طرز تهیه‌ کنافه | دو رسپی کنافه لبنانی و ترکی

طرز تهیه‌ کنافه |  دو رسپی کنافه لبنانی و ترکی

کنافه شیرینی بسیار خوشمزه ای است که در مناطق اطراف ایران از جمله ترکیه، لبنان و فلسطین رواج دارد. کنافه از جمله شیرینی‌هایی است که مثل زولبیا و بامیه شربت دارد.

کنافه شیرینی بسیار خوشمزه ای است که در مناطق اطراف ایران از جمله ترکیه، لبنان و فلسطین رواج دارد. کنافه از جمله شیرینی‌هایی است که مثل زولبیا و بامیه شربت دارد.

گاهی از پنیر خامه ای، پنیر موزورلا یا انواع دیگر پنیر،گاهی از پودینگی شبیه به فرنی و گاهی از هر دو استفاده میشود. در دستور تهیه کنافه لبنانی که در ادامه خواهید دید از فرنی نشاسته ذرت و پنیر موزورلا استفاده شده که ترکیب فوق العاده خوشمزه ای است.

مرحله اول: تهیه‌ی شربت بهارنارنج

برای تهیه شربت بهار نارنج، شکر، آب و آبلیمو را در شیرجوش بریزید و مخلوط کنید. سپس بگذارید روی شعله جوش بیاید. بعد از آن شعله را کم کنید و بگذارید ۵ دقیقه روی همان حرارت کم بماند. پس از آن عرق بهارنارنج را اضافه کنید و بگذارید شربت خنک شود. شربت را تا زمان استفاده در یخچال نگهداری کنید.

مرحله دوم:  آماده‌کردن فر

فر را با دمای ۲۰۵ درجه سانتیگراد گرم و طبقه وسط فر را آماده کنید.

مرحله سوم: مخلوط‌کردن رشته با آرد سوخاری، کره و شربت

کره را آب کنید. رشته‌های کادایف را یک دقیقه در غذاساز بزنید تا ریز شوند. سپس آن را در یک کاسه متوسط با آرد سوخاری، کره و نصف پیمانه شربت مخلوط کنید. خوب هم بزنید تا رشته ها کاملاً به شربت و کره آغشته شوند.

مرحله چهارم: ریختن رشته‌های کنفی در قالب

سه چهارم از رشته های کره ای را کف یک قالب کیک به قطر ۲۵ سانت بریزید. اول با دست آن را همه جای ظرف پخش کنید و به دیواره ظرف هم فشار دهید. سپس با کف لیوان یا شیء مشابهی رشته ها را به خوبی فشرده کنید.

مرحله پنجم: گرفتن شوری پنیر و خرد کردن

اگر پنیر شما شوری زیادی دارد آن را خرد کنید و در آب سرد بریزید. هر ده دقیقه آب را عوض کنید تا شوری پنیر کم شود. بعد از آن پنیر را با چاقو یا غذاساز خوب خرد کنید (اگر از پنیر رنده شده استفاده میکنید نیازی به این مرحله نیست).

مرحله ششم: آماده‌کردن فرنی و افزودن به پنیر

شیر را در شیرجوش بریزید و روی حرارت داغ کنید. نشاسته ذرت را در ۱ لیوان آب سرد حل کنید و وانیل را هم با آن مخلوط نمایید. وقتی شیر جوش آمد، نشاسته حل شده را به آن اضافه کنید و هم بزنید تا مخلوط غلیظ شود. بعد از یکی دو دقیقه که مخلوط مثل فرنی غلیظ شد آن را از روی شعله بردارید. فرنی داغ را روی پنیر بریزید و هم بزنید تا پنیر در آن حل شود.

مرحله هفتم: ریختن فرنی بر روی رشته

حال فرنی پنیری را روی رشته فشرده شده بریزید و سطحش را با چاقو یا قاشق صاف کنید. یک چهارم باقیمانده از رشته کادایف را به طور یکنواخت روی آن بریزید. قالب را ۳۰-۴۰ دقیقه در فر قرار دهید تا رشته ها طلایی رنگ شوند.

مرحله هشتم: خارج‌کردن کنافه از فر و تزئینات

وقتی کنافه را از فر خارج کردید بگذارید یک ربع ساعت بماند تا کمی خنک شود. سپس آن را در دیس گردی برگردانید. ۱/۴ پیمانه شربت روی آن بریزید و رویش را با پسته خرد شده تزیین کنید. کنافه را برش بزنید و نوش جان کنید. موقع سرو میتوانید به دلخواه کمی بیشتر شربت روی آن بریزید.

طرز تهیه‌ی کنافه لبنانی:

برای تهیه‌ی کنافه‌ی لبنانی، در قدم اول باید شربت مخصوص کنافه را تهیه کنید. یک پیمانه آب را در قابلمه به جوش بیاورید و به آن شکر اضافه کنید، آب و شکر را هم بزنید تا شکر کاملا در آب حل شود‌. پس از غلیظ شدن شربت، به آن عرق بهارنارنج و زعفران دم‌کره اضافه کنید. مخلوط را هم بزنید و زیر گاز را خاموش کنید و اجازه دهید شربت خنک شود. برای تهیه‌ی شیرینی کنافه، شیر نشاسته‌‌ی ذرت را در یک قابلمه بریزید و نشاسته را کاملا در شیر حل کنید. وانیل را هم به شیر و نشاسته اضافه کنید و  پس از این که شعله‌ی گاز را روشن کردید، تا زمانی که غلظت مواد مثل فرنی شوند مواد را هم بزنید. رشته‌های کادایف را که از قبل ریز کرده بودید، به همراه کمی گردو در تابه‌ای که از قبل گرم کرده بودید، بریزید. مخلوط داخل تابه را با کره تفت دهید. سپس مواد داخل تابه را نصف کنید؛ نصف رشته‌ها را در ظرف دیگری بریزید و با یک قاشق آن‌ها را فشار دهید تا فشرده شوند. خمیری که از نشاسته، شیر و وانیل درست کرده بودید را روی رشته‌ها بریزید و کامل سطح روی رشته را با خمیر بپوشانید. حالا نصف دیگر رشته‌ها را روی خمیر بریزید و شربت را آرام آرام روی کنافه بریزید‌. شیرینی کنافه‌ی لبنانی شما آماده‌است.

طرز تهیه‌ی کنافه با شعریه:

برای تهیه‌ی کنافه با شعریه، ابتدا رشته‌های شعریه را ریز کنید و با گردو، کره و شکر تفت دهید. بعد از این‌که رنگ رشته‌ها کمی تغییر کرد، حرارت را خاموش کنید و در یک ظرف جدا، شیر، شکر و نشاسته‌ی ذرت، عرق هل و گلاب را با هم مخلوط کنید و هم بزنید تا نشاسته‌های ذرت کاملا در مواد حل شوند و گلوله گلوله نشوند. مخلوط را روی حرارت قرار دهید و مدام هم بزنید. مقداری زعفران دم کرده هم به دلخواه می‌توانید به دسر اضافه کنید. وقتی روی دسر حباب‌های درشت دیدید، زیر حرارت را خاموش کنید. سپس در یک ظرف مناسب، کاغذ روغنی بیندازید و نیمی از رشته‌های شعریه‌ی ریز شده را در ظرف بریزید، با قاشق سطح روی رشته‌های شعریه را صاف کنید و کرمی که کمی قبل درست کردید را روی رشته‌ها بریزید تا تمام سطح رشته را با کرم بپوشانید. حالا نصف دیگر رشته‌ها را روی دسر بریزید و مثل مرحله‌ی قبل با قاشق فشرده کنید. روی آن به دلخواه پودر پسته بریزید و سه تا چهار ساعت در یخچال قرار دهید‌. دسر کنافه با شعریه‌ی شما آماده‌است.

طرز تهیه‌ی کنافه با بستنی:

رشته‌های کادایف را به شش قسمت تقسیم کنید‌. روی هر قسمت به صورت جدا کره‌ی ذوب‌شده بمالید. برای این‌که به رشته‌های کادایف قالب فنجانی بدهید، از قالب‌های کیک فنجانی استفاده کنید و رشته‌ی کنافه را داخل قالب‌های فنجانی کوچک بریزید و به شکل فنجان در بیاورید. فر را گرم کنید و سپس رشته‌های کادایف را با دمای ۱۷۵ درجه‌ی سانتی‌گراد در فر بپزید تا به رنگ طلایی دربیایند. تا زمانی که رشته‌ها داغ هستند، وقت دارید روی آن‌ها را با شربت و یا عسل بپوشانید. درست قبل از سرو کردن، بستگی به سایز کنافه فنجانی‌تان، دو یا چند قاشق از بستنی وانیلی یا مورد علاقه‌‌ی خودتان، روی رشته‌ها بریزید و با آجیل یا پودر پسته روی آن را تزئین کنید. حالا کنافه‌ی فنجانی شما، با بستنی آماده‌ی سرو است. می‌توانید دسر کنافه را بدون قالب با همین مراحل درست کنید، فقط کافی‌است به جای قالب، رشته‌‌ها را در یک سینی پهن کنید و داخل فر بگذارید.

نکات تهیه کنافه:

مقدار شربت مورد استفاده بستگی به ذائقه شما دارد. در ضمن به جای شربت بهار نارنج می‌توانید از شربت بار ساده هم استفاده کنید.

 

نظر شما