خبر خوش برای معلمان و فرهنگیان؛ اجرای طرح ویژه از این ماه

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به برنامه های تحولی دولت چهاردهم از اجرای طرح «توانا» در قالب اجتماعات یادگیری خبر داد و گفت: تاکنون بیش از ۳۳۰ هزار مدیر، معلم و راهبر آموزشی به این طرح پیوسته اند.

خبر خوش برای معلمان و فرهنگیان؛ اجرای طرح ویژه از این ماه
پایگاه خبری تحلیلی عصر همگرایی:

هدف اصلی این برنامه، ایجاد جریان یادگیری مداوم، تبادل تجربه و پیاده سازی عملیاتی سند تحول بنیادین در کلاس های درس است.

رضوان حکیم زاده با موضوع «مدرسه تراز سند تحول بنیادین»، با اشاره به اهمیت نگاه واقع بینانه به اجرای سند تحول گفت: اینکه بگوییم سند تحول بنیادین در دوره های گذشته اجرا نشده، گزاره دقیقی نیست. سند هیچ گاه در نقطه صفر نبوده است، اما در زمان تصویب، پیوست اجرایی و مالی مشخصی نداشت و همین امر موجب شد ارزیابی دقیق میزان تحقق آن دشوار شود.

وی افزود: در همه دوره های وزارت، اجرای سند تحول در برنامه کاری وزرا قرار داشته است و معلمان کشور، به ویژه در مناطق مرزی و کم برخوردار، با خلاقیت و ابتکار در حال اجرای روح سند هستند. معلمان ما در کلاس های خود با استفاده از فناوری، بازی و دست سازه ها مفاهیم آموزشی را به صورت تلفیقی و خلاقانه به دانش آموزان منتقل می کنند.

معاون آموزش ابتدایی تصریح کرد: مدرسه تراز سند تحول بنیادین، مدرسه ای است که در آن روش های یاددهی و یادگیری متحول می شود؛ معلم از محور دانای کل به راهبر یادگیری تبدیل می شود و دانش آموزان در محیطی گرم، مشارکتی و ارزش محور، مهارت تفکر، پرسشگری و خلاقیت را تجربه می کنند.

حکیم زاده با اشاره به برنامه های تحولی دولت چهاردهم گفت: «برنامه توانمندسازی معلمان» با عنوان طرح توانا در بستر اجتماعات یادگیری اجرا شد و تاکنون بیش از ۳۳۰ هزار مدیر، معلم و راهبر آموزشی عضو این اجتماعات شده اند. هدف این طرح، ایجاد جریان یادگیری مستمر و تبادل تجربه میان معلمان برای تحقق واقعی سند تحول در کلاس درس است.

وی با اشاره به برگزاری نخستین جشنواره ملی اصلاح روش های آموزش و تحول در محیط های یادگیری اظهار داشت: در این جشنواره، بیش از ۹۵ هزار معلم از سراسر کشور شرکت کردند و ۵۴ هزار محتوای آموزشی تحولی توسط آنان در فضای مجازی تولید شد که نشان دهنده ظرفیت عظیم نیروی انسانی آموزش و پرورش برای تحقق مدرسه تراز است.

معاون آموزش ابتدایی در پاسخ به پرسشی درباره تفاوت مدرسه تراز با طرح های تدبیر و تعالی توضیح داد: طرح های گذشته بیشتر به فرایند ها توجه داشتند، اما در الگوی مدرسه تراز، تأکید اصلی بر نتایج و عملکرد واقعی مدرسه در یادگیری دانش آموزان است.

وی در بخش پایانی سخنانش با اشاره به چالش ها و پیش نیاز های اجرای الگوی مدرسه تراز گفت: نبود پیوست مالی در زمان تصویب سند تحول و محدودیت تجهیزات فناوری در برخی مدارس از موانع اصلی است. با این حال، با مصوبه جدید دولت چهاردهم، تأمین تجهیزات آموزشی و فناوری برای مدارس به عنوان اولویت مسئولیت اجتماعی دستگاه ها و شرکت ها مصوب شده است.

حکیم زاده تأکید کرد: تحقق مدرسه تراز، با مشارکت و باور معلمان و مدیران و از دل کلاس درس رقم می خورد، نه از پشت میز های ستادی. هرجا معلم خلاق و باورمند حضور دارد، همان جا مدرسه تراز سند تحول بنیادین شکل گرفته است.

نظر شما