به مواد حرارت دهید‌ و مدام هم بزنید تا به غلظت کافی برسند. سپس جوهرلیمو را اضافه کنید، دوباره هم بزنید و پودر ژله و وانیل اضافه کنید و در انتهای پخت مواد، گلاب و کره را اضافه کنید و هم بزنید. زمانی که مواد وسط ظرف جمع شوند یعنی راحت‌الحلقوم آماده شده‌است. روی یک سینی، پلاستیک بکشید و پلاستیک را چرب کنید. سپس مواد را روی سینی بریزید و آن‌ را در یخچال قرار دهید تا راحت‌الحلقوم خودش را بگیرد. در مرحله‌ی آخر نرمک‌ها را برش بزنید و در پودر نشاسته بغلتانید.

 

طرز تهیه‌ی راحت‌الحلقوم نشاسته‌‌ی ذرت

برای درست کردن راحت‌الحلقوم با نشاسته‌ی ذرت، قبل از همه‌چیز باید قالبی که قصد استفاده از آن را دارید مرتب کنید‌. بهتر است از یک قالب سیلیکونی که با یک روغن چرب شده استفاده کنید. اگر قالب سیلیکونی ندارید، کف یک ظرف مناسب را با کاغذ روغنی بپوشانید.

شکر، آب و جوهر لیمو را در یک تابه روی حرارت متوسط با هم مخلوط کنید و هم بزنید‌ بعد از این‌که مخلوط جوشانده شد، حرارت را کم بکنید. مخلوط را روی حرارت متوسط هم بزنید تا دما به ۱۱۵ درجه برسد؛ در حین پختن شربت، در یک ظرف دیگر نشاسته، آب و گلاب را با هم مخلوط کنید. وقتی شربت شکر به دمای مناسب رسید، آن را از روی گاز بردارید. مقداری از شربت شکر را در مخلوط نشاسته‌ی جدایی که درست کرده بودید بریزید تا مخلوط نشاسته داغ شود و سپس آن را در شربت شکر بریزید. مخلوط شربت شکر و نشاسته را دوباره روی حرارت بگذارید و با حرارت متوسط تا زمانی که به غلظت مناسب برسد و قوام پیدا کند، هم بزنید. بعد از این‌که مواد به غلظت کافی رسیدند حرارت را خاموش کنید و مواد را در یک سینی روغنی پهن کنید و اجازه دهید راحت‌الحلقوم چند ساعت در یخچال، خودش را بگیرد‌. بعد آن را برش بزنید و در نشاسته‌ی ذرت بغلتانید.

       

نکات کلیدی در تهیه راحت الحلقوم

- در صورت تمایل می تواند مقداری رنگ غذا به مواد بیفزایید تا باسلوق شما رنگی شود.

  راحت الحلقوم رنگی  

- اگر مایلید این شیرینی زعفرانی باشد یک قاشق زعفران آب کرده نیز داخل مواد اولیه بریزید.

- به جای پودر نارگیل می توانید از آرد استفاده کنید.

- حتما آب روی نشاسته را جمع کنید. در غیر اینصورت ماده نرمک به غلظت دلخواه نمی رسد.

- می توانید کره یا روغن را از دستور شیرینی حذف کنید.

- هم زدن مواد را آنقدر ادامه دهید تا مواد حالت خمیری و سفت شود.

- اگر مواد شما بعد از یک ساعت به اندازه کافی سفت نشد به معنای زیاد بودن آب است. البته چندان جای نگرانی نیست. باز هم مایع را با کمی حوصله روی سینی پهن کرده و در یخچال قرار دهید. نشاسته باعث بستن آن خواهد شد.

نظر شما