طرز تهیه شوید پلو با مرغ مجلسی | این غذا رو برای مهمونی درست کن تا همه عاشقش بشن!

طرز تهیه شوید پلو با مرغ مجلسی | این غذا رو برای مهمونی درست کن تا همه عاشقش بشن!

شوید پلو با مرغ، یکی از غذاهای سنتی و محبوب ایرانی است که ترکیبی از برنج خوش عطر با شوید تازه و مرغ است.

در این دستور پخت، برنج ابتدا خیسانده شده و سپس با شوید تازه خرد شده و گاهی اوقات با لوبیا سبز پخته می‌شود که طعم دلچسبی به برنج می‌دهد. مرغ معمولاً به صورت تکه‌های کامل با پیاز، زردچوبه و سایر ادویه‌جات معطر مانند زعفران تفت داده شده و بعد با آب یا بویلون پخته می‌شود تا نرم و آبدار شود.

این غذا به خاطر ترکیب بی‌نظیر برنج و شوید، که هر دو مواد اصلی فراوان در آشپزی ایرانی هستند، بسیار محبوب است. این غذا معمولاً در موقعیت‌های خاص مانند مهمانی‌ها یا جشن‌ها سرو می‌شود و اغلب همراه با ماست یا سالاد شیرازی تزئین می‌گردد.

مواد لازم شوید پلو با مرغ

برنج: سه لیوان فرانسوی

شوید تازه: ۱۵۰ گرم

نمک: یک قاشق چایخوری

تکه مرغ: ۶۰۰ گرم

پیاز بزرگ: ۲ عدد

زعفران: شش قاشق سوپخوری

آب لیمو تازه: یک قاشق سوپخوری

دارچین: نصف قاشق چایخوری

شوید خشک: دو قاشق سوپخوری

چوب دارچین: یک تکه

برگ بو: سه عدد

روغن زیتون: سه قاشق سوپخوری

سیر: ۲ حبه

فلفل سیاه: یک چهارم قاشق چایخوری

تخم گشنیز: نصف قاشق چایخوری

کره: ۵۰ گرم

روغن حیوانی: یک قاشق سوپخوری

طرز تهیه شوید پلو با مرغ

گام اول:

ابتدا برای درست کردن شوید پلو با مرغ دو عدد پیاز را به صورت خلالی نازک خرد میکنیم و نصف پیاز را داخل قابلمه مناسبی میریزیم و روی تکه های مرغ یک چهارم قاشق چایخوری فلفل سیاه نیمکوب میریزیم و سه قاشق سوپخوری روغن زیتون بدون بو روی مرغ ها میریزیم و روغن زیتون را روی مرغ ها میمالیم و مرغ ها را داخل قابلمه روی یک لایه پیاز که ریختیم قرار میدهیم و سه قاشق سوپخوری زعفران روی مرغ ها میریزیم و مجددا بقیه پیاز را روی مرغ ها میریزیم و لابه لای پیازها سه عدد برگ بو و دو حبه سیر و یک عدد چوب دارچین قرار میدهیم.

گام دوم:

نصف قاشق چایخوری تخم گشنیز روی پیازها میریزیم و نصف قاشق چایخوری نمک روی پیازها میریزیم. و یک لیوان آب از کنار قابلمه داخل قابلمه میریزیم و در قابلمه را قرار میدهیم و قابلمه را روی حرارت بسیار ملایم قرار میدهیم و در طول پخت به هیچ عنوان در قابلمه را برنمیداریم. زمان پخت مرغ با حرارت ملایم ۲ ساعت خواهد بود.

گام سوم:

شوید را خوب میشوییم و داخل آبکش قرار میدهیم و سپس روی پارچه پهن میکنیم و اجازه میدهیم کاملا آبش خشک شود و به صورت ریز خرد میکنیم.

داخل کاسه مناسبی، سه لیوان برنج ایرانی را با آب ولرم میشوییم و سه الی شش ساعت قبل از پخت، با سنگ نمک و آب خیس میکنیم.

گام چهارم:

داخل یک قابلمه آب میریزیم و روی حرارت قرار میدهیم تا اب داخل قابلمه بجوشد سپس آب برنج را آبکش میکنیم و داخل قابلمه ای که آب داخل آن در حال جوش میباشد میریزیم و با کفگیر یکبار هم میزنیم و اجازه میدهیم تا دوباره بجوشد، برنج را تست میکنیم و اگر مغز برنج کمی سفت بود و شکننده نبود، به صورت نیم پخت و زنده تر آبکش میکنیم. (به علت متفاوت بودن جنس برنج ایرانی آبکش کردن زمان دقیقی ندارد و باید برنج را قبل از آبکش تست کنیم).

گام پنجم:

شوید خرد شده را روی برنج آبکش شده میریزیم و با هم به آرامی و با احتیاط مخلوط میکنیم تا برنج له نشود.

داخل قابلمه مناسب روغن مایع و یک قاشق غذاخوری زعفران میریزیم و روغن و زعفران را ترکیب میکنیم و نان را به عنوان ته دیگ، کف قابلمه قرار میدهیم و شوید پلو را آرام آرام با کفگیر داخل قابلمه میریزیم و در طول ریختن برنج داخل قابلمه دو قاشق سوپخوری شوید خشک و نصف قاشق چایخوری پودر دارچین را لا به لای برنج میریزیم و در قابلمه را قرار میدهیم و قابلمه را روی حرارت متوسط رو به پایین قرار میدهیم.

گام ششم:

۵۰ گرم کره و ۱ قاشق غذاخوری روغن حیوانی را داخل یک شیرجوش میریزیم و روی حرارت ملایم قرار میدهیم تا ذوب شود و بعد از ذوب شدن کره حرارت را خاموش میکنیم و چهار قاشق سوپخوری آب جوش به کره ذوب شده اضافه میکنیم و هم میزنیم. بعد از گرم شدن برنج و بلند شدن بخار، مخلوط کره و آب را روی برنج میریزیم و حرارت را کم میکنیم و مجددا در قابلمه را قرار میدهیم و اجازه میدهیم شوید پلو، یک ساعت دم بکشد.

گام هفتم:

بعد از پخت کامل مرغ داخل پیاز، آنها را خارج میکنیم. داخل تابه مناسب کره میریزیم و هر دو طرف تکه های مرغ را خوب سرخ میکنیم و مجددا سه قاشق سوپخوری زعفران و آب یک عدد لیمو تازه را به مرغ تفت خورده اضافه میکنیم و آب مرغی که داخل آن پخته را از صافی رد میکنیم و کنار مرغ های پخته و تفت خورده میریزیم و کمی نمک میریزیم و در تابه را قرار میدهیم و اجازه میدهیم ده دقیقه بجوشد و حرارت را خاموش میکنیم. (روش دیگر پخت مرغ در نکات ذکر شده است).

گام هشتم:

بعد از دم کشیدن شوید پلو دو کفگیر از آن را برمیداریم و داخل کاسه مناسبی میریزیم و آب زعفران را به شوید پلو اضافه میکنیم و هم میزنیم.

شوید پلو دم کشیده را در دیس مناسب میریزیم و روی آن، ترکیب شوید پلو زعفرانی را میریزیم و مرغ پخته را به آرامی بر میداریم و کنار شوید پلو قرار میدهیم و از سس مرغ نیز روی مرغ میریزیم.

نکات مهم

 زعفران را در دو مرحله به مرغ اضافه کنید یکبار در اوایل پخت و یکبار بعد از تفت دادن داخل کره اضافه نمایید.

 بعد از پخت مرغ، سس مرغ را از صافی رد کنید و بعد از تفت دادن مرغ کنار مرغ بریزید.

میتوانید دو عدد پیاز را داخل روغن تفت بدهید و بعد از سبک شدن تکه های مرغ را داخل پیاز تفت بدهید و نمک و فلفل و زردچوبه و رب گوجه فرنگی اضافه کنید و کمی تفت بدهید و دو حبه سیر و یک عدد چوب دارچین و آب روی مرغ ها بریزید و اجازه دهید تا بپزد و همراه شوید پلو با مرغ سرو نمایید.

نظر شما