اطلاعیه مهم درباره سهمیه بنزین | زمان افزایش قیمت بنزین نزدیک است؟
شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ایران در خصوص سهمیه بنزین ماهانه کارت هوشمند سوخت خودروها اطلاعیه ای صادر کرد.
شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ایران در اطلاعیهای اعلام کرد:
بدینوسیله به اطلاع هموطنان عزیز میرساند بدون تغییر در سهمیه بنزین ماهانه کارت هوشمند سوخت خودروها، دفعات روزانه برداشت بنزین از کارت خودروهای شخصی ۲ بار در روز و سقف برداشت روزانه در مجموع ۱۰۰ لیتر (۵۰ لیتر در هربار سوختگیری) است.
در ضمن سقف برداشت از کارت سوخت اضطراری بنزین جایگاهها بدون تغییر، مطابق روال پیشین است.
شرط افزایش قیمت بنزین در ایران اعلام شد
رئیس فراکسیون کارآفرینی، رفع موانع تولید و اشتغال مجلس شورای اسلامی درباره نرخ بنزین و خودروهای داخلی، تاکید کرد دولت نباید با وجود نرخ گزاف خودروها در کشور، بنزین را گران کند.
سید کریم معصومی، رئیس فراکسیون کارآفرینی با انتقاد از تعرفههای بالای خودروهای وارداتی و قیمتهای سنگین آنها اظهارکرد: واردات قطرهچکانی خودرو تنها باعث رونق بازار دلالان شده است. اگر هدف اصلاح بازار خودرو است، باید واردات بهصورت گسترده و با حداقل تعرفه انجام شود.
وی توضیح داد: واردات خودرو میتواند راهکاری اساسی برای برونرفت از وضعیت فعلی بازار باشد و در عین حال، خودروسازان داخلی را به سمت تولید رقابتی سوق دهد. برای رسیدن به این هدف، تعرفههای واردات خودرو باید بهطور جدی کاهش یابد تا نرخ خودرو به سطح معقول و متناسب با قیمتهای جهانی برسد.
رئیس فراکسیون کارآفرینی مجلس با اشاره به موضوع نرخ بنزین گفت: تا زمانی که خودروها با قیمتهای منطقی در دست مصرفکنندگان قرار نگیرد، افزایش نرخ بنزین نباید اجرا شود. در واقع، آزادسازی نرخ بنزین زمانی قابل پذیرش است که خودروهای باکیفیت و نرخ مناسب در بازار وجود داشته باشند.
وی تأکید کرد: با واردات گسترده خودرو و حذف تعرفههای سنگین، تقاضا و سودجوییهای موجود در بازار خودرو کاهش خواهد یافت.
معصومی همچنین از سیاستهای فعلی واردات خودرو انتقاد کرده و گفت: واردات خودرو به شیوه کنونی، که به صورت قطرهچکانی انجام میشود، نهتنها به بهبود وضعیت بازار کمکی نکرده، بلکه باعث رونق بازار دلالی شده است. عرضه محدود خودروهای وارداتی شرایط را برای مصرفکنندگان واقعی سختتر کرده و انحصار بازار خودرو را تقویت کرده است.
وی بر این باور است که با ورود خودروهای خارجی و ایجاد رقابت، خودروسازان داخلی مجبور به ارتقای کیفیت محصولات خود خواهند شد.
رئیس فراکسیون کارآفرینی مجلس تأکید کرد: درحالحاضر، به دلیل انحصاری بودن بازار، خودروسازان داخلی نیازی به ارتقای کیفیت و رقابت نمیبینند. اما با ورود رقبای خارجی، آنها مجبور خواهند شد کیفیت را افزایش داده و قیمتها را منطقیتر کنند.
وی خاطرنشان کرد: اگر واردات خودرو بهطور گسترده انجام شود، علاوه بر ایجاد رقابت در بازار، باعث افزایش کیفیت تولیدات داخلی نیز میشود. این روند در نهایت به نفع مصرفکنندگان خواهد بود و از سوی دیگر، فشار افزایش نرخ بنزین بر مردم کاهش خواهد یافت.
معصومی تاکید کرد: سیاستگذاران باید به جای تمرکز بر انحصار، به سمت ایجاد یک بازار آزاد و رقابتی حرکت کنند تا صنعت خودروسازی کشور تقویت و در نهایت منافع مصرفکنندگان به بهترین شکل تامین شود و تا زمانی که خودروهای وارداتی و کممصرف با تعرفهها و قیمتهای گزاف بهدست مردم میرسد، دولت اجازه ندارد نرخ بنزین را افزایش دهد.
نظر شما