پرداخت کامل بدهی و معوقات معلمان و فرهنگیان بازنشسته / خبر خوش قالباف برای معلمان و فرهنگیان
در دیدار جمعی از معلمان با رئیس مجلس شورای اسلامی، وزیر آموزش و پرورش با اشاره به وضعیت مالی این وزارتخانه در سال گذشته، از عملکرد مثبت دولت و مجلس در تأمین منابع مالی و پرداخت مطالبات فرهنگیان خبر داد.

رضا کاظمی، وزیر آموزش و پرورش، با بیان اینکه «سال مالی بسیار خوبی را پشت سر گذاشتیم»، اظهار داشت: تقریباً تمام مطالبات معلمان تا پایان سال پرداخت شده است.
وی با قدردانی از همکاری و همراهی مجلس و سازمان برنامه و بودجه در تحقق این امر گفت: «اتفاقات خوبی در پایان سال رقم خورد که نشاندهنده یک هماهنگی و انسجام جدی میان مجلس، دولت و سازمان برنامه و بودجه بود.»
کاظمی تصریح کرد: این تعامل و پشتیبانیها باعث شد بتوانیم بخشی از دغدغههای معیشتی معلمان را در پایان سال کاهش دهیم و گامی مثبت در جهت رضایت فرهنگیان برداشته شود.
در این دیدار، تعدادی از معلمان نیز با طرح مطالبات صنفی و مسائل مرتبط با نظام آموزشی، خواستار تداوم حمایتها و برنامهریزی بلندمدت برای بهبود وضعیت رفاهی و حرفهای فرهنگیان شدند.
محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی صبح امروز دوشنبه، در دیدار با جمعی از معلمان تاکید کرد که مجلس دوازدهم به اهمیت مسائل آموزش و پرورش پی برده و مصمم است تا عقبماندگیها را جبران کند.
وی با اشاره به نیاز به اصلاحات در نظام مدیریتی آموزش و پرورش، خواستار پیگیری این مسائل در برنامه هفتم توسعه شد.
قالیباف افزود: هدف ما این است که از طریق جمعسپاری و ارتباط مستمر با معلمان و کارشناسان، نظرات آنها را در تصمیمگیریها دخیل کنیم و مشکلاتی همچون کیفیت پایین آموزش، کمبود امکانات و نابرابریهای آموزشی را حل کنیم.
وی همچنین به لزوم بهبود وضعیت مدارس و معلمان اشاره کرد و گفت: بسیاری از مدارس در شرایط نامناسبی قرار دارند، دانشآموزان در فضاهای غیرمناسب آموزشی تحصیل میکنند و معلمان با کمترین امکانات به تدریس میپردازند. این مسائل باید هرچه سریعتر حل شود.
رئیس مجلس خواستار اصلاح ساختار مدیریتی آموزش و پرورش طبق ماده 91 برنامه هفتم توسعه شد و گفت که این اصلاحات باید در یک سال اول برنامه عملیاتی شوند.
رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه سخنان خود در دیدار با معلمان، به اهمیت ایجاد ارتباط مؤثر بین مدرسه، مسجد، محله و فضای مجازی اشاره کرد و گفت: برای پیشرفت در آموزش و پرورش باید این پنج بخش به طور همزمان با هم ارتباط برقرار کنند و چرخه آموزش در سراسر ایران به درستی به گردش درآید.
وی افزود: ساخت مدارس جدید ضروری است، اما نباید فراموش کنیم که معلم و دانشآموز باید از این فضاها به درستی استفاده کنند. ساخت مدرسه بدون توجه به وضعیت معلم و دانشآموز، اسراف و ظلم به سرمایههای ملی است.
قالیباف همچنین تأکید کرد که مشارکت مردم در ساخت مدارس و کیفیت آموزش اهمیت بالایی دارد و افزود: اگر مردم در فرایند آموزش و پرورش دخالت نداشته باشند، هیچ طرح و قانونی موفق نخواهد بود. مردم باید در تربیت فرزندان خود و رشد علمی آنها مشارکت داشته باشند.
رئیس مجلس در بخش دیگری از سخنان خود به لزوم تخصیص منابع مالی به مدارس به صورت عادلانه اشاره کرد و گفت: ما باید سرانه هر دانشآموز در مدارس مختلف را مشخص کنیم و منابع مالی را به طور مستقیم به مدارس و خانوادهها اختصاص دهیم.
وی همچنین خواستار توجه ویژه به وضعیت معلمان و ارتقای منزلت آنها شد و گفت: معلمان باید در سیستم آموزش و پرورش جایگاه و منزلت واقعی خود را پیدا کنند و با یک فرآیند مناسب، باید در انتخاب دانشآموزان برای ورود به دانشگاهها نیز نقش بیشتری ایفا کنند.
قالیباف بر لزوم اصلاحات در نظام مدیریتی آموزش و پرورش تأکید کرد و گفت: ما باید به سرعت نظام مدیریتی آموزش و پرورش را اصلاح کنیم و بر اساس ماده 91 برنامه هفتم، این اصلاحات را در اولویت قرار دهیم.
نظر شما