هوای گوشتان را داشته باشید

هوای گوشتان را داشته باشید

شنوایی یکی از حس های پنج گانه ما است که نقش مهمی را در ارتباط با انسان ها و شناخت جهان و نیز پیشگیری از خطرات محیط بر عهده دارد.

گوش اندام حس شنوایی است و گیرنده های عصبی شنوایی در قسمت حلزونی گوش قرار گرفته اند.

توجه به نکات زیر می تواند به حفظ سلامت گوش و جلوگیری از کاهش شنوایی کمک کند:

1-حفظ گوش از صداهای بلند

به طور کلی هرچه شدت صداهای محیط و طول مدتی که فرد در معرض صداهای بلند قرار می گیرد بیشتر باشد، خطر کاهش شنوایی نیز افزایش می یابد. اگر شغل فرد طوری باشد که در محیط پرسر و صدا(بالای 85 دسی بل) قرارداشته باشد، لازم است از محافظ گوش استفاده کند. استفاده طولانی مدت از هدفون، هندزفری و ایرپاد، به ویژه در کودکان برای سلام گوش مضر است و در صورت استفاده، لازم است شدت صدا پایین باشد.

2- تمیز کردن گوش با اشیای نوک تیز

تمیز کردن گوش با اشیای نوک تیز و حتی گوش پاک کن می تواند آسیب های جبران ناپدیری را به گوش وارد کند. توجه داشته باشیم که جرم کانال گوش طبیعی است و در صورتی نیاز به خارج کردن دارد، که باعث کاهش شنوایی بشود. خارج کردن جرم گوش هم بهتر است از سوی پزشک متخصص انجام شود.

3-پیگیری به موقع سلامت شنوایی

در موارد کاهش شنوایی ناگهانی، لازم است به سرعت به پزشک متخصص مراجعه کنیم تا درمان به موقع انجام شود.

4- توجه به تغییرات شنوایی

لازم است موارد کاهش شنوایی بههمراه وزوز گوش یا سرگیجه را جدی گرفته و برای بررسی بیشتر به پزشک متخصص مراجعه شود.

5- توجه به تاثیر داروها بر شنوایی

استفاده از بعضی داروها مثل آنتی بیوتیک «جنتامایسین» یا مصرف آسپیرین در دوزهای بالا و طولانی می تواند باعث کاهش شنوایی بشود.

6-نقش دخانیات در شنوایی

استفاده از سیگار و دخانیات می تواند در تسریع روند کاهش شنوایی موثر باشد. پرهیز از مصرف دخانیات، همچنین کنترل فشار خون و قند و چربی خون در جلوگیری از

آسیب به سیستم عصبی گوش تاثیر فراوانی دارد.

7-سلامت شنوایی در کودکان

در کودکان علایم کاهش شنوایی مثل عدم پاسخ به صداهای محیطی یا تاخیر در سن شروع صحبت و نیز عفونت های مکرر گوش نیاز به بررسی، پیگیری و درمان سریع و مناسب دارد.

8-روش های درمانی کاهش شنوایی

با روش های بازتوانی مثل استفاده از سمعک و یا جراحی کاشت حلزون شنوایی، تعداد قابل توجهی از مشکلات کاهش شنوایی تا حد ممکن برطرف می شود.

دکتر «کامیار ایروانی»، متخصص گوش و حلق و بینی و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز

نظر شما