تحول بزرگ در آموزش و پرورش / معلمان و فرهنگیان بخوانند
رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش اعلام کرد: برای نخستین بار نسخهای عملیاتی و اجرایی از سند تحول بنیادین آموزش و پرورش تدوین و در مدارس کشور به اجرا درآمده است.

این گام، نقطه آغاز تحولی جدی در نظام تعلیم و تربیت است که با محوریت دانشآموز، معلم، مشارکت خانواده و جامعه محلی، مسیر پیشرفت کشور را هموار میکند.
علی محبی، رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش در گفتوگو با خبرنگار آنا با اشاره به اهمیت مدرسه به عنوان قلب و محور تحول در نظام آموزشی کشور، گفت: سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، علیرغم همه زیباییها و اهداف بلندپروازانهاش، برای عملیاتی شدن نیازمند یک نسخه دقیق و کاربردی بود که بتواند در مدرسه اجرا شود.
وی افزود: این نسخه عملیاتی در پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش تدوین شد و به صورت تدریجی به مدارس سراسر کشور عرضه گردید. در سال گذشته، ۱۰ درصد مدارس و امسال ۵۰ درصد مدارس به این طرح پیوستهاند تا از نزدیک با سازوکار اجرایی سند آشنا شده و آن را بهکار گیرند.
محبی تأکید کرد: همایش ملی تراز مدرسه با دو هدف اصلی برگزار شده است. اول، اشاعه و ترویج تجارب عملیاتی شده و آشنایی بیشتر جامعه تعلیم و تربیت با مفهوم مدرسه مطلوب، ابعاد و مولفههای آن و مدرسهمحوری؛ دوم، جلب توجه دولتمردان و مجریان آموزشی به اهمیت بنیادین تحول در مدرسه برای تحقق توسعه کشور.
وی ادامه داد: ما به دنبال این بودیم که نسخه عملیاتی و نقشه راه دقیق مدرسه، نه فقط داخلی بلکه به صورت بینالمللی نیز مورد نقد و بررسی قرار بگیرد. در این راستا، پژوهشگران از کشورهای مختلف دنیا مقالات متعددی ارائه دادند که امروز ۲۳ مقاله منتخب از میان ۶۳۷ مقاله به صورت علمی و کاربردی مطرح میشوند.
رئیس پژوهشگاه افزود: این همایشها تنها یک نقطه شروع است؛ نقطه آغاز تحولی جدی در آموزش و پرورش که باید با محوریت دانشآموز، معلم، مشارکت خانواده و جامعه محلی و همچنین با همراهی جدی همه دولتمردان به پیش برده شود.
نظر شما