هدیه ویژه دولت به بازنشستگان / حساب بازنشستگان امروز ۵ میلیون شارژ شد

هدیه ویژه دولت به بازنشستگان / حساب بازنشستگان امروز ۵ میلیون شارژ شد

مبالغ مابه‌التفاوت فروردین تا مرداد مربوط به متناسب‌سازی مستمری سال ۱۴۰۳ بازنشستگان صنعت نفت واریز شد.

بر اساس چارچوب متناسب‌سازی مستمری و مقرری سال ۱۴۰۳، ۶ درصد به همراه یک میلیون تومان مبلغ ثابت به پایه مستمری‌های اسفند (۱۴۰۲) بازنشستگان صنعت نفت و در سقف چهار میلیون و ۹۰۰ هزار تومان افزوده شد.

متناسب‌سازی یادشده ۱۰.۵ درصد مستمری‌های حداقلی و ۱۰ درصد میانگین مستمری‌ها را افزایش می‌دهد، بنابراین امسال با احتساب افزایش ۲۰ درصدی فروردین، نرخ افزایش مستمری بازنشستگان در مجموع بیش از ۳۰ درصد شده است.

متناسب‌سازی مستمری بازنشستگان صنعت نفت، با مد نظر قراردادن عدد ثابت در چارچوب رویکرد حمایتی بیشتر از مستمری‌های حداقلی، اجرایی شده است.

صندوق‌های بازنشستگی کارکنان صنعت نفت تعدیل و تعهدها را با رعایت قواعد بیمه‌ای و تأمین بار مالی تضمین‌شده و بین‌نسلی عملیاتی می‌کند.

 با وجود پیش‌بینی اختصاص ۵۰ هزار میلیارد تومان بابت همسان‌سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی، اما هنوز خبری از اجرای آن در دولت سیزدهم نیست. در عین حال، واریز مبلغ سه میلیون تومان به منظور متناسب‌سازی به حساب بازنشستگان، با حواشی همراه شده که البته از سوی داوود منظور، رئیس سازمان برنامه و بودجه بی‌پاسخ نمانده است.

همسان‌سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی در هاله‌ای از ابهام/ متناسب‌سازی حاشیه‌ساز شد

آنگونه که در برنامه هفتم توسعه آمده است، موضوع همسان‌سازی حقوق بازنشستگان باید طی سه سال به اجرا درآید؛ به‌گونه‌ای که در سال اول ۴۰ درصد و در دو سال بعد هم ۶۰ درصد منظور می‌شود. با اینحال، هرچند جلساتی بین مقامات اقتصادی با روسای صندوق‌های بازنشستگی با محوریت بررسی همین موضوع از ابتدای سال برگزار شده، اما اطلاعات درز داده شده، نشان می‌دهد که فعلا نوبت بازنشستگان تامین اجتماعی فرا نرسیده است.

حواشی متناسب‌سازی حقوق و واکنش منظور

به‌تازگی مبلغ سه میلیون تومان به حساب شش میلیون و ۸۰۰ هزار بازنشسته واریز شد اما حواشی آن کم نبود و آنگونه که برخی منابع رسمی خبر داده‌اند، با واکنش برخی گروه‌ها همراه شده است. در ادامه این حواشی، از سوی داوود منظور، رئیس سازمان برنامه و بودجه پاسخ داده شد. منظور با انتشار یک توئیت در شبکه اجتماعی ایکس اعلام کرد: «متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان یک بار در سال ۱۳۹۹ بر اساس تکلیف قانون برنامه ششم انجام شد. متناسب‌سازی برای دومین بار بر اساس تکلیف قانون برنامه هفتم انجام می‌شود که در هفته قبل ابلاغ شد. منابع مالی متناسب‌سازی هم در بخش دوم قانون بودجه پیش‌بینی شده است که در هفتم خرداد ابلاغ شد.»

سید حجت کاظمی، مدیرعامل صندوق بازنشستگی فولاد از اصلاح احکام بازنشستگان پس از پرداخت مبلغ علی الحساب همسان سازی خبر داد و گفت: با پیگیری های صورت گرفته این مبلغ به صورت علی الحساب بوده، فلذا پس از ابلاغ دستورالعمل همسان سازی و اصلاح احکام، پیگیری لازم با توجه به ماده ۲۹ الحاقی در خصوص اجرای مفاد این ماده برای بازنشستگان صندوق به عمل آید.

وی افزود: پس از پرداخت مبلغ علی الحساب همسان سازی به  بازنشستگان صندوق فولاد، اصلاح احکام این عزیزان را پس از دریافت دستورالعمل در دستور کار داریم.

کاظمی خاطرنشان کرد: مطابق بند الحاقی ۱ ماده ۲۹ قانون برنامه هفتم توسعه، در راستای عدالت در پرداخت حقوق شاغلان و بازنشستگان، دولت مکلف است تا پایان سال سوم برنامه اقدام لازم را به عمل آورد.

اخبار همسان‌سازی حقوق بازنشستگان

آیین‌نامه همسان‌سازی حقوق بازنشستگان عزیز تیرماه ابلاغ شد؛ بر مبنای این آیین‌نامه، مبلغی به‌عنوان علی‌الحساب برای بازنشستگان واریز خواهد شد. تعیین میزان دقیق افزایش حقوق برای هر بازنشسته، پس‌از نهایی شدن قانون برنامه و صدور احکام جدید صورت می‌گیرد."

نمایندگان مجلس شورای اسلامی علنی در جریان بررسی جزئیات لایحه برنامه هفتم توسعه، با بند الحاقی (یک) ماده ۲۹ این لایحه درباره همسان‌سازی حقوق بازنشستگان موافقت کردند.

در بند الحاقی یک ماده ۲۹ این لایحه آمده است: به‌منظور عدالت در پرداخت حقوق شاغلان و بازنشستگان و نیز متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان با نود درصد (%۹۰) حقوق و فوق‌العاده‌های مستمر مشمول کسور شاغلان مشابه و همطراز، دولت مکلف است تا پایان سال سوم برنامه اقدام لازم را به‌عمل آورد این افزایش از سال ۱۴۰۳ در سال اول معادل چهل درصد (%۴۰) و در سال‌های دوم و سوم هر کدام سی درصد (%۳۰) ما‌به‌التفاوت تا نود درصد (%۹۰) یادشده خواهد بود. آئین‌نامه اجرائی این بند به تصویب هیئت وزیران می‌رسد.

نظر شما