چلغوز

خواص ناشناخته چلغوز برای سلامتی | چلغوز برای بدن مفید است یا مضر

خواص ناشناخته چلغوز برای سلامتی |  چلغوز برای بدن مفید است یا مضر

چلغوز فحش نیست بلکه دانه ای آجیلی مفید است که مغز آن شبیه به تخمه آفتابگردان بوده و طعمی مشابه بادام و پسته دارد.

چلغوز فحش نیست بلکه دانه ای آجیلی مفید است که مغز آن شبیه به تخمه آفتابگردان بوده و طعمی مشابه بادام و پسته دارد.

خواص ناشناخته چلغوز برای سلامتی

چلغوز نوعی میوه است که در داخل پوسته چوبی‌اش قرار دارد و شبیه به هسته خرما است. این میوه از درخت صنوبر بزرگی به نام چلغوز تولید می‌شود و بومی مناطق پاکستان، افغانستان و شمال شرق ایران، از جمله شهر شیروان هستند.

چلغوز، یک دانه آجیلی مفید و سودمند است که معمولاً در مناطق مختلف استان خراسان و شمال ایران به وفور یافت می‌شود. این دانه دارای مغزی قهوه‌ای با طعمی مشابه بادام و پسته است. مردمان مناطق مختلف از آن لذت می‌برند و آن را به عنوان یکی از خوشمزه‌ها مصرف می‌کنند.

از دیگر شهرها که چلغوز مورد استفاده قرار می‌گیرد، می‌توان به مشهد اشاره کرد. اما چه مزیت‌های تغذیه‌ای و درمانی دارد که مردم در برخی مناطق به مصرف آن روی آورده‌اند؟ با توجه به قیمت گران آن، سوالی که پیش می‌آید این است که چلغوز چه فوایدی دارد که ارزش مصرف آن افزایش یافته است؟ با ما در این بخش همراه شوید تا فواید چلغوز را بدانید.

خواص و فواید چلغوز 

چلغوز، یک دانه پرچرب با ارزش غذایی بالا است که حاوی اسیدهای آمینه ضروری و اسیدهای چرب غیراشباع مفید است.

روغن موجود در چلغوز مانند روغن زیتون، باعث کاهش کلسترول بد خون می‌شود و سلامت سیستم عروقی را حفظ کرده و از حملات قلبی پیشگیری می‌کند.

این دانه، کبد را در کاهش تری‌گلیسیرید خون کمک می‌کند و به دلیل وجود فیبر و چربی، اشتهای سالم و تعادل‌یافته را تنظیم می‌کند.

چلغوز حاوی پتاسیم و منگنز است که به تنظیم فشار خون کمک می‌کند و حاوی منیزیم است که به کاهش بی‌خوابی، تنش و اضطراب کمک می‌کند و به دردهای عضلانی و خستگی مفرط پایان می‌دهد.

چلغوز دارای ویتامین‌های A، E و K است که به سلامت پوست و تقویت چشم کمک می‌کنند.

ویتامین B3 یا نیاسین موجود در چلغوز نیز به تقویت حافظه و روحیت، و حفظ شادابی روح و روان کمک می‌کند.

چلغوز، حاوی آهن گیاهی است که در اکسیژن رسانی سلول‌ها و بافت‌های بدن نقش مهمی دارد. 

چلغوز به عنوان یک منبع غنی از آنتی‌اکسیدان‌ها، به حفظ سلامت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند و می‌تواند در پیشگیری از بسیاری از بیماری‌ها مؤثر باشد.

توجه کنید که چلغوز دارای طبع گرمی است و برای افرادی که مزاج خشک و صفراوی دارند، نامناسب است. این دانه تنها به افرادی با مزاج رطوبی، به‌ویژه بلغمی و دموی، توصیه می‌شود تا از فواید بهتری برخوردار شوند و همچنین از نکات تغذیه‌ای و سلامتی خود مراقبت کنند.

چلغوز

چلغوز چه خاصیتی دارد؟

اگر به ارزش غذایی دانه چلغوز که پیش‌تر اشاره شد نگاهی بیندازید خواهید دید که این دانه کوچک آجیلی انواع ویتامین‌ها از جمله ویتامین‌های گروه B، کلسیم، منیزیم، فسفر و پروتئین را در خود جای داده است.

جالب است بدانید که محققان آمریکایی با بررسی چلغوز به این نتیجه رسیده‌اند که این دانه قهوه‌ای رنگ در درمان و بهبود بسیاری از بیماری‌ها نقش موثری دارد. برخی از خواص و فواید چلغوز بدین شرح است:

خواص چلغوز برای زنان

برخلاف برخی از مواد غذایی که زنان باردار و شیرده مجاز به استفاده از آن‌ها نیستند، چلغوز در بارداری و دوره شیردهی و حتی برای نوزادان در حال رشد، به شدت مقوی و سودمند است.

این دانه خوشمزه و ترد حاوی مقادیر زیادی آهن و فولات است که در صورت مصرف منظم توسط زنان به رشد جسمانی و مغزی کودک و جنین کمک می‌کند.

فواید چلغوز برای لاغری و کاهش وزن

جالب است بدانید که دانه چلغوز به دلیل خاصیت سیرکنندگی بالا اشتهای شما را نسبت به خوراکی‌های مختلف به شدت کاهش می‌دهد.

به همین خاطر، یک گزینه مناسب برای میان وعده‌ها در دوران رژیم لاغری است. اسیدهای چرب غیر اشباع این دانه هورمون‌های سرکوب کننده اشتها را تحریک کرده و تا ساعت‌ها شما را سیر نگه می‌دارند.

نظر شما