خبر خوش مجلس برای بازنشستگان | آغاز واریز معوقات بازنشستگان از این تاریخ

خبر خوش مجلس برای بازنشستگان | آغاز واریز معوقات بازنشستگان از این تاریخ

بازنشستگان انتظار دارند با اصلاح لایحه متناسب‌سازی، احکام حقوقی جدید به سرعت در ماه جاری صادر و معوقات آن پرداخت شود.

امروز نمایندگان مجلس شورای اسلامی در خصوص دو فوریت لایحه اصلاح احکام سن و سابقه بازنشستگی و متناسب سازی حقوق بازنشستگان تحت عنوان «لایحه اصلاح جزء (۲) بند (ر) ماده (۲۸) و تبصره (۴) ماده (۲۹) قانون برنامه پنجساله هفتم پیشرفت جمهوری اسلامی ایران» تصمیم‌گیری خواهند کرد.

از قرار، این لایحه دو جزء دارد و دو هدف را دنبال می‌کند؛ اول،  نظر به‌اینکه در جزء (۲) بند (ر) ماده (۲۹) قانون برنامه پنجساله هفتم پیشرفت جمهوری اسلامی ایران مصوب ۱/۳/۱۴۰۳، صرفاً به متناسب‌سازی بازنشستگان غیرحداقل بگیر اشاره شده است و با توجه به‌اینکه مستمری حدود (۷۵%) بازنشستگان سازمان تأمین اجتماعی حداقل‌بگیر و یا کمتر از آن می‌باشد و بر این اساس، عبارت «غیرحداقل‌بگیر» در جزء یادشده موجب می‌شود که این افراد، مشمول متناسب‌سازی نشوند. و دوم، به منظور امکان استمرار خدمت کارکنان دستگاه‌ها بعد از زمان‌های مندرج در بندهای (۲) تا (۵) ماده (۲۹) قانون یادشده، شرط «رضایت کارکنان» از این ماده حذف می‌شود و دستگاه‌ها با تشخیص و اختیار خود می‌توانند کارکنان دولت را تا سقف سن مقرر در قوانین مربوط حسب مورد نظر.

بازنشستگان انتظار دارند با اصلاح لایحه متناسب‌سازی، احکام حقوقی جدید به سرعت در ماه جاری صادر و معوقات آن پرداخت شود.

متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان تامین‌اجتماعی منتفی شد؟

یک بازنشسته کارگری از تاخیر طولانی در اجرای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان انتقاد کرد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، «هادی افشار» بازنشسته کارگری و فعال صنفی بازنشستگان در ارتباط با تاخیر هفت ماهه در اجرای همسان‌سازی و محرومیت بازنشستگان تامین اجتماعی گفت: بنابر اعلام مدیران تامین اجتماعی، این سازمان پولی برای اجرای همسان‌سازی در اختیار ندارد؛ بیمه پردازان می‌پرسند پس پول واگذاری بخشی از سهام شرکت‌ها و سود هلدینگ‌هایی چون تاصیکو کجاست؟ چرا طلب سازمان از دولت مطالبه نمی‌شود؟

 به گفته این بازنشسته، همه اینها از آنجا سرچشمه می‌گیرد که مدیریت تامین اجتماعی و مدیریت شستا عملکرد مالی خود را شفاف‌سازی نمی‌کنند تا معلوم شود هزینه‌ها چیست و چرا بودجه‌ای به قول ریاست تامین اجتماعی موجود نیست؟

افشار در ادامه به افزایش یک درصدی مالیات بر ارزش افزوده در بودجه سال جاری اشاره کرد و گفت: یک درصد مالیات بر ارزش افزوده از اول سال بابت هر خرید گرفته شده و به خزانه دولت واریز شده، این اعتبار قرار بوده برای همسان‌سازی صرف شود؛ چه بر سر این پول آمده؟ چرا همچنان ادعا می‌کنند پولی برای اجرای همسان‌سازی در بساط نیست؟ چرا ما نمی‌دانیم یک درصد مالیات ارزش افزوده در کجا هزینه شده است؟

وی در پایان گفت: باید همسان‌سازی اجرایی شود و این بهانه‌ها ارتباطی به بازنشستگان ندارد.

تاریخ پرداخت حقوق بازنشستگان نباید تغییر کند

رئیس کانون عالی کارگران بازنشسته تامین اجتماعی کشور گفت: حقوق‌ها با سختی پرداخت می‌شود اما باید توجه داشت که بازنشسته انجام امور زندگی و اقساط را متناسب با روز دریافت حقوق پرداخت می‌کند و نباید تاریخ پرداخت‌ها تغییر کند. 

 به گزارش خبرگزاری خبرانلاین، محمد اسدی در این نشست هم‌اندیشی مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی با تشکل های کارگری و کارفرمایی قزوین گفت: بیمارستانی که تنها دارایی تامین اجتماعی در قزوین است، بدهکار است، خواستار این هستیم که اعتباری برای تسویه این بدهی تخصیص داده شود.

ایلنا نوشت: رئیس کانون عالی کارگران بازنشسته تامین اجتماعی کشور ادامه داد: کمبود کارمند و متخصص هم از چالش‌های این بیمارستان است؛ در تاکستان هم دستگاه سی‌تی‌اسکن نداریم و تامین آن از نیازهای ما است.

وی عنوان کرد: استاندار، معاون استاندار و مسئولین مختلف برای یکی از بیمارستان‌های خصوصی جلسه گذاشته اما نتوانستند آن را قانع کنند که با تامین اجتماعی قرارداد منعقد کند؛ حل شدن این چالش از مطالبات بازنشستگان ما است.

رئیس کانون کارگران بازنشسته استان قزوین با اشاره به متناسب سازی اظهار کرد: نیاز داریم تکلیف این موضوع مشخص شود. 

اسدی درباره بیمه تکمیلی گفت: در بیمارستان تامین اجتماعی یک دهم مردم نمی‌توانند خدمات بگیرند، در اینجا بیمه تکمیلی به‌نوعی برای تامین اجتماعی کمک کننده است، وقتی کمک کننده است نباید آن را فلج کنیم.

نظر شما