سهمیه بنزین
سهمیه بنزین خرداد ماه تغییر کرد؟ | افزایش میزان سهمیه بنزین از فردا؟
زمان واریز سهمیه بنزین خرداد ماه و میزان واریزی اعلام شد .
زمان واریز سهمیه بنزین خرداد ماه و میزان واریزی اعلام شد .
ساعت ۲۴ امشب یکم خرداد سومین سهمیه سوخت ماهانه سال ۱۴۰۳ خرداد ماه در کارتهای هوشمند سوخت شخصی خودروها شارژ میشود.
زمان واریز سهمیه بنزین خرداد ماه اعلام شد
میزان ۶۰ لیتر سهمیه بنزین ماهانه ساعت صفر بامداد سه شنبه (یکم خردادماه) به کارتهای هوشمند سوخت شخصی واریز میشود؛ همچنین سهمیه سوخت خودروهای عمومی و خدماتی مطابق جدول سهمیه طرح مدیریت مصرف سوخت واریز خواهد شد.
سقف ذخیره سهمیه بنزین کارتهای هوشمند سوخت برای مالکان خودروهای شخصی و موتورسیکلتها ابتدا ۶ ماه بود که به دنبال گسترش ویروس کرونا در کشور و شرایط ویژه اعلامشده برای مقابله با گسترش آن، شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی در اطلاعیهای این سقف را به ۹ ماه تغییر داد؛ بنابراین سهمیه واریزی ماهانه خودروهای شخصی و موتورسیکلتها در صورت استفاده نکردن، حداکثر تا ۹ ماه در کارتهای هوشمند سوخت قابل ذخیره خواهد بود.
در دو سال گذشته به دلیل محدودیت کرونا، مصرف سوخت کشور در ایام نوروز در مقایسه با سالهای پیش از کرونا کاهش یافت، اما با بهبود شرایط شیوع ویروس کرونا، مقدار مصرف بنزین در کشور افزایش یافته است.
افزایش میزان سهمیه بنزین این ماه؟
سهمیه بنزین آزاد کارتهای شخصی با هدف مقابله با قاچاق سوخت کاهش پیدا کرده و همزمان میزان ذخیره بنزین یارانهای در کارت سوخت خودروی شخصی نیز از ۹ ماه به ۶ ماه رسیده است؛ آیا این کار با قاچاق مقابله می کند؟
بر اساس آخرین تغییرات کارت سوخت، از ابتدای ماه جاری سهمیه بنزین آزاد کارتهای شخصی از ۱۵۰ لیتر به ۱۰۰ لیتر کاهش پیدا کرده و میزان بنزین یارانهای قابل ذخیره در کارت نیز از ۵۴۰ لیتر به ۳۶۰ لیتر رسیده است.
این تصمیم تا قبل از اطلاع مردم از واقعه و پیگیری رسانهها، اعلام نشده بود و همین مسئله به تقویت شایعاتی مبنی بر کاهش قریبالوقوع سهمیه بنزین یارانهای و حتی گران شدن آن منجر شد؛ شایعاتی که از اساس تکذیب شدهاند. در این میان، سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس میگوید: این تصمیمات روی مصرف اثری ندارد و فقط مردم را بهزحمت میاندازد.
راه و چاه اصلاحات بنزینی
سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس با تأکید بر اینکه این تغییرات بنزینی، تصمیم خود دولت بوده و هیچ هماهنگی با مجلس انجام نشده است، گفت: این تصمیمات احتمالاً برای کاهش مصرف گرفته شده اما بهنظر من جز اینکه مردم را بهسختی بیندازد هیچ اثری ندارد.
مصطفی نخعی افزود: راهکارهای حل مشکلات حوزه بنزین کاملاً مشخص است اما ارادهای برای اجرای آنها باید باشد که متأسفانه وجود ندارد.
او با بیان اینکه تغییرات تکبعدی در نظام توزیع بنزین قادر به حل مشکلات این حوزه نیست، گفت: زنجیره وابسته به یارانه انرژی بسیار گسترده است و نمیتوان مثلاً با تغییر شیوه سهمیهبندی بنزین از خودرو به فرد یا کاهش سهمیه و... آن را اصلاح کرد. چهبسا این طرحها نهتنها کمکی به رفع مشکل و بهبود وضعیت معیشت مردم نخواهد کرد، بلکه منجر به اتفاقاتی نظیر رشد تورم نیز خواهد شد.
سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس، درباره راهکارهای حلوفصل مسائل حوزه انرژی و بنزین، تأکید کرد: برای مدیریت بنزین باید مجموعهای از اقدامات موازی را انجام دهیم که سیاستهای قیمتی سهمیهای فقط بخشی از این مجموعه هستند و بخش عمده اصلاحات مربوط به سیاستهای غیرقیمتی خواهد بود.
سهمیههای اضافی میسوزد
شرکت پخش فرآوردههای نفتی درباره سرنوشت کارتهایی که قبل از اجرای قواعد جدید، ۵۴۰ لیتر ذخیره داشتهاند سکوت کرده؛ اما در فضای مجازی برخی از شهروندان مدعی شدهاند که ذخیره ۵۴۰ لیتری آنها به ۳۶۰ لیتر کاهش پیدا کرده است.
پیگیریهای همشهری حاکی از این است که سیاست کاهش ظرفیت ذخیرهسازی در کارت سوخت از آذرماه اجرایی شده و از همانماه کارتهایی که بیش از ۳۶۰ لیتر ذخیره داشتند، مشمول واریز سهمیه ماهانه نبودهاند؛ اما در آن دوره ذخیره کارتهایی که ۵۴۰ لیتر بنزین داشتند، تغییری نکرده بود.
هنوز سرنوشت کارتهایی که ۵۴۰ لیتر ذخیره داشتند مشخص نیست؛ اما طبق اعلام شرکت پخش، از ابتدای بهمنماه به بعد، اگر کارت سوختی ۳۶۰ لیتر سهمیه بنزین ۱۵۰۰ تومانی داشته باشد، تا زمانی که میزان ذخیره آن به کمتر از ۳۶۰ لیتر برسد، سهمیه جدید به آن تعلق نمیگیرد.
برآوردهای غیررسمی، مجموع قاچاق بنزین و گازوئیل از ایران را حدود ۱۵ میلیون لیتر در روز برآورد میکنند که با توجه به قیمت واقعی این فرآوردهها در کشورهای همسایه و بازارهای جهانی، از محل این قاچاق سالانه حدود ۴ میلیارد دلار خسارت به کشور وارد میشود.
نظر شما