خبر خوش وزیر برای معلمان و فرهنگیان بازنشسته در آستانه روز معلم

وزیر آموزش و پرورش گفت: اوان کودکی دوره آموزش نیست، بلکه کودک در این دوران باید با رویکرد یادگیری و تربیتی و مهارت‌ها، رفتارهای لازم را مبتنی بر آموزه‌های دینی و علمی را در قالب کارِ گروهی فرا بگیرد. با این دید، بهره‌مندی از نقشه‌راه برنامه جامع یادگیری و تربیتی یکپارچه و هدفمند امری ضروری به نظر می‌رسد.

خبر خوش وزیر برای معلمان و فرهنگیان بازنشسته در آستانه روز معلم
پایگاه خبری تحلیلی عصر همگرایی:

 علیرضا کاظمی در بازدید از سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک و نشست با رئیس و کارکنان این سازمان، گفت: اهمیت سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک در حجم گسترده نظام مسائل وزارت آموزش و پرورش، بسیار ویژه و منحصربه‌فرد است.

وی با اشاره به برخی از اقدامات انجام شده در دوره مدیریتی جدید، ساماندهی و نظم‌دهی به فعالیت‌ها را از مهمترین دستاوردهای مدت اخیر برشمرد و افزود: ایجاد ساختار استانی سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک ذیل ادارات‌کل آموزش و پرورش استان‌ها، اقدامی حیاتی، مهم و زیرساختی بود.

وزیر آموزش و پرورش همفکری، تلاش و خردجمعی در برنامه‌ریزی و اجرا را ضامن حصول دستاوردهای ویژه قلمداد کرد و ادامه داد: سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک بر مبنای منویات و تاکیدات مقام معظم رهبری ایجاد شد و می‌توان ادعا کرد این سازمان ماهیتاً ریشه در دغدغه‌مندی و مسئله‌مندی و عمق نگاه ویژه معظم‌له نسبت به تربیت اوان کودکی دارد؛ همین موضوع این سازمان را نسبت به تمام نظام تعلیم و تربیت کشور متمایز می‌کند. 

کاظمی اضافه کرد: با این دید می‌توان ایجاد سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک را اقدامی بزرگ در تاریخ انقلاب اسلامی دانست.

وی اظهارکرد: فعالیت‌ها و اقدامات سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک باید با سرعت بالاتری انجام شود که این مهم نیازمند درک اولویت‌ها است.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه دوره جدید می‌تواند آغاز عصر طلایی سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک باشد، یادآور شد: تعیین شهریه به صورت نظام‌مند، چارچوب‌دار، قاعده‌مند و مبتنی بر الگوی منطقی و علمی، اقدام بسیار ویژه و مهمی در این عرصه است.

کاظمی ادامه داد: رسیدن به نرخ پوشش ۱۰۰درصدی یکی از اهداف اصلی سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک است؛ بنابراین روند باید به نحوی باشد که تمام جامعه بیش از ۷ میلیون نفری کودکان ایرانی در دوره پیش از دبستان تحت پوشش قرار بگیرند که این مهم نیازمند اولویت دادن به دورۀ پیش‌دبستانی ۱ و ۲ است. 

وی کیفیت‌بخشی به فرایند تربیت و یادگیری را یکی دیگر از اولویت‌های سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک برشمرد و بیان کرد: برنامه‌های تربیتی و یادگیری این دوره باید در راستای نیازهای واقعی کودکان باشد و آنان را برای ورود به دوره ابتدایی آماده کند؛ برای نیل به این هدف باید پیش از هر کاری باید نقشه‌راه علمی و دقیق با قابلیت عملیاتی طراحی شود.

وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد: روزمرگی یکی از موانع اصلی در دستیابی موفقیت‌ها و دستاوردهای بزرگ است؛ بنابراین این سازمان نباید اسیر روزمرگی شود، به خصوص اینکه جایگاه ویژه‌ای در نظام تعلیم و تربیت کشور دارد و می‌توان آن را ریشه نظام تعلیم و تربیت کشور دانست. فراموش نکنید، قوام نظام آموزشی و تربیتی کشور به قدرت و موفقیت ریشه آن یعنی سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک وابسته است.

کاظمی با بیان اینکه سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک خزانه‌دار نیروی انسانی کشور است، خاطرنشان کرد: محتوای تربیتی و یادگیری در این دوره اهمیت بسیار زیادی دارد؛ زیرا کودکی زمان شکل‌گیری شخصیت و جهان‌بینی فرد است. با این دید، هرچه در سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک به صورت هدفمند هزینه شود، در واقع سرمایه‌گذاری واقعی برای کشور است که بالاترین ارزش‌افزوده را در ساخت آینده ایران دارد.

وزیر آموزش و پرورش یادآور شد: نقشه‌راه باید ابعاد و جهات متنوع را در نظر بگیرد؛ به طوری‌که نظام‌نامه تربیتی سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک تنها یک جز کوچک از آن باشد. این نقشه اگر خوب طراحی و اجرا شود، زمانبندی، فازبندی و گام‌بندی مشخصی داشته باشد، با دانش‌افزایی و توانمندسازی خانواده‌ها منجر به نتایج بزرگ و منحصربه‌فردی خواهد شد.

کاظمی با برشمردن برخی از ارکان اصلی این نقشه‌راه، الزامات قانونی را اولین رکن نقشه‌راه دانست و گفت: تمام الزامات قانونی از زیرساخت‌ها گرفته تا منابع انسانی، فضا و تجهیزات باید به صورت اولویت‌بندی‌شده در نقشه‌راه مورد توجه قرار بگیرد. برنامه یادگیری و تربیتی هدفمندی که در آن به متغیرهایی مانند زمان تربیت و یادگیری و همچنین محتوا توجه خاص دارد، رکن دیگری از این نقشه‌راه است که البته برای تحقق آن باید از ظرفیت جامعه علمی نخبگانی نیز استفاده شود.

وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: اوان کودکی دوره آموزش نیست، بلکه کودک در این دوران باید با رویکرد یادگیری و تربیتی و مهارت‌ها و رفتارهای لازم را مبتنی بر آموزه‌های دینی و علمی را در قالب کارِ گروهی فرا بگیرد. با این دید، بهره‌مندی از نقشه‌راه برنامه جامع یادگیری و تربیتی یکپارچه و هدفمند امری ضروری به نظر می‌رسد.

کاظمی با اشاره به اینکه مربی مهمترین نقش را در نظام تعلیم و تربیت کودک بر عهده دارد، تاکید کرد: تمام برنامه‌های سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک تنها زمانی به هدف منجر می‌شود که مربی از مهارت، آگاهی، دانش و توانمندی لازم برخوردار باشد. در واقع، مربی شرط لازم برای تحقق اهداف تعیین شده است. از این رو، فرایند آموزش، توانمندسازی، مهارت‌افزایی، توانمندسازی و مهارت‌افزایی مربیان و همچنین مسیر جذب آنان به کودکستان‌ها باید کاملاً علمی و تحت نظارت انجام شود تا شایسته‌ترین افراد وارد عرصه تعلیم و تربیت کودک شوند؛ به ویژه اینکه بدانیم مربی الگوی برتر کودکان از نظر رفتاری، پوششی، تکلم و جهان‌بینی است و اثر او در شخصیت کودک بسیار عمیق و بنیادین است.

وی تبیین شاخص‌های علمی برای آموزش مربیان را امری الزامی توصیف کرد و یادآور شد: هیچ مربی نباید بدون آموزش و فراگرفتن مهارت‌ها و توانمندی‌های لازم وارد کودکستان شود؛ چراکه مربی حیاتی‌ترین عنصر در نظام تعلیم و تربیت کودک است.

وزیر آموزش و پرورش برگزاری جشنواره ملی طعم کتاب را اقدامی ارزشمند از سوی سازمان ملی تعلیم و تربیت توصیف و خاطرنشان کرد: رویکرد همه فعالیت‌های کودکستان‌ها باید کتاب‌محور باشد و در کودکستان‌ها محورهایی مانند انس با کتاب در قالب شعر و داستان مورد تاکید قرار بگیرد؛ زیرا این کتاب‌ها نقش بسیار ویژه‌ای در پرورش شخصیت افراد دارد.

کاظمی با بیان اینکه گفتمان تعلیم و تربیت کودک باید در صدر بنشیند، یادآور شد: اهمیت دورۀ پیش‌دبستانی و ابتدایی به اندازه اهمیت تمام نظام آموزشی است؛ به خصوص دوره اوان کودکی که پیشتر آسیب‌ دیده و باید سریعتر به سمت شکوفایی حرکت کند.

وزیر آموزش و پرورش در پایان سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک را سازمانی حیاتی و اثرگذار در آینده کشور توصیف کرد و گفت: نقشه‌راه باید بر مبنای آمار و اطلاعات دقیق به همراه تحلیل آماری مبتنی بر نقشه جغرافیایی و آمایش سرزمینی باشد.

به گزارش مرکز طلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش؛ در این دیدار حمیدرضا شیخ‌الاسلام معاون وزیر و رئیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک گزارشی از چالش‌ها، اقدامات، برنامه‌های کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت این سازمان ارائه داد.

 

نظر شما