خبر های خوب وزیر آموزش و پرورش برای مدیران و معلمان و فرهنگیان بازنشسته

کاظمی، وزیر آموزش و پرورش ضمن پیگیری کاهش تحصیلی از سال آینده، برای مدیران خبر‌های خوبی هم داشت.

خبر های خوب وزیر آموزش و پرورش برای مدیران و معلمان و فرهنگیان بازنشسته
پایگاه خبری تحلیلی عصر همگرایی:

وزیر آموزش و پرورش گفت: مدیران مدارس در خط مقدم قرار دارند و با چالش‌هایی همچون کمبود نیرو، تراکم کلاس‌ها، کمبود فضا و تجهیزات، و بی‌انگیزگی معلمان و دانش‌آموزان مواجه هستند.

 علیرضا کاظمی؛ وزیر آموزش و پرورش در جلسه هم‌اندیشی با منتخبانی از مدیران مدارس، با بیان اینکه معتقدیم مدیران مدارس بیشترین نقش و طبیعتاً بیشترین چالش‌ها را دارند، اظهار کرد: مدیران در خط مقدم قرار دارند و با مشکلاتی چون کمبود نیرو، تراکم کلاس‌ها، کمبود فضا و تجهیزات، بی‌انگیزگی معلمان و دانش‌آموزان، مسائل مالی و هزاران مشکل دیگر روبه‌رو هستند.

وی افزود: باید بررسی کنیم که آیا فاصله عمیقی بین ما و مدیران مدارس وجود دارد و آیا توانسته‌ایم به یک درک مشترک در مسائل مختلف برسیم؟ آیا هم‌فکر هستیم یا نظرات ما با یکدیگر تفاوت دارد؟ همچنین باید بررسی کنیم که آیا دغدغه‌ها و نگرانی‌های مدیران مدارس به درستی به ما منتقل شده است یا خیر؟

وزیر آموزش و پرورش با تأکید بر دوطرفه بودن این موضوع، ادامه داد: هدف اصلی این است که فاصله بین صف و ستاد را مشخص کنیم و در صورتی که پیام‌ها به درستی منتقل نمی‌شوند، مشکل کجاست؟ آیا باید خودم با مدیران مدارس نشست‌هایی برگزار کنم یا باید در شیوه‌های انتقال پیام‌ها تجدید نظر کنیم؟

کاظمی با بیان اینکه هدف دوم این است که معتقدیم دغدغه‌ها و نگرانی‌های مدیران مدارس و درک آنها از میدان تعلیم و تربیت شاید بیشتر از ما نباشد، اما کمتر هم نیست، گفت: چه پیشنهادات و انتقاداتی برای بهبود شرایط نظام تعلیم و تربیت در حوزه‌های مختلف دارید؟ این موارد می‌تواند شامل حوزه‌های زیرساختی مانند معلمان، فضا، تجهیزات، امکانات و کتاب‌ها، همچنین مسائل نرم‌افزاری، فعالیت‌های آموزشی، پرورشی و فرهنگی، ورزشی، روش‌های تدریس و دیگر موضوعات مهم باشد.

وی عنوان کرد: سوال بعدی این است که مدیران در رابطه با موضوع مطرح شده توسط رئیس‌جمهور درباره توسعه عدالت آموزشی و فعالیت‌هایی که انجام شده است، چه برداشتی دارند و به نظر شما، رئیس‌جمهور تاکنون چه اقداماتی در این زمینه انجام داده است؟

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه شهر قدس به عنوان پایلوت توسعه عدالت آموزشی در نظر گرفته شده است، ادامه داد: همواره این سوال برای من مطرح است که چرا آموزش و پرورش در تحقق اهداف خود موفق نمی‌شود؟ چرا در اجرای سند تحول بنیادین موفق نبوده‌ایم؟ چرا پروژه‌های آموزش و پرورش با انتظارات این وزارتخانه همخوانی ندارد و متناسب نیست؟ چه عواملی باعث این ناکامی‌ها شده‌اند؟ چه باید کنیم تا موفق شویم؟ آیا اگر بودجه مناسب تأمین شود، مشکل حل می‌شود؟ آیا اگر منابع انسانی کافی وجود داشته باشد، مشکل حل خواهد شد؟ آیا با فراهم شدن فضای آموزشی مناسب، مشکلات حل می‌شود؟ به این سوال‌ها پاسخ داده و نقشه راهی برای نظام تعلیم و تربیت طراحی کرده‌ایم.

کاظمی با بیان اینکه دو جریان در آموزش و پرورش، به همراه رئیس‌جمهور، دنبال می‌شود، گفت: نخست، محرومیت‌زدایی از فضای آموزشی است. در حال حاضر، یک مجموعه مسئولیت اجرای هزار پروژه، مجموعه‌ای دیگر دو هزار پروژه و یک مجموعه دیگر نیز 1300 پروژه را بر عهده گرفته است.

وی با اشاره به اینکه یک بنگاه اقتصادی نیز متعهد به اجرای 1500 پروژه شده است، افزود: استانداران و نیروهای جهادی بسیج شده و پای کار هستند.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه در شهر قدس، یک بنگاه اقتصادی ساخت 15 مدرسه را بر عهده گرفته است، ادامه داد: برای ارتقای کیفیت در آموزش و پرورش، به دو عامل نیاز داریم؛ نخست، ارتقای مدیریت آموزشگاهی که مرتبط با مدیران مدارس است و دوم، بهبود وضعیت کلاس‌های درس. این دو حوزه باید دستخوش تغییر شوند.

کاظمی با تأکید بر اینکه در بخش مدیریت آموزشگاهی، الگوی «مدرسه تراز» با همکاری معاونین آموزشی در حال راهبری است، افزود: اگر یک مدیر توانایی ترسیم چشم‌انداز، برنامه راهبردی، برنامه عملیاتی و شاخص‌های اندازه‌گیری را در حوزه‌های مختلف مدرسه داشته باشد و بتواند انسجام فکری در برنامه‌ها ایجاد کند، مدرسه متحول خواهد شد.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه داشتن یک مدیر توانمند، شرط لازم برای کیفیت بالای یک مدرسه است، ادامه داد: مدیر مدرسه، رکن اصلی تحول در آموزش و پرورش محسوب می‌شود. باید شرایطی فراهم شود که وزیر آموزش و پرورش نتواند مدیران مدارس را به‌راحتی تغییر دهد.

کاظمی با تأکید بر لزوم سخت‌گیری در انتخاب مدیران و حتی سخت‌گیری بیشتر در حفظ آن‌ها، گفت: هر اندازه در حوزه مدیران مدارس سرمایه‌گذاری کنیم، در واقع، بالاترین نوع سرمایه‌گذاری را انجام داده‌ایم.

وی با اشاره به ضرورت تحول در کلاس‌های درس، افزود: مجموعه این تغییرات، منجر به ارتقای کیفیت آموزشی خواهد شد.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه در جلسات مختلف با رئیس‌جمهور، چهار اقدام اساسی مورد تأکید قرار گرفته است، ادامه داد: نخست، آموزش معلمان؛ دوم، به‌کارگیری روش‌های یادگیری فعال و آسان؛ سوم، تحول در چیدمان کلاس درس؛ و چهارم، تغییر در سخت‌افزار و نرم‌افزار آموزشی. به عبارت دیگر، توسعه عدالت آموزشی، هم در بُعد فضا و هم در بُعد کیفیت، دنبال می‌شود و این امر، بر پایه مدیران و معلمان استوار است.

 

نظر شما