اولویت جدید آموزشوپرورش/ طراحی آموزشی مبتنی بر توانمندسازی حرفهای معلمان
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی، با تأکید بر نیاز به توانمندسازی معلمان در حوزه طراحی آموزشی، از برنامههایی برای ارتقاء کیفیت تدریس خبر داد.

لطیفی با اشاره به تفاوت سطح توانمندی معلمان گفت: برخی فرهنگیان با تجربه، هم در حوزه تخصصی و هم طراحی آموزشی مهارت دارند، اما گروهی دیگر به دلیل جذب غیرکارشناسی و کمبود نیرو، ضعفهایی جدی دارند. به گفته وی، ضعف طراحی آموزشی در این گروه پررنگتر است و آموزش روشهای نوین تدریس، بهویژه روشهای فعال و گروهمحور، ضروری است.
وی تأکید کرد: معلم توانمند نقش کلیدی در بومیسازی برنامههای درسی دارد، اما نبود چارچوب شفاف و عدم توانمندی معلمان باعث شده بومیسازی محتوا بهدرستی اجرا نشود.
رئیس سازمان پژوهش خبر داد که با هدف رفع چالش زبانآموزی در میان دوزبانهها، بستههای آموزشی خاصی طراحی شدهاند.
به گفته لطیفی، از سال گذشته پروژهای برای طراحی بستههای آموزشی انتقالی آغاز شده است. این بستهها به زبانهای رایج در کشور تهیه شدهاند تا دانشآموزان پایه اول که زبان مادریشان فارسی نیست، بهآسانی وارد مسیر یادگیری شوند.
لطیفی ضمن اشاره به پیشبینی کاهش جمعیت دانشآموزی، تأکید کرد که همچنان نیاز به معلم و فضای آموزشی بسیار بالاست و کاهش جمعیت، این نیاز را جبران نخواهد کرد.
وی گفت: سرانه فضای آموزشی در برخی مناطق مانند شهر قدس به شدت پایین است (۱.۳ مترمربع)، درحالیکه میانگین کشوری پنج متر و استاندارد مورد انتظار بالای شش متر است. بنابراین، سرمایهگذاری در سختافزار (مدارس، تجهیزات) و نرمافزار (معلم، محتوا) هر دو ضروری است.
لطیفی بر ضرورت تغییر نگرش عمومی و حاکمیتی نسبت به آموزش و پرورش تأکید کرد و گفت: نگاه کمارزش به آموزش یکی از موانع جدی توسعه این حوزه است.
او با اشاره به اقدامات رئیسجمهور برای پیگیری مشکلات آموزش و پرورش، خاطرنشان کرد: تحول فوری ممکن نیست، اما با اجرای دقیق «نقشه راه سند تحول بنیادین» میتوان آموزش را چند گام پیش برد. هر بخش آموزش باید مأموریتهای مشخص، قابل اندازهگیری و اجرایی داشته باشد.
نظر شما