طرز تهیه پیراشکی سیب زمینی | نکات خوشمزه شدن پیراشکی

طرز تهیه پیراشکی سیب زمینی |  نکات خوشمزه شدن پیراشکی

بیشتر اوقات پیراشکی در روغن سرخ میشود. ولی آن را در فر هم میتوان تهیه کرد. با رنده کردن کمی پنیر موزارلای تازه در پوره سیب زمینی پیراشکی شما خیلی خوشمزه تر میشود. مطمئنم که از امتحان کردنش پشیمان نخواهید شد.

پیراشکی سیب زمینی در اصل نوعی غذای روسی است. در روسیه این غذا بسیار معروف است و آن را به شکل های مختلفی درست میکنند. اما تفاوت این روش ها با هم زیاد نیست. گاهی علاوه بر سیب زمینی و پیاز داغ به مواد داخل پیراشکی سبزیجاتی مثل شوید یا پنیر رنده شده هم اضافه کنند.

بیشتر اوقات پیراشکی در روغن سرخ میشود. ولی آن را در فر هم میتوان تهیه کرد. با رنده کردن کمی پنیر موزارلای تازه در پوره سیب زمینی پیراشکی شما خیلی خوشمزه تر میشود. مطمئنم که از امتحان کردنش پشیمان نخواهید شد.

مواد اولیه طرز تهیه پیراشکی سیب زمینی

سیب زمینی ۶ عدد 

روغن ۲ قاشق غذاخوری

شوید خرد شده ۲ قاشق غذاخوری

آرد ۴ لیوان

شکر ۱ قاشق چایخوری

نمک ۱ قاشق چایخوری

مخمر فوری ۱ قاشق چایخوری

آب گرم ۱ و ۱/۲ لیوان

کره ۳ قاشق غذاخوری

پیاز ۱ عدد

روغن زیتون ۱ قاشق غذاخوری

نمک و فلفل مقدار لازم

 

طرز تهیه پیراشکی سیب زمینی

 مرحله اول: تهیه پوره سیب زمینی

سیب زمینی ها را پوست بکنید و خرد کنید و داخل قابلمه ای بریزید. آب اضافه کنید تا روی سیب زمینی ها پوشانده شود. قابلمه را روی حرارت متوسط قرار دهید تا سیب زمینی ها بپزند. سپس سیب زمینی ها را بکوبید تا نرم شوند.

مرحله دوم: اضافه کردن پیاز داغ و کره

کره و روغن زیتون را داخل ماهیتابه بریزید و روی حرارت ملایم قرار دهید. پیاز خرد شده را اضافه کنید و تفت دهید تا پیاز نرم و طلایی شود. سپس مخلوط پیاز داغ و کره را با سیب زمینی مخلوط کنید. کمی شوید خرد شده اضافه کنید. مخلوط نمایید و کنار بگذارید.

مرحله سوم: تهیه خمیر پیراشکی سیب زمینی

برای تهیه خمیر مخمر خشک را داخل کاسه ای بریزید و آب گرم را اضافه کنید. مخلوط کنید و ۵ دقیقه کناری قرار دهید. سپس روغن و مخلوط آرد، نمک و شکر را اضافه کنید و با دست مخلوط نمایید تا خمیر نرمی بدست بیاید. خمیر را داخل کاسه ای که چرب کرده اید بگذارید. روی ظرف را با نایلون بپوشانید و ۳۰ دقیقه در جای گرمی استراحت دهید. سپس خمیر را کمی ورز دهید و ۱ ساعت دیگر بگذارید استراحت کنید.

مرحله چهارم: پیچیدن پیراشکی

روی سطح کار آرد بپاشید و خمیر را روی سطح کار قرار دهید و به تکه های یکسان تقسیم کنید. خمیرها را به نوبت کف دست تان گرد پهن کنید و مقداری از مایه سیب زمینی داخل خمیر بگذارید و خمیر را از وسط تا کنید. لبه های خمیر را با فشار دست به هم بچسبانید.

مرحله پنجم: سرخ کردن پیراشکی سیب زمینی

داخل قابلمه روغن بریزید. پس از اینکه داغ شد خمیرهای سیب زمینی را اضافه کنید و با حرارت متوسط سرخ کنید. پس از اینکه یک طرف طلایی شد برگردانید تا طرف دیگر آن نیز طلایی شود. سرخ شدن پیراشکی در مجموع حدود ۸ دقیقه طول میکشد. پیراشکی ها را روی دستمال کاغذی قرار دهید تا روغن اضافی شان برود سپس همراه با سس دلخواه سرو کنید.

  پیراشکی سرخ شده   به جای سرخ کردن میتوانید پیراشکی ها را روی سینی فر چرب شده با کمی فاصله بچینید. سپس آن را به مدت ۲۰ دقیقه در فر گرم شده ۱۸۰ درجه قرار دهید.   پیراشکی سیب زمینی در فر

رسپی های مرتبط با طرز تهیه پیراشکی

طرز تهیه پیراشکی ساده

برای طرز تهیه پیراشکی ساده ابتدا در یک کاسه مناسب تخم مرغ‌ها را میشکنیم و هم میزنیم. سپس شیر گرم و کره را اضافه میکنیم. بعد مخمر و نمک را به همراه پودر قند و اسانس را اضافه میکنیم و هم میزنیم تا به خوبی مخلوط شوند. سپس خمیر آماده شده را روی سطح صاف که کمی آرد پاشی کردیم قرار می‌دهیم و خمیر را با دست ورز میدهیم. حالا داخل ظرفی که آرد پاشی کردیم قرار میدهیم و سر آن را می‌پوشانیم و اجازه میدهیم خمیر استراحت کند. سپس خمیر را با وردنه صاف کنید تا به ضخامت یک سانتی متر برسد. در ادامه  با قالب گرد پیراشکی‌ها را قالب بزنید. حالا در ظرف مورد نظر روغن بریزید طوری که پیراشکی‌ها داخلش غوطه ور شوند. پیراشکی‌ها را داخل آن بیندازید تا دو طرف آن کاملا سرخ شوند. پیراشکی‌های سرخ شده را بر روی دستمال جذب روغن قرار دهید تا روغن اضافه آن گرفته شود و بعد با مواد دلخواه سطح آن را تزیین کنید.

طرز تهیه پیراشکی مرغ

برای طرز تهیه پیراشکی مرغ ابتدا داخل یک کاسه آرد ، نمک ،شکر و مایه خمیر را ریخته.سپس وسط آن را گرد کرده روغن و تخم مرغ را اضافه کنید. حالا  شیر را اضافه می کنیم تا خمیر یکنواختی بدست آید. سپس مواد داخل خمیر را درست می کنیم. اول سینه مرغ را چرخ میکنیم .بعد ساقه کرفس، فلفل دلمه،سیر و پیاز را خرد کرده و در تابه ریخته  با حرارت ملایم تفت می دهیم. حالا نمک و فلفل سیاه و ادویه دلخواه را اضافه کنید. سپس خمیر رابه اندازه نارنگی کوچک برمی داریم با وردنه باز می کنیم و کمی پنیر خامه ای روی خمیر می مالیم. در ادامه نیاز است که  سینی مخصوص فر را چرب  کنیم و پیراشکی ها را داخل سینی بچینیم و داخل فر می گذاریم تا پخته شوند.

طرز تهیه پیراشکی گوشت

برای طرز تهیه پیراشکی گوشت ابتدا خمیر مایه فوری را داخل نصف پیمانه آب ولرم بریزید. یک قاشق چایخوری شکر را نیز به آن اضافه کنید. حالا نمک و آرد اضافه کنید.زمانی که خمیر شکل گرفت به صفحه آرد پاشی شده منتقل کنید روغن را کم کم اضافه کنید و ورز دهید. خمیر را برای استراحت کنار بگذارید. سپس گوشت چرخ شده ،پیاز،فلفل سیاه، زردچوبه، نمک، پاپریکا، پودر کاری و  روغن مایع را در ظرف مناسب بریزد و خوب تفت دهید. سپس رب را هم جداگانه تفت دهید و به آن اضافه کنید. در ادامه  فلفل دلمه‌ای و قارچ را خرد شده اضافه کنید. حالا به مقدار مناسب از مواد گوشتی یک طرف خمیر قرار دهید روی آن پنیر دلخواه را بگذارید. زرده تخم مرغ ،نمک ، فلفل سیاه ، زردچوبه را با هم ترکیب کنید با قلمو روی پیراشکی بمالید روی آن کنجد بریزید در طبقه وسط فر با دمای ۱۸۰ درجه به مدت ۳۰ دقیقه قرار دهید تا پیراشکی شما آماده شود. 

نکات تهیه پیراشکی سیب زمینی:

- میتوانید داخل این پیراشکی از تکه های کالباس و پنیر پیتزا هم استفاده کنید.

- دقت کنید که خمیر را با اضافه کردن آرد بیش از حد سنگین نکنید.

نظر شما