بازنشستگان حتما بخوانند | واریز جدید ۱.۰۰۰.۰۰۰ میلیونی برای این بازنشستگان

بازنشستگان حتما بخوانند | واریز جدید ۱.۰۰۰.۰۰۰ میلیونی برای این بازنشستگان

مهرداد بائوج لاهوتی گفت: چرا برخی از این بازنشستگان شامل متناسب‌سازی نبوده‌اند؟ چون مثلا حقوق فرد شاغل همترازش ۱۰ میلیون تومان بوده است، حقوق خودش ۹ میلیون تومان است و این فرد نباید می‌گرفت.

مهرداد بائوج لاهوتی گفت: چرا برخی از این بازنشستگان شامل متناسب‌سازی نبوده‌اند؟ چون مثلا حقوق فرد شاغل همترازش ۱۰ میلیون تومان بوده است، حقوق خودش ۹ میلیون تومان است و این فرد نباید می‌گرفت.

تا پایان سال یک میلیون تومان را به همه می‌دهیم

وی ادامه داد: چون دولت این اشتباه را داشته ۳۲ هزار میلیارد تومان پرداخت کرده و باقی مانده ۱۸ هزار میلیارد تومان است که اگر آن ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار نفر را کم کنیم می‌شود حدود ۲ میلیون ۳۰۰ هزار نفر، بنابراین دولت نباید به اشتباه خودش ادامه دهد این را هم نمایندگان مجلس گفتند و هم آقای قالیباف گفت؛ آقای پورمحمدی رئیس سازمان برنامه و بودجه در صحن مجلس گفتند ما تا پایان سال یک میلیون تومان را به همه می‌دهیم، در صورتی که خلاف داده‌اند و باید قانون را اجرا کنند.

لاهوتی با اشاره به این که قانون مشخص است حال یک بی عدالتی صورت گرفته و رئیس سازمان برنامه و بودجه نمی‌تواند برای قانون‌گذار تعیین تکلیف کند، گفت: دولت قانون را اجرا کند و لایحه‌ای بیاورد و اصلاحات را انجام دهد.

وی خاطرنشان کرد: نکته دیگر در مورد متناسب‌سازی بازنشستگان این است که قرار بود دولت ۱۳۰ هزار میلیارد تومان بدهی تامین اجتماعی را پرداخت کند و تامین اجتماعی هم بیاید متناسب‌سازی را اجرا کند؛ اما دولت به سازمان تامین اجتماعی ۵۰۰ هزار میلیارد تومان بدهکار است، ما آمدیم ۱۳۰ هزار میلیارد تومان را تصویب کردیم که اموال دهد، تهاتر کند و اوراق بدهد و دست دولت را باز گذاشتیم تا بخشی از بدهی خودش را بدهد تامین اجتماعی هم اجرا کند.

قانون اجرا نمی‌شود

همچنین سلمان ذاکر، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس نیز اظهار کرد: در خصوص همسان‌سازی حقوق بازنشستگان بسیار زحمت کشیدیم و پیشنهاد همسان‌سازی حقوق بازنشستگان پیشنهاد کمیسیون اجتماعی مجلس یازدهم بود و در حالی‌که در گزارش کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۳ نیامده بود، اما در مجلس رای آورد. بر این اساس حدود ۷۰ همت بودجه برای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان تخصیص دادیم و منبع آن هم افزایش یک درصدی مالیات ارزش افزوده است.او ادامه داد: بر اساس برنامه هفتم توسعه ۴۰ درصد همسان‌سازی باید در سال جاری و ۳۰ درصد در سال ۱۴۰۴ و ۳۰ درصد هم در سال ۱۴۰۵ اتفاق بیفتد تا حقوق بازنشستگان به ۹۰ درصد حقوق شاغلین برسد.

اما این قانون اجرا نشد. البته ۷۰ همت در ۶ ماه ابتدایی سال وصول نمی‌شد و نمی‌توانستند ابتدای سال منابع را به دست بیاورند تا ابتدای سال همسان‌سازی را اجرا کنند. خوشبختانه با فشار و تذکراتی که به دولت داده شد هم از جای دیگر منابعی را به دست آوردند و هم وصول مالیات ارزش افزوده به دست دولت رسید و از مردم تشکر می‌کنیم که بار مالیاتی را قبول کردند و تحویل دولت دادند. این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: در همین راستا روز گذشته رئیس مجلس اعلام کرد که هم پول گندمکاران پرداخت می‌شود و هم همسان‌سازی حقوق بازنشستگان به زودی اتفاق می‌افتد.

مشکل ناترازی در پرداخت است

هادی محمدپور، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس نیز تصریح کرد: مجلس تصویب کرد که دولت از محل افزایش یک درصدی مالیات ارزش افزوده همسان‌سازی حقوق بازنشستگان را انجام دهد و دولت مکلف به اجرای این مصوبه است. مجلس در نظر گرفته بود که ۵۰ همت برای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان اختصاص داده شود، اما دولت برآورد کرده که برای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان به ۷۰ همت نیاز دارد. او تاکید کرد: بنابراین یک ناترازی در مبلغ مصوب مجلس داریم. رئیس سازمان برنامه می‌گوید من مجوز استفاده بیش از ۵۰ همت را ندارم در حالی‌که به ۷۰ همت نیاز داریم. بر این اساس برای برداشت ۷۰ همت یا باید از سران قوا مجوز گرفته شود یا دولت لایحه‌ای را به این منظور تقدیم مجلس کند.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: قرار بود دولت روز گذشته اصلاحیه‌ای را به مجلس بدهد تا بر این اساس مجلس اجازه برداشت ۷۰ همتی را به سازمان برنامه بودجه برای اجرای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان بدهد. بر این اساس قرار است از مهرماه همسان‌سازی حقوق بازنشستگان اجرایی شود و مجوز آن را هم صادر خواهد کرد. محمدپور در خصوص چرایی عدم اجرای همسان‌سازی از ابتدای سال تاکنون، اظهار کرد: دولت قبل به هر بازنشسته بدون مجوز یک میلیون تومان پرداخت کرد؛ در حالی‌که برخی مشمول دریافت نبودند. به همین خاطر ناترازی در پرداخت به وجود آمده است. اگر بخواهند در حال حاضر آن یک میلیون تومان را کسر کنند نیز ناهماهنگی پیش می‌آید.

نظر شما