طرز تهیه کاچی به سبک قدیمی | نکات کلیدی تهیه کاچی مجلسی

طرز تهیه کاچی به سبک قدیمی  | نکات کلیدی تهیه کاچی مجلسی

کاچی از دسرهای معروف ایرانی است که متعلق به شهر کرمان است . این دسر نه تنها مقوی و انرژی زاست بلکه برای رفع کم خونی بلکه جهت بسیاری از ناتوانی های بدن نیز می توان از کاچی استفاده نمود.

بد نیست بدانید که دستور پخت این دسر بسیار آسان است و برای روزهایی که هوس یک غذای شیرین و مقوی کرده اید مناسب ترین گزینه تهیه کاچی است. در ادامه برای طرز تهیه کاچی می توانید با سایت ما همراه شوید. 

مواد اولیه طرز تهیه کاچی ساده

آرد گندم ۱ پیمانه

شکر ۱ پیمانه

کره ۱۰۰ گرم

گلاب ۱/۲ پیمانه

زعفران دمکرده ۱/۳ پیمانه

آب ۳ پیمانه

خلال بادام،خلال یا پودر پسته و دارچین برای تزیین

طرز تهیه کاچی با آرد گندم

مرحله اول: ذوب کردن کره

ابتدا یک قابلمه ی نچسب بردارید. کره را در آن بریزید و روی حرارت بگذارید تا ذوب شود.

مرحله دوم: الک کردن آرد

آرد گندم را الک کرده و در قابلمه بریزید. آرد را به قدری تفت دهید که بوی خامی آن گرفته شود اما خیلی تیره نشود.

مرحله سوم: تفت دادن آرد

وقتی آرد طلایی رنگ شده و به خوبی تفت خورد، آن را از روی حرارت بردارید.

مرحله چهارم: اضافه کردن شکر

یک قابلمه ی دیگر برداشته و در آن سه پیمانه آب بریزید. قابلمه را روی حرارت بگذارید تا به جوش بیاید. شکر را به آب اضافه کنید و بهم بزنید تا کاملا حل شود. اجازه بدهید شربت کاچی شما به حد کافی غلیظ شود. همین طور که آب در حال جوشیدن است، گلاب و زعفران دم کرده را به آن اضافه کنید. کمی بعد آن را از روی حرارت بردارید.

مرحله پنجم: اضافه کردن شکر

صبر کنید تا شربت کمی خنک شود تا نپاشد. سپس آن را کم کم به مخلوط آرد اضافه کنید. قابلمه آرد را به روی حرارت بگذارید و به هم زدن ادامه دهید تا کاچی شما قوام بیاید و آرد کاملا حل شود.

مرحله آخر:  تزیین کردن کاچی

وقتی غلظت کاچی به میزان مطلوب رسید، آن را از روی حرارت بردارید. با دارچین، خلال پسته و بادام تزیین کرده و نوش جان کنید.

 رسپی های مرتبط با طرز تهیه کاچی

طرز تهیه کاچی با آرد برنج

برای طرز تهیه کاچی با آرد برنج ابتدا کره را داخل قابلمه بریزید و روی حرارت ملایم قرار دهید. پس از داغ شدن کره، آرد برنج را نیز داخل قابلمه بریزید و تفت دهید تا طلایی شود. بعد از این که آرد برنج طلایی شد، آرام آرام آب را اضافه کنید و مرتب هم بزنید تا آرد برنج گلوله نشود.بعد از مخلوط شدن آب و آرد نوبت اضافه کردن شکر، زعفران و گلاب است. سپس، مواد مخلوط شده را روی حرارت ملایم آنقدر بهم بزنید تا مواد غلیظ شوند. کاچی شما آماده است.

 

طرز تهیه کاچی با آرد سفید

برای طرز تهیه کاچی با آرد برنج ابتدا ۴ لیوان آب  و شکر درون قابلمه ای بریزید.سپس زعفران و گلاب را اضافه کنید.بعد از اینکه شیره حالت قوام یافته پیدا کرد، شعله گاز را خاموش کنید. حالا آرد گندم یا آرد برنج را دو یا سه بار الک کنید. سپس در قابلمه ای کره را آب می کنیم و  آرد را کم کم اضافه می کنیم و کمی تفت می دهیم تا طلایی شود.شربت را به آرد طلائی شده اضافه کنید و آنقدر خوب هم بزنید تا مواد یکدست شوند. در آخر کاچی را دم کنید. بنابراین قابلمه را روی شعله پخش کن قرار داده و روی در آن دم کنی بگذارید.

طرز تهیه کاچی به سبک قدیمی

برای طرز تهیه کاچی به سبک قدیمی ابتدا در یک قابلمه مناسب شکر و گلاب را به همراه آب روی حرارت قرار دهید و هم بزنید تا شکر حل شود و آب به جوش آید.  حالا زعفرانی که از قبل دم کرده اید را به شهد اضافه کنید و هم بزنید. سپس کره را در یک قابلمه آب کنید و به آن روغن نیز اضافه کنید. حالا آرد و کره را تفت دهید تا ترکیب شود و رنگ طلایی به خود بگیرد اگر نیاز به آب داشت کمی به آن آب اضافه کنید و روی حرارت قرار دهید تا به روغن بیفتد. سپس هل را به کاچی اضافه کنید وهم بزنید. در نهایت می توانید با کمک خلال پسته و بادام کاچی را تزیین کنید و از طعم آن لذت ببرید.

نکات کلیدی تهیه کاچی

- در صورت تمایل میتوانید مغز بادام، پسته و گردو در هنگام قوام آمدن کاچی یا در حین تفت دادن آرد به آن اضافه کنید.

- ادویه مخصوص کاچی شامل دارچین، رازیانه، زیره، فلفل سیاه، پودر زنجبیل، پودر هل، پودر تخم گشنیز و زردچوبه است. طبق ذائقه خودتان میتوانید ادویه ها را در کاچی بریزید. طرز تهیه کاچی با زردچوبه و سایر ادویه ها روش خاصی ندارد و هنگام تفت دادن آرد، میتوانید آن ها را هم اضافه کنید. حدودا یک چهارم قاشق چایخوری یا کمتر از هر کدام کافی است.

- در تهیه کاچی میتوان عسل، شیره انگور یا نبات زعفرانی را جایگزین شکر کرد. میتوانید نبات را بکوبید یا در آب جوش بریزید تا کم کم حل شود. طرز تهیه کاچی با شیره انگور هم تفاوتی با شکر یا عسل ندارد و روش برای همه شان یکسان است.

- مراحل کاچی میتواند به ترتیب های مختلفی انجام شود. میتوانید اول شربت را تهیه کنید و بعد به سراغ تفت دادن آرد بروید. یا میتوانید همزمان هر دو را آماده کنید و به صورت داغ شربت را در آرد بریزید. فقط باید مراقب پاشیده شدن شربت باشید. بهترین حالت این است که هم شربت و هم آرد ولرم باشند.

- دقت داشته باشید که رنگ کاچی شما به میزان تفت دادن آرد بستگی دارد. هم چنین غلظت کاچی باید شبیه فرنی یا رقیق تر بوده و نباید به اندازه حلوا سفت باشد. اما باز هم به سلیقه خودتان بستگی دارد.

- به طور کلی، کاچی با آرد برنج یا گندم تهیه می شود. در صورتی که دوست دارید کاچی با آرد گندم و برنج تهیه کنید، کافیست یک دوم پیمانه آرد برنج را با یک دوم پیمانه آرد گندم مخلوط و هر دو را الک کنید.

- کره با روغن جامد یا روغن حیوانی قابل جایگزین شدن است.

 

نظر شما