پرداخت مابهالتفاوت ۳ ماهه حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی
سمیرا اسمعیلی، مدیرکل بیمههای اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تکذیب شایعات مربوط به تغییر مبنای محاسبه مستمری، تأکید کرد که کلیه قوانین جاری، بهویژه قاعده «دو سال آخر بیمهپردازی»، همچنان به قوت خود باقی است.
مدیرکل بیمههای اجتماعی در واکنش به ابهامات ایجاد شده پیرامون نحوه محاسبه حقوق بازنشستگان گفت: در پی انتشار برخی اخبار و برداشتهای نادرست، لازم است تأکید شود که کلیه قوانین و مقررات حاکم بر صندوقهای بازنشستگی، از جمله نحوه محاسبه حقوق، هیچگونه تغییری نکرده و کماکان به قوت خود باقی است.
وی افزود: مبنای محاسبه مستمری بازنشستگی، مطابق با مقررات قانونی، همچنان بر اساس دو سال آخر بیمهپردازی است و اجرای سازوکار «مستمری جمع» به معنای حذف یا تغییر این قاعده عمومی برای عموم بیمهشدگان نیست.
مدیرکل بیمههای اجتماعی در توضیح بیشتر درباره این سازوکار گفت: آنچه در قالب «مستمری جمع» پیشبینی شده، صرفاً ناظر بر افرادی است که در طول دوران اشتغال خود، در بیش از یک صندوق بیمهای یا بازنشستگی سابقه داشتهاند.
وی افزود: در این سازوکار، در صورت تمایل افراد به جای انتقال سوابق بیمه ای به صندوق آخر و پرداخت مابهالتفاوت ناشی از انتقال سوابق بیمه ای از سوی بیمهشده ، فرد می تواند از هر صندوق، متناسب با سوابق بیمهپردازی خود در همان صندوق، مستمری دریافت کند.
وی اشاره کرد در این حالت نیز دو سال آخر بیمهپردازی فرد در هر صندوق، مبنای محاسبه حقوق بازنشستگی او در همان صندوق خواهد بود؛ به عنوان مثال، چنانچه فردی در سه صندوق مختلف سابقه داشته باشد، مبنای محاسبه مستمری وی، دو سال آخر بیمهپردازی در هر یک از آن سه صندوق به صورت مجزا خواهد بود.
اسمعیلی در ادامه تأکید کرد که اجرای مستمری جمع به معنای تغییر قانون برای عموم نیست و هر صندوق صرفاً به نسبت سوابق بیمهپردازی فرد در همان صندوق، مسئول پرداخت مستمری است.
وی افزود: هدف نهایی از این سازوکار، تسهیل بهرهمندی افرادی است که سوابق بیمهای پراکنده دارند تا از تضییع حقوق و سوابق آنان جلوگیری شود.
بازنشستگان تامین اجتماعی مدعی شدند افزایش حقوق مصوب بهصورت کامل اجرا نشده و با وجود وعدهٔ افزایش و همسانسازی، مبالغ واریزی کمتر از انتظار بوده است.
جمعی از بازنشستگان تأمین اجتماعی با ثبت پویشی از روند پرداختهای جدید انتقاد و اعلام کردند که «افزایش حقوق مصوب بهصورت کامل اجرا نشده و با وجود وعدهٔ افزایش و همسانسازی، مبالغ واریزی کمتر از انتظار بوده است»؛ موضوعی که به گفته آنان نیازمند شفافسازی فوری از سوی مسئولان است.
در متن این پویش آمده: براساس اعلام اولیهٔ مسئولان، مقرر شده بود حقوق بازنشستگان و مستمریبگیران با حداقل ۶۰ درصد افزایش سالانه مصوب پرداخت شود. همچنین اجرای مرحلهٔ سوم طرح همسانسازی هم در دستور کار قرار داشت که میتوانست منجر به افزایش حدود ۳۰ درصدی حقوقها شود.
اما پساز گذشت حدود ۳ ماه از سال و پرداخت حقوقها بر مبنای پارسال، واریزیهای جدید انجام شده که براساس گزارشها، میزان افزایش اعمالشده در برخی موارد حداکثر حدود ۴۵ درصد بوده و با ارقام اعلامشدهٔ اولیه همخوانی کامل ندارد.
نظر شما