تولید محصولات ایران خودرو در خارج از کشور | قیمت باورنکردنی پژو پارس در عراق!

تولید محصولات ایران خودرو در خارج از کشور  | قیمت باورنکردنی پژو پارس در عراق!

ایران خودرو به‌تازگی خط تولید پژوپارس در عراق را با نام بیجو بابِل راه‌اندازی کرده است. قیمت پژوپارس عراقی چقدر است و مشخصات آن چیست؟

 اواخر سال گذشته اخباری مبنی بر توقف خط تولید پژو پارس به‌خاطر پاس نکردن استاندارد‌های ۸۵ گانه منتشر شد؛ اما کمی بعد در اخبار خودرو خواندیم که سازمان تعزیرات حکومتی اعلام کرده با حل مشکلات ایمنی، تولید پژو پارس ادامه خواهد داشت و به‌زودی به فهرست محصولات ایران خودرو باز می‌گردد.

تولید پژو پارس در عراق با نام جدید‌

می‌دانیم که ایران خودرو و سایپا از سال‌ها پیش در برخی کشور‌های همسایه نظیر آذربایجان و عراق، خط تولید برخی محصولات خود را راه‌اندازی کرده‌اند. امروز زمزمه‌هایی مبنی بر تولید پژو پارس در کشور عراق با قیمتی عجیب منتشر شده که نشان می‌دهد آبی‌پوشان جاده مخصوص پس از بروز چالش‌های ایمنی برای محصول پرطرفدارش، تصمیم گرفته این سدان محبوب را در بازار کشور‌های همسایه با خیال راحت به فروش برساند.

قیمت باورنکردنی پژو پارس در عراق!

صادرات ۵۰۰۰ خودرو توسط سایپا و ایران خودرو

اردیبهشت ۱۴۰۳: گروه خودروسازی سایپا و گروه صنعتی ایران خودرو در سال ۱۴۰۲ تعداد ۵ هزار و ۳۵۹ دستگاه خودرو صادر کردند.

شرکت سایپا تعداد ۳ هزار و ۲۲۰ دستگاه و شرکت ایران خودرو ۲ هزار و ۱۳۹ دستگاه خودرو صادرات کردند. ارزش دلاری صادارت محصولات سایپا ۱۸ میلیون و ۸۹۰ هزار و ۶۴۶ دلار و ارزش دلاری صادرات ایران خودرو ۱۵ میلیون و ۱۰۶ هزار و ۱۷۸ دلار شده است. بنابراین مجموع ارزش دلاری صادرات دو خودروساز در سال ۱۴۰۲ مبلغ ۳۳ میلیون و ۹۹۶ هزار و ۸۲۴ دلار بوده است.

این دو خودروساز در سال ۱۴۰۲، علاوه بر خودرو به ارزش ۱۴ میلیون و ۱۲۳ هزار و ۴۲۲ دلار قطعه نیز صادرات داشته اند. بیشترین و کمترین میزان تعداد صادارت خودرو از سوی ایران خودرو در سال ۱۴۰۲ به ترتیب با ۶۳۱ و ۳ دستگاه مربوط به ماه های آبان و مهر بوده است. بیشترین و کمترین میزان تعداد صادارت خودرو سایپا نیز به ترتیب ۱۱۵۶ و ۵۰ دستگاه مربوط به ماه های خرداد و مهر است.

ایران خودرو در سال ۱۴۰۲ خودروهای تولیدی خود را به کشورهای عراق(۷۸۰ دستگاه)، سنگال(۵۲۰ دستگاه)، آذربایجان(۶۲۴ دستگاه) و ۲۱۵ دستگاه به سایر کشورها صادر کرده است.

شرکت سایپا نیز در سال گذشته موفق به صدور خودروهای تولیدی به کشورهای عراق(۱۶۸۰ دستگاه)، پاکستان(۵۱۰ دستگاه)، ونزوئلا(۱۰۰۰ دستگاه) و ۳۰ دستگاه به سایر کشورها شده است.

برنامه صادرات خودرو و قطعات منفصله شرکت سایپا در سال ۱۴۰۳ شامل صادرات ۱۵ هزار دستگاه محصول به کشورهای عراق، ونزوئلا، روسیه و بلاروس، سوریه و سایر بازارها می شود. به این برنامه باید صادرات ۵ هزار دستگاه محصولات شرکت زامیاد به کشورهای عراق، ونزوئلا، روسیه و بلاروس را اضافه کرد. شرکت ایران خودرو نیز برای صادارت ۱۵ هزار و ۶۰۰ دستگاه انواع خودرو و قطعات منفصله در سال ۱۴۰۳ به کشورهای عراق، سوریه، سنگال، عمان، تونس، الجزایر، آذربایجان، ارمنستان، ترکمنستان، قزاقستان، ونزوئلا، روسیه و بلاروس و بازارهای جدید برنامه ریزی کرده است.

خودروهای صادارتی سایپا شامل ساینا، سایپا ۱۳۱،سایپا ۱۵۱، کوئیک، شاهین و وانت زامیاد است.  خودروهای صادراتی ایران خودرو شامل پژو پارس، تارا، دنا پلاس، پژو ۲۰۷، سون پلاس، سمند، رانا پلاس، ریرا و وانت آریسان خواهد بود.

لاکی کرنسی، نماینده سایپا در روسیه و بلاروس

آذر ۱۴۰۲: شرکت لاکی کرنسی، تنها نماینده رسمی سایپا در بازار روسیه و بلاروس، محسوب می‌شود و فرایند اخذ مجوز صادرات خودروهای سایپا به این دو بازار در مراحل پایانی است.

گروه خودروسازی سایپا، در راستای سیاست های دولت سیزدهم مبنی بر توسعه روابط اقتصادی، صنعتی و تجاری با کشـورهای همسـایه، همکاری های خود را با کشـورهای آسیای میانه به ویژه بازارهای روسیه و بلاروس عملیاتی کرده و در بهمن ماه سال گذشته با شرکت های بست موتورز روسیه و لاکی کرنسی بلاروس قرارداد توزیع محصول امضا و اقدام برای انجام این مهم آغاز شد.

پس از گذشت چند ماه و به دلیل تعلل شرکت بست موتورز روسیه در اجرای مفاد و تعهدات قرارداد فی‌مابین، همکاری سایپا با شرکت مزبور به حالت تعلیق درآمد، اما همکاری با شرکت لاکی کارنسی همچنان ادامه داشته و در این مدت تمامی اقدامات لازم اعم از ارسال خودرو، همولوگیشن محصولات، حضور در نمایشگاه اتومبیلیتی مسکو، حضور در نمایشگاه خودرو مینسک و دیگر اقدامات مرتبط، با شرکت لاکی کرنسی بلاروس به عنوان تنها نماینده رسمی سایپا در بازارهای روسیه و بلاروس به خوبی انجام شده و در حال انجام است.

نمونه‌ محصولات در تابستان ۱۴۰۲ برای بازاریابی و همولوگیشن محصول و حضور نمایندگان سازمان استاندارد کشور بلاروس در سایپا در مهرماه سال جاری جهت ارزیابی آزمایشگاه های تست خودرو سایپا، فرآیند اخذ مجوز صادرات در مراحل پایانی بوده و به محض دریافت مدارک، ارسال خودروهای صادراتی به بازارهای مزبور در ماه های آتی آغاز خواهد شد.

به رغم حضور قبلی خودروسازان صاحب نام دنیا و نیز برندهای متعدد چینی در این بازار و شرایط رقابتی خاص، مطالعات و برنامه‌ریزی های استراتژیک لازم در خصوص جایگاه قیمتی محصولات شاهین، کوییک و ساینا در مقایسه با رقبا صورت گرفته و چشم انداز مثبت مورد نیاز حاصل شده است.

نظر شما