فال حافظ چهارشنبه ۳ تیر/در رحمت خدا به رویت باز میشود
اگر احساس تنهایی میکنید یا عزیزی را از دست دادهاید، حافظ نوید گشایش دربی از رحمت خدا را میدهد. تعبیر کامل و بدون سانسور را اینجا بخوانید.
انگار امروز دلت حسابی گرفته و هوای گریه داری. شاید حس میکنی دنیا تمام درها را به رویت بسته و در یک شب تاریک و طولانی گیر افتادهای. حافظ امروز دقیقاً دست روی همین دلتنگی گذاشته است. او غم تو را عمیقاً درک میکند و میداند در چه حال و هوایی هستی.
بی مهر رخت روز مرا نور نماندست
وز عمر مرا جز شب دیجور نماندست
هنگام وداع تو ز بس گریه که کردم
دور از رخ تو چشم مرا نور نماندست
میرفت خیال تو ز چشم من و میگفت
هیهات از این گوشه که معمور نماندست
وصل تو اجل را ز سرم دور همیداشت
از دولت هجر تو کنون دور نماندست
نزدیک شد آن دم که رقیب تو بگوید
دور از رخت این خسته رنجور نماندست
صبر است مرا چاره هجران تو لیکن
چون صبر توان کرد که مقدور نماندست
در هجر تو گر چشم مرا آب روان است
گو خون جگر ریز که معذور نماندست
حافظ ز غم از گریه نپرداخت به خنده
ماتم زده را داعیه سور نماندست
امروز حافظ آیینهای تمامقد در برابرت گرفته است. این غزل فریادِ دلی است که عزیزی را از دست داده یا از خواسته قلبیاش دور مانده است. شاعر میگوید بدون “مهر رخ دوست”، روزهایش هیچ نوری ندارد و زندگیاش مثل یک شبِ قیرگون و تاریک است.
تو در حال حاضر احساس میکنی که با رفتنِ کسی یا از دست دادنِ موقعیتی، تمامِ شادیهای زندگیات هم بار سفر بستهاند. آنقدر غصه خوردهای و بیتابی کردهای که انگار نوری در چشمانت نمانده است.
حافظ در این غزل، حالِ “وداع” و “جدایی” را توصیف میکند. او میگوید این ویرانیِ درون، نتیجه دوری از اصل و ریشهی آرامش است. اما نکته مهم اینجاست: حافظ فقط درد را نمیگوید، او میخواهد تو بدانی که تنها نیستی و این غم، مسیری برای پختگی روح توست.
بر اساس نیت قلبی تو و ابیاتی که آمد، نکات زیر را مستقیم و بیپرده برایت استخراج کردم. لطفاً با دقت و صبوری بخوان:
۱. سوگواری کافیست، زندگی ادامه دارد:
عزیزی یا موقعیتی را از دست دادهای و فکر میکنی هیچکس و هیچچیز جای خالی او را پر نمیکند. گمان میکنی زندگیات تمام شده و دیگر روی خوشی را نمیبینی. اما اشتباه میکنی. چاره کار تو در حال حاضر فقط “صبر” است. به لطف خدا امیدوار باش، چون به زودی دری از رحمت به رویت باز میشود که حتی تصورش را هم نمیکردی.
۲. وسواس فکری را رها کن:
تو بیش از حد خودت را درگیر این نیت کردهای. شب و روز فقط به آن فکر میکنی و آرام و قرار را از خودت گرفتهای. این همه بیتابی و خودخوری فقط انرژیات را تخلیه میکند. کمی به خودت رحم کن.
۳. واقعیت را بپذیر (هشدار جدی):
فال امروز با تو صریح صحبت میکند. برخی اتفاقات طبق میل تو پیش نمیروند. مثلاً اگر منتظر مسافری هستی، او فعلاً نمیآید. یا اگر درگیر بیماری هستی، شفا زمان میبرد یا تقدیر چیز دیگری رقم میزند. حتی در مورد روابطی که به بنبست رسیده (مثل طلاق)، باید بدانی که گاهی جدایی حتمی است و اصرار بر ماندن فایدهای ندارد. اما در مورد ازدواج یا وصال، فعلاً شرایط مهیا نیست.
۴. خودت را سرزنش نکن:
شاید خودت را مقصر بدانی و بگویی “چرا فلان کار را کردم؟”. حافظ میگوید تو به خاطر خامی و ناپختگی دست به این اقدام زدی، اما الان زمان سرزنش نیست. باید مسئولیت کارت را بپذیری و صبوری کنی. بیجهت دیگران را مقصر ندان.
۵. اخلاقت را مدیریت کن:
تو قلبی مهربان، صمیمی و بخشنده داری. اطرافیانت تو را فردی جذاب و باادب میشناسند. اما وای به روزی که عصبانی شوی! آن موقع شبیه شیرِ خشمگین میشوی و همه چیز را به هم میریزی. یاد بگیر که خشمت را کنترل کنی، چون همه مثل هم نیستند و شاید کسی طاقت تندی تو را نداشته باشد.
۶. مژده بزرگ:
با وجود تمام این غمها، فال تو یک نقطه عطف درخشان دارد. در آیندهای بسیار نزدیک، به موقعیت بزرگی دست پیدا میکنی. موفقیتی در راه است که مبارکت باشد. پس نذری را که کردهای ادا کن و منتظر معجزه باش.
نظر شما