عکس | همسفر همه ‌فن ‌حریف جنگنده‌ها در آسمان

عکس | همسفر همه ‌فن ‌حریف جنگنده‌ها در آسمان

نیروی هوافضای اروپا اعلام کرد که مدل نمایشی وینگمن را در نمایشگاه بین‌المللی هوافضای ILA در برلین ارائه خواهد کرد.

به گفته ایرباس هواپیمای بدون سرنشین وینگمن مانند جت جنگنده می‌تواند نبرد هوایی را بازتعریف کند؛ در بیانیه مطبوعاتی این شرکت آمده است که وینگمن یک پهپاد رادارگریز جنگنده‌ مانند است که برای بازتعریف دینامیک نبردهای هوایی طراحی شده است. نمایشگاه بین المللی هوافضا ILA این مفهوم را در ۵ ژوئن در برلین رونمایی خواهد کرد.

مفهوم وینگمن، همانطور که توسط ایرباس توصیف شده است، شبیه به نام خود در هوانوردی نظامی عمل می‌کند (نیروی خودی) خلبانی در هواپیمای دیگری که از هواپیمای اصلی پشتیبانی و محافظت می‌کند. با این حال، وینگمن یک وسیله نقلیه هوایی بدون سرنشین (UAV) خواهد بود که توسط خلبانی در هواپیمای جنگی سرنشین‌دار مانند یوروفایتر فرماندهی می‌شود.

وینگمن برای انجام ماموریت‌های پرخطر طراحی شده است و توانایی‌های هواپیماهای جنگی سرنشین‌دار را افزایش می‌دهد و در عین حال تهدیدات بالقوه برای خلبانان انسانی را کاهش می‌دهد. طراحی آن دارای ویژگی‌های پیشرفته‌ای مانند قابلیت پنهان‌کاری، تسلیحات متنوع، سنسورهای پیچیده، اتصال و راه‌حل‌های تیمی است.

با این حال هرآنچه که نمایش داده می‌شود به خط تولید راه پیدا نخواهد کرد؛ از این جنبه، مدل نمایش داده شده در ILA برلین به عنوان پایه و کاتالیزوری برای ایجاد الزامات طراحی برای هر نسل از وینگمن عمل خواهد کرد.

همراه با این اعلامیه، رندر مفهومی مخفیانه وینگمن بود: یک پهپاد بدون دم با بال دلتای اصلاح شده و ویژگی‌های بال لامبدا.

عناصر کلیدی این طرح عبارتند از بال‌های با زاویه تند با امتداد در لبه جلو و یک خط چینه متمایز که در امتداد بدنه قرار دارد. گفتنی است که یک کانارد در طراحی هواپیما برای بلند کردن، کنترل زمین، پایداری طولی که برای تغییر جریان هوا بر روی بال اصلی گنجانده شده است.

ایرباس وینگمن را یک هواپیمای بدون سرنشین از نوع جنگنده توصیف می‌کند که با انجام ماموریت‌های پرخطر، قابلیت‌های هواپیماهای جنگی سرنشین‌دار را افزایش می‌دهد. با وجود ابهامات در مورد حمل مهمات، ایرباس به جایگاه‌های محموله شکمی بالقوه اشاره کرد و سازگاری وینگمن را با نیازهای عملیاتی مختلف نشان داد. وظایف وینگمن ممکن است شامل درگیری هدف با موشک‌ها یا مواد منفجره با هدایت دقیق، پارازیت اهداف و شناسایی باشد.

خلبانان هواپیماهای سرنشین‌دار که به عنوان «جنگنده فرماندهی» عمل می‌کنند همیشه کنترل ماموریت را خواهند داشت.

هواپیمای بدون سرنشین وینگمن

منبع: eurasiantimes

نظر شما