تابستان کجای شمال مسافرت بریم؟ | هوای این شهرهای شمالی شرجی نیست

تابستان کجای شمال مسافرت بریم؟ | هوای این شهرهای شمالی شرجی نیست

شمال ایران با طبیعت سرسبز و آب و هوای معتدل، همیشه مقصدی جذاب برای گردشگران بوده است. اما رطوبت بسیاری از شهرهای شمالی به ویژه در فصل تابستان میتواند لذت سفر را تحت الشعاع قرار دهد. خوشبختانه در میان شهرهای شمالی، مناطقی وجود دارد که رطوبت کم دارند و میتوانند مقصدی ایده‌آل برای شما باشند.

شمال ایران با طبیعت سرسبز و آب و هوای معتدل، همیشه مقصدی جذاب برای گردشگران بوده است. اما رطوبت بسیاری از شهرهای شمالی به ویژه در فصل تابستان میتواند لذت سفر را تحت الشعاع قرار دهد. خوشبختانه در میان شهرهای شمالی، مناطقی وجود دارد که رطوبت کم دارند و میتوانند مقصدی ایده‌آل برای شما باشند.

در این قسمت به معرفی شهرهای کم رطوبت شمال خواهیم پرداخت. معرفی شهرها کم رطوبت شمال در ادامه، شهرهای خنک و کم رطوبت شمال را معرفی میکنیم.

۱ -سوادکوه

سوادکوه، شهری کوهستانی و سرسبز در استان مازندران به عنوان یکی از مقاصد محبوب گردشگری در شمال کشور شناخته میشود. این شهرستان با طبیعت بکر و آب و هوای معتدل به ویژه در فصل گرم سال، پذیرای گردشگران بسیاری است. یکی از ویژگیهای منحصربهفرد سوادکوه، رطوبت پایین آن در مقایسه با سایر شهرهای مازندران است. این امر، سوادکوه را به گزینهای مناسب برای افرادی تبدیل کرده است که  به دنبال فرار از گرمای شدید و شرجی شهرهای ساحلی هستند. 

۲- کالردشت

کالردشت با آب و هوایی مطبوع و کمرطوبت، به عنوان یکی از خنکترین مناطق مازندران شناخته میشود. در حالی که بسیاری از شهرهای شمالی کشور در فصل گرما رطوبت باالیی را تجربه میکنند، کالردشت به لطف موقعیت جغرافیایی خاص خود، از این رطوبت بیش از حد در امان مانده است. -۳ ماسوله شهر ماسوله در گیالن با معماری پلکانی و مناظر خیرهکننده خود، همواره نظر گردشگران را به خود جلب کرده است. اما آنچه این شهر را از دیگر مناطق گیالن متمایز میکند، وضعیت آب و هوایی خاص آن است.

بر خالف تصور عموم که ماسوله را شهری با رطوبت بسیار باال میدانند، این شهر به دلیل ویژگیهای خاص اقلیمی خود، از رطوبت کمتری نسبت به سایر شهرهای استان گیالن برخوردار است

۴ -شهر بلده

بلده، شهری کوهستانی در استان مازندران است که با طبیعت بکر و آب و هوای دلپذیرش، همچون نگینی در دل کوهستان میدرخشد. این شهر که از رطوبت معمول مناطق ساحلی مازندران به دور مانده، به عنوان یکی از کمرطوبتترین شهرهای این استان شناخته میشود. همین ویژگی، همراه با طبیعت کوهستانی و سرسبز، بلده را به مقصدی ایدهآل برای گردشگران تبدیل کرده است. آب و هوای کوهستانی بلده با زمستانهای سرد و تابستانهای معتدل، در تضاد کامل با مناطق ساحلی شرجی مازندران قرار دارد. -۵ شهر رینه رینه، شهری کوهستانی و خوش آب و هوا در دل استان مازندران است که با طبیعتی بکر و چشماندازهایی بینظیر، هر گردشگری را به سوی خود میکشاند. موقعیت جغرافیایی خاص رینه در دامنه جنوبی قله دماوند، بلندترین قله آتشفشانی آسیا، موجب شده تا این شهر از آب و هوایی خنک و دلپذیر برخوردار باشد و رطوبت آزاردهنده مناطق شمالی کشور در آن به حداقل برسد.

۶- خورگام

خورگام، یکی از بخشهای خوش آب و هوای شهرستان رودبار در استان گیالن است. این منطقه کوهستانی با ارتفاع حدود ۲۰۰۰ متر از سطح دریا، به عنوان یکی از زیباترین و خنکترین نقاط گیالن شناخته میشود. برخالف بسیاری از مناطق جلگهای گیالن که به رطوبت باال مشهورند، خورگام از آب و هوایی معتدل و کوهستانی با رطوبت کم برخوردار است. همین ویژگی، آن را به مقصدی ایدهآل برای گردشگران و طبیعتگردانی تبدیل کرده که به دنبال فرار از گرمای تابستان و هوای شرجی هستند. -۷ ماسال ماسال، یکی از زیباترین و خوش آبوهواترین شهرهای استان گیالن است که به دلیل طبیعت بکر و چشمنواز، ییالقات سرسبز و آب و هوای معتدلش، مقصدی محبوب برای گردشگران و طبیعتدوستان به شمار میرود. یکی از ویژگیهای منحصربهفرد ماسال، رطوبت هوای پایینتر نسبت به سایر شهرهای شمالی کشور است. این ویژگی باعث شده تا ماسال به عنوان یکی از کم رطوبتترین شهرهای گیالن شناخته شود و در فصول گرم سال، آب و هوایی مطبوع و دلپذیر داشته باشد

۸- اسالم

اسالم، شهری است که در دل طبیعت بکر گیالن جای گرفته و زیباییهای آن هر بینندهای را مجذوب خود میکند. یکی از ویژگیهای منحصربهفرد اسالم، قرارگیری آن در مجاورت دریای خزر و در عین حال برخورداری از رطوبت کمتر نسبت به سایر شهرهای ساحلی گیالن است. این تضاد جالب بین نزدیکی به دریا و کم بودن رطوبت، اسالم را به یک مقصد گردشگری ایدهآل تبدیل کرده است

۹- دیلمان

دیلمان، شهری کوهستانی در استان گیالن است که به دلیل قرارگیری در ارتفاعات، از آب و هوایی متفاوت با سایر مناطق این استان برخوردار است. این شهر که در ارتفاعات قرار دارد، از رطوبت کمتری نسبت به سایر مناطق گیالن برخوردار است و همین امر سبب شده تا در فصل گرما هوای آن به طرز محسوسی خنکتر از شهرهای اطراف باشد. به عبارت دیگر، دیلمان را میتوان یکی از سردترین شهرهای گیالن دانست که تفاوت دمایی آن با دیگر نقاط استان به وضوح احساس میشود.

۱۰- شهر لوشان، منجیل و رودبار

شهر لوشان در قلب شهرستان رودبار و استان سرسبز گیالن واقع شده است. این شهر به عنوان دروازه ورودی استان گیالن از سمت جنوب شناخته میشود و با آب و هوایی خشک و خنک در مقایسه با سایر شهرهای گیالن، جلوهای متفاوت از این استان سرسبز را به نمایش میگذارد. میزان رطوبت پایین در لوشان و شهرهای همجوار مانند منجیل و رودبار، باعث ایجاد اقلیمی متفاوت با سایر نقاط استان شده است. به همین دلیل، این مناطق به عنوان کمرطوبتترین شهرهای گیالن شناخته میشوند. در این بخش از مجله دانستنی اکاال، کمرطوبتترین شهرهای شمالی را معرفی کردیم. اگر قصد سفر به شمال کشور را دارید و به دنبال آب و هوایی مطبوع و بدون رطوبت هستید، این لیست میتواند راهنمای بسیار خوبی برای شما باشد. این شهرها با آب و هوای مطبوع خود، انتخابی عالی برای فرار از گرمای تابستان و لذت بردن از طبیعت بکر شمال هستند.

نظر شما