چی درست کنم تکراری نباشه | لیست غذاهای خوشمزه برای ناهار

چی درست کنم تکراری نباشه | لیست غذاهای خوشمزه برای ناهار

یکی از مهمترین دغدغه های خانم های خانه دار این است که باید روزانه دو مرتبه آشپزی کنند و این سوال که ناهار چی بپزم؟ از سوالاتی است که هر روز در ذهن شان عبور می کند، با پیگیری این مطلب دیگر لازم نیست به دنبال ایده برای پختن ناهار باشید!

شماره ۱: سوسیس بندری

طرز تهیه سوسیس بندری اصل مثل بیرون بدون سیب زمینی با قارچ و پنیر پیتزا دونفره با فلفل دلمه ای برای 10 نفر

سوسیس‌ها را ورقه‌ای خرد و پیاز را تفت دهید. سیب‌زمینی نیم‌پز شده را اضافه کنید. سپس رب سرخ شده با سس کچاپ را به مواد بیفزایید و تفت دهید تا آب تبخیر شود. سوسیس بندری را با نان و مخلفات سرو کنید.

شماره ۲: کشک و بادمجان

برای تهیه کشک بادمجان ابتدا بادمجان‌ها را پوست گرفته، ورقه‌ای برش دهید، نمک بزنید و ۲۰ دقیقه استراحت دهید. سپس آبکشی کرده و سرخ کنید. پیاز و سیر را تفت دهید، بادمجان له شده را با ادویه اضافه کنید و تفت دهید. گردو و کشک را بیفزایید و مخلوط کنید. پس از تبخیر آب، نعناع داغ را اضافه کرده و غذا را با کشک، نعناع داغ و نان سرو کنید.

شماره ۳: کوفته قلقلی

برای تهیه کوفته قلقلی ساده ابتدا پیاز را رنده کرده، آب اضافی آن را بگیرید و با گوشت چرخ‌کرده، تخم‌مرغ و ادویه‌ها مخلوط کنید. مایه کوفته را ورز دهید و در صورت نیاز آرد نخودچی برای انسجام اضافه کنید. سپس کوفته‌ها را در روغن سرخ کنید. برای سس، گوجه‌فرنگی‌ها را خرد کرده، با پیاز و رب تفت دهید و آب جوش اضافه کنید. کوفته‌ها را در سس قرار دهید تا طعم‌دار شوند و پس از تبخیر آب، سرو کنید.

شماره ۴: خوراک خاویار بادمجان

برای تهیه خاویار بادمجان خانگی ابتدا بادمجان‌ها را کبابی کرده و پوست بگیرید. سپس بادمجان‌ها را له کنید. پیاز را نگینی خرد کرده و تفت دهید، سیر و فلفل دلمه‌ای را اضافه کنید و تفت دهید. گوجه‌فرنگی رنده شده و رب را بیفزایید و مخلوط کنید. بادمجان له شده، آب لیمو، نمک و ادویه‌ها را اضافه کنید. یک لیوان آب جوش اضافه کرده، بگذارید تا آب تبخیر و خوراک روغن بیندازد. سپس سرو کنید.

شماره ۵ : ناگت گوشت چرخ کرده

برای تهیه ناگت ابتدا پیاز را رنده کرده و آب آن را بگیرید، سپس با گوشت چرخ‌کرده مخلوط کنید. پنیر پارمسان، ادویه‌ها و پودر سیر را اضافه کنید و مایه را ورز دهید. اگر شل بود، کمی آرد سوخاری بیفزایید. مایه را در یخچال استراحت دهید یا مستقیم سرخ کنید. مایه ناگت را به شکل بیضی پهن کنید، پنیر چدار داخل آن قرار دهید و با مایه ناگت بپوشانید. ناگت‌ها را در آرد سفید، تخم‌مرغ و آرد سوخاری بغلتانید و سرخ کنید. پس از سرخ شدن، روی دستمال حوله‌ای قرار دهید تا روغن اضافی گرفته شود و با نان باگت سرو کنید.

شماره ۶ : باقالی پلو با مرغ

برای تهیه باقالی پلو با مرغ، ابتدا پیاز را خلالی خرد کرده و تفت دهید، سپس سیر را اضافه کنید. تکه‌های مرغ را سرخ کرده و با آب، نمک، و فلفل بپزید. برنج را خیس کرده، سپس در آب جوش نیم‌پز کنید و آبکشی نمایید. باقالی‌ها را هم آب‌پز کرده و با برنج مخلوط کنید. ته قابلمه را با نان یا سیب‌زمینی پوشانده و برنج و باقالی را لایه‌لایه با شوید اضافه کنید. برنج را دم کنید. در پایان زعفران به مرغ بیفزایید و با برنج سرو کنید.

شماره ۷ : شوید پلو با تن ماهی

برای تهیه شوید پلو با تن ماهی، ابتدا برنج را خیس کنید و در آب جوش با نمک نیم‌پز کرده و آبکشی کنید. قابلمه‌ای را با روغن داغ کنید و ته دیگ مورد علاقه‌تان (سیب‌زمینی یا نان) را قرار دهید. برنج و شوید خشک یا تازه را لایه‌لایه در قابلمه بریزید و دم کنید. تن ماهی را در آب جوش گرم کنید، روغن اضافی‌اش را دور بریزید و کمی تفت دهید. سپس شوید پلو را با تن ماهی سرو کنید.

شماره ۸ : سمبوسه گوشت

برای تهیه سمبوسه گوشت، ابتدا پیاز نگینی را تفت دهید تا سبک شود، سپس گوشت چرخ‌کرده، زردچوبه و فلفل سیاه را اضافه کنید. پس از تغییر رنگ گوشت، فلفل دلمه‌ای نگینی را افزوده و تفت دهید. سپس قارچ را اضافه کرده و تفت دهید تا آب آن تبخیر شود. رب گوجه‌فرنگی را در وسط تابه سرخ کنید و جعفری خرد شده را بیفزایید و تفت دهید. پس از افزودن نمک و فلفل، مایه را کنار بگذارید تا خنک شود. نان‌های لواش یا یوفکا را برش زده، مایه را داخل آن‌ها قرار داده و به صورت مثلثی بپیچید. سمبوسه‌ها را در روغن داغ سرخ کرده و با سس کچاپ سرو کنید.

شماره ۹ : کوکوی اسفناج

برای تهیه کوکوی اسفناج، ابتدا سیب‌زمینی‌ها را نیم‌پز کرده، سپس پوست بگیرید و رنده کنید تا خنک شوند. تخم‌مرغ، زعفران، نمک، فلفل و زردچوبه را به سیب‌زمینی‌ها اضافه کنید. اسفناج خرد شده را نیز بیفزایید و مخلوط کنید. مایه کوکو را در روغن داغ سرخ کنید تا هر دو طرف آن طلایی شود. کوکو را با نان سرو کنید.

شماره ۱۰ : باقلا قاتق

برای تهیه باقلا قاتق رشتی، ابتدا سیر را رنده کرده و با کره تفت دهید تا عطر آن بلند شود. سپس پاچ باقلا، شوید خشک، زردچوبه، نمک و فلفل را اضافه کرده و چند دقیقه تفت دهید. آب به اندازه‌ای اضافه کنید که سطح آن کمی بالاتر از مواد باشد و بگذارید خورش بپزد و جا بیفتد. پس از کم شدن آب خورش، تخم‌مرغ‌ها را اضافه کنید و بگذارید بپزند. خورش را با برنج سرو کنید.

شماره ۱۱ : کوکوی ماکارونی

برای تهیه کوکوی ماکارونی پیتزایی، ابتدا ماکارونی را در آب جوش با نمک و روغن پخته و آبکشی کنید. سیب‌زمینی‌ها را نگینی خرد کرده و سرخ کنید. سپس سوسیس‌ها را حلقه‌ای خرد و سرخ کنید، و پس از آن فلفل دلمه‌ای و قارچ را تفت دهید. همه مواد را با ماکارونی مخلوط کرده و تخم‌مرغ، پنیر پیتزا، نمک، فلفل و زردچوبه اضافه کنید. مخلوط را در تابه‌ای با روغن داغ سرخ کنید، سپس برگردانید تا هر دو طرف طلایی شود. کوکو را به قطعاتی مانند پیتزا برش داده و با سس دلخواه سرو کنید.

شماره ۱۲ : خوراک جگر یا جغور بغور

برای تهیه جغور بغور، ابتدا پیاز خلالی را در روغن تفت دهید تا سبک شود و زردچوبه و فلفل سیاه اضافه کنید. دل و جگر خرد شده را افزوده و تفت دهید تا تغییر رنگ دهند. سپس قارچ اسلایس شده را اضافه کرده و تفت دهید تا آب آن تبخیر شود. گوجه‌فرنگی و فلفل دلمه‌ای نگینی را اضافه کنید و پس از تبخیر آب اضافی، نمک و فلفل را تنظیم کنید. تفت دادن را ادامه دهید تا غذا به روغن بیفتد. خوراک را با نان تازه سرو کنید. توجه داشته باشید که افزودن فلفل دلمه‌ای و قارچ اختیاری است.

شماره ۱۳ : جوجه کباب تابه ای

برای تهیه جوجه کباب تابه‌ای، ابتدا مرغ را به صورت مکعبی برش زده و با زعفران مخلوط کنید. اجازه دهید یک ساعت استراحت کند تا رنگ بگیرد. سپس روغن را به مرغ اضافه کرده و مخلوط کنید. پیاز، ماست چکیده، آب لیمو، نمک و فلفل را اضافه کنید و مواد را خوب ترکیب کنید. مرغ را ۶ ساعت در یخچال بگذارید تا طعم بگیرد. پس از استراحت، مرغ‌ها را به سیخ‌های چوبی کشیده و در تابه‌ای با کمی روغن سرخ کنید، تا هر دو طرف طلایی شود. جوجه‌ها را با نان یا برنج سرو کنید.

شماره ۱۴ : رشته پلو با گوشت قلقلی

برای تهیه رشته پلو مجلسی، ابتدا برنج را با نمک خیس کنید و بگذارید ۲ ساعت بماند. سپس برنج و رشته پلویی را در آب جوش با نمک و روغن بپزید و آبکشی کنید. در قابلمه‌ای با روغن داغ، سیب‌زمینی حلقه‌ای را به‌عنوان ته‌دیگ بچینید و برنج و رشته را اضافه کنید. روی برنج روغن و زعفران بریزید و بگذارید ۴۵ دقیقه تا یک ساعت دم بکشد. در این حین، گوشت چرخ‌کرده را با پیاز رنده‌شده، ادویه‌ها ورز دهید و کوفته‌های قلقلی درست کنید. کوفته‌ها را سرخ کنید و کشمش را تفت دهید. رشته پلو را با کوفته‌ها و کشمش تزیین کرده و سرو کنید.

شماره ۱۵ : آدانا کباب به روش ترکیه ای

برای تهیه آدانا کباب ترکیه‌ای، ابتدا فلفل دلمه‌ای، پیاز و جعفری را ساطوری خرد کرده و با گوشت چرخ‌کرده، نمک و فلفل سیاه مخلوط کنید. مایه کباب را ۱۰ دقیقه ورز داده و سپس ۲ ساعت در یخچال استراحت دهید. پس از استراحت، مایه را مانند کباب کوبیده به سیخ بکشید. زغال‌ها را روشن کرده و سیخ‌ها را روی منقل بگذارید، به طور مداوم بچرخانید تا کباب‌ها یکنواخت پخته شوند. در کنار کباب‌ها می‌توانید سیخ‌های گوجه‌فرنگی و فلفل سبز نیز قرار دهید. آدانا کباب را با برنج یا نان پیتا سرو کنید.

شماره ۱۶ : کباب فلفلی

برای تهیه کباب فلفلی مجلسی، ابتدا پیاز نگینی را تفت داده و سپس فلفل و زردچوبه اضافه کنید. رب گوجه فرنگی و حلقه‌های گوجه‌فرنگی را بیفزایید و تفت دهید. سپس یک فنجان آب اضافه کرده و بگذارید سس غلیظ شود. گوشت چرخ‌کرده را با ریحان، زعفران، نمک، فلفل و پیاز رنده شده ترکیب کنید و ورز دهید. مایه کباب را دور فلفل‌ها بپیچید و در روغن سرخ کنید. سپس کباب‌ها را در تابه سس قرار دهید و ۳۰ دقیقه بگذارید تا طعم سس را جذب کنند. کباب‌ها را با نان یا برنج سرو کنید.

شماره ۱۷ : کباب بلدرچین

برای تهیه کباب بلدرچین، ابتدا بلدرچین‌ها را با روغن و زعفران ماساژ داده، سپس پیاز خلالی، آب لیمو، نمک و فلفل را اضافه کنید. مواد را خوب ترکیب کرده و بلدرچین‌ها را ۶ ساعت در یخچال بگذارید تا طعم‌دار شوند. سپس بلدرچین‌ها را به دو سیخ بکشید و روی منقل زغال با حرارت یکنواخت کباب کنید. در حین پخت، مخلوط کره ذوب‌شده و زعفران را روی کباب‌ها بمالید تا لذیذ و خوشرنگ شوند. کباب بلدرچین را با نان یا برنج سرو کنید.

شماره ۱۸: آبگوشت بزباش

برای تهیه آبگوشت بزباش سنتی، ابتدا گوشت، قلم و دنبه را شسته و بدون روغن کمی تفت دهید تا رنگ گوشت تغییر کند. سپس پیاز و ادویه‌ها را اضافه کرده و تفت دهید. آب جوش به قابلمه بیفزایید و بگذارید گوشت به آرامی بپزد. وقتی گوشت نیم‌پز شد، سبزیجات خرد شده را اضافه کنید. سپس لوبیا چشم بلبلی، لیمو عمانی، زیره و رب گوجه‌فرنگی را بیفزایید و بگذارید آبگوشت با حرارت ملایم بپزد. پس از پختن گوشت، سیب‌زمینی‌ها را اضافه کرده و پیاز و دنبه را کوبیده و دوباره به قابلمه برگردانید. آبگوشت را با نان سنگک سرو کنید.

شماره ۱۹: کباب دیگی

برای تهیه کباب دیگی مجلسی، ابتدا پیاز رنده‌شده و گوشت چرخ‌کرده را با جوزهندی، نمک، فلفل سیاه و زردچوبه مخلوط کرده و ورز دهید. مایه کباب را ۳۰ دقیقه در یخچال استراحت دهید. پیاز خلالی را تفت دهید، زردچوبه و رب گوجه‌فرنگی را اضافه کرده و سرخ کنید. مایه کباب را از یخچال خارج کرده و به شکل دلخواه فرم دهید، سپس روی پیازها سرخ کنید. گوجه‌ها را نصف کرده و در قابلمه بچینید تا آب بیندازند و کباب‌ها مغز پخت شوند. سیب‌زمینی‌های خلالی را جداگانه سرخ کنید. در پایان، آب لیمو ترش را به قابلمه اضافه کرده و کباب را با سیب‌زمینی سرخ‌کرده سرو کنید.

شماره ۲۰: کباب لقمه

برای تهیه کباب لقمه خانگی، ابتدا پیاز رنده‌شده را آب‌گیری کنید و با گوشت چرخ‌کرده، نمک، فلفل، سبزی معطر، زعفران دم‌کرده و آرد سوخاری مخلوط کنید و خوب ورز دهید. مایه کباب را برای ۲۰ دقیقه در یخچال بگذارید. سیخ‌های چوبی را خیس کنید تا هنگام پخت نسوزند. تابه را با کمی روغن روی حرارت کم گرم کنید. مایه کباب را به سیخ بکشید و در تابه سرخ کنید. گوجه‌فرنگی‌ها را نیز نصف کرده و در تابه قرار دهید تا سرخ شوند. در صورت تمایل، کمی آب جوش به کباب‌ها اضافه کنید تا مغزپخت شوند. کباب‌ها را با نان یا برنج سرو کنید.

شماره ۲۱: شیله عدس

برای تهیه شیله عدس، ابتدا برنج و بلغور گندم را با آب خیس کرده و عدس را جداگانه خیس کنید. پیاز نگینی را تفت دهید تا سبک شود، سپس فلفل سیاه و زردچوبه اضافه کنید. عدس آبکشی‌شده را با آب و استاک مرغ یا گوشت به قابلمه اضافه کنید و بگذارید نیم‌پز شود. سپس برنج و بلغور آبکشی‌شده را بیفزایید و مرتب هم بزنید تا ته نگیرد. پس از پخت برنج و بلغور، گوجه‌فرنگی رنده‌شده و پیازچه و تره خردشده را اضافه کنید. نمک غذا را تنظیم کنید و بگذارید تا به غلظت مناسب برسد. شیله عدس را با پیازچه تزیین کرده و سرو کنید.

شماره ۲۲: دو پیازه آلو

برای تهیه دو پیازه آلو، ابتدا سیب‌زمینی‌ها را در آب بجوشانید تا کاملاً پخته و نرم شوند. سپس پوست آنها را بگیرید و با گوشت‌کوب له کنید. پیاز را نگینی خرد کرده و در تابه با روغن تفت دهید تا سبک و طلایی شود. نمک، فلفل سیاه، و زردچوبه را اضافه کنید و سپس سیب‌زمینی پوره‌شده را به تابه بیفزایید. مواد را خوب مخلوط کرده و چند دقیقه تفت دهید. دو پیازه آلو را در ظرفی بریزید و با برگ ریحان تزئین کنید.

شماره ۲۳: بوریتو مرغ

برای تهیه بوریتوی مرغ، ابتدا ذرت را با کمی آب بپزید و برنج را خیس کرده و سپس بپزید. گوجه‌فرنگی، پیازچه، فلفل دلمه‌ای و جعفری را ریز خرد کرده و با سیر رنده‌شده، آب لیمو، نمک و فلفل سیاه مخلوط کنید. پیاز را در تابه با روغن تفت دهید تا طلایی شود، سپس مرغ خرد شده را اضافه کرده و با فلفل قرمز، پودر کاری، تخم گشنیز و نمک تفت دهید. برنج و ذرت پخته شده را اضافه کرده و مواد را با سس گوجه تفت دهید. نان ترتیلا را با این مخلوط پر کنید، سبزیجات و پنیر اضافه کنید و در ساندویچ‌ساز برشته کنید. بوریتو را گرم سرو کنید.

شماره ۲۴: ناگت سیب زمینی

برای تهیه ناگت سیب‌زمینی، ابتدا سیب‌زمینی‌ها را بپزید و پس از سرد شدن، پوستشان را جدا کرده و پوره کنید. کالباس رنده‌شده، پنیر پیتزا، نمک، فلفل سیاه، پاپریکا، پودر گوجه و سیر رنده‌شده را به پوره اضافه کرده و ورز دهید تا خمیری یکدست به دست آید. خمیر را به اندازه گردوهای درشت شکل داده و ناگت‌ها را به مدت ۱ ساعت در یخچال بگذارید. سپس ناگت‌ها را در آرد سفید، تخم‌مرغ و پودر سوخاری بغلتانید و در روغن داغ سرخ کنید. پس از گرفتن روغن اضافی، ناگت‌ها را با سس دلخواه سرو کنید. نوش جان!

شماره ۲۵: ناگت میگو

برای تهیه ناگت میگوی جنوبی، ابتدا میگوها را تمیز کرده و رگ سیاه پشت آن‌ها را جدا کنید. سپس پیاز و سیر را خرد کرده و به همراه میگو، گشنیز، فلفل تند و پنیر پیتزا چرخ کنید. مواد چرخ‌شده را با پودر سوخاری، نمک، فلفل سیاه، زردچوبه و فلفل قرمز مخلوط کنید و یک ساعت در یخچال بگذارید. بعد از استراحت، از مواد به اندازه گردو بردارید، گرد کنید و در پودر سوخاری بغلتانید. ناگت‌ها را در روغن داغ سرخ کنید تا طلایی شوند. پس از سرخ شدن، آن‌ها را روی دستمال حوله‌ای بگذارید تا روغن اضافی گرفته شود و با سس دلخواه سرو کنید.

شماره ۲۶: باقالی پلو با ماهیچه

برای تهیه باقالی پلو با ماهیچه، ابتدا باقالی سبز را شسته و آبکشی کنید. برنج را خیس کنید و در آب جوش همراه با نمک بپزید. پس از نرم شدن دانه‌های برنج و نیم‌پز شدن، برنج و باقالی را آبکشی کنید. قابلمه را با کمی روغن داغ کنید و ته‌دیگ دلخواه (سیب‌زمینی یا نان) را بچینید. لایه‌لایه برنج و باقالی را با شوید خشک، دارچین و هل اضافه کنید. در لایه آخر، کره خرد شده و آب اضافه کنید، سپس برنج را دم بگذارید. برای تهیه ماهیچه، پیازها را تفت دهید، زعفران، فلفل سیاه و زردچوبه اضافه کنید و ماهیچه را سرخ کنید. چوب دارچین و آب جوش اضافه کرده و ماهیچه را حدود ۳ تا ۴ ساعت بپزید. پس از پخت، ماهیچه را با آب گوشت جداگانه و باقالی پلو سرو کنید.

نظر شما