لرزش بدن

لرزش بدن نشانه چیست؟ | ۷ روش درمان لرزش بدن

لرزش بدن نشانه چیست؟  | ۷ روش درمان لرزش بدن

لرزش بدن (Tremor) نوعی حرکت غیرارادی، غیرقابل کنترل، تکراری و ریتمیک یک اندام یا بخشی از بدن است که با اسپاسم یا انقباض عضلانی متفاوت است. لرزش می‎تواند در هر قسمت از بدن و در هر زمانی رخ دهد و معمولا نتیجه یک مشکل در مخچه، بخشی از مغز که حرکات عضلانی را کنترل می‎کند، است.

لرزش بدن (Tremor) نوعی حرکت غیرارادی، غیرقابل کنترل، تکراری و ریتمیک یک اندام یا بخشی از بدن است که با اسپاسم یا انقباض عضلانی متفاوت است. لرزش می‎تواند در هر قسمت از بدن و در هر زمانی رخ دهد و معمولا نتیجه یک مشکل در مخچه، بخشی از مغز که حرکات عضلانی را کنترل می‎کند، است.

لرزش بدن نشانه چیست؟ 

از سایر علل موثر در بروز آن می‎توان به عوامل سبک زندگی (مانند مصرف بیش‎ازحد کافئین) و ابتلا به شرایط پزشکی مانند سکته مغزی یا بیماری پارکینسون اشاره کرد. اگرچه همیشه نمی‎توان لرزش را به‎راحتی درمان کرد، اما گاهی خود‎به‎خود از بین می‌رود.

شما می‎توانید با مطالعه این مطلب به پاسخ پرسش‎هایی مانند لرزش بدن از داخل نشانه چیست؟ لرزش بدن تو خواب نشانه چیست؟ علت لرزش بدن در جوانی چیست؟ چه بیماری‎هایی باعث لرزش بدن میشود؟ چه قرصی برای لرزش بدن خوب است؟ و برای لرزش بدن چی بخوریم دست پیدا کنید.

لرزش بدن

چه چیزی باعث لرزش بدن میشود؟

واقعا لرزش بدن از چیست؟ لرزش زمانی اتفاق می‎افتد که گروه‎های عضلانی بدون هماهنگی و به‎صورت غیرارادی منقبض شوند. در واقع لرزش بدن قابل کنترل نیست و بدون اینکه شما تصمیم به حرکت دادن قسمتی از بدن داشته باشید در آن ناحیه رخ می‌دهد.

از نظر پزشکان، لرزش بدن یک وضعیت پزشکی نیست بلکه یک علامت است. گاهی اوقات هیچ دلیل واضحی برای بروز آن وجود ندارد و گاهی همان لرزش فیزیولوژیک است که توسط یک محرک موقت مانند کافئین یا دارو ایجاد می‎شود. جالب است بدانید که لرزش خفیف در همه افراد وجود دارد و به آن لرزش فیزیولوژیک می‎گویند. این مساله طبیعی است و قابل توجه نیست. بنابراین، لرزش بدن می‎تواند ناشی از عوامل مختلفی باشد. علل عمومی لرزش عبارتند از:

خستگی عضلانی

مصرف بیش‎ازحد کافئین

سطح قند خون پایین

استرس

افزایش سن

صدمات بدنی

داروهای تجویزی

ترک الکل

شرایط پزشکی که می‎توانند علت لرزش در عضلات و لرزش داخلی بدن باشند عبارتند از:

آسیب تروماتیک مغز

سکته مغزی

بیماری پارکینسون

مولتیپل اسکلروزیس یا ام اس

اختلال مصرف الکل

پرکاری تیروئید

اضطراب مزمن

کمبود ویتامین

علت لرزش در عضلات

علت لرزش در عضلات

 

لرزش بدن

چگونه لرزش بدن را از بین ببریم؟ ۷ روش درمان لرزش عضلات بدن

معمولا نحوه درمان لرزش بدن به علت زمینه‎ای و نوع آن بستگی دارد. از بهترین روش‎های موثر می‎توان به موارد زیر اشاره کرد.

۱. دارودرمانی لرزش عضلات

واقعا چه دارویی برای لرزش بدن خوب است؟ برخی از داروهای تجویزی مانند موارد زیر برای درمان لرزش استفاده می‎شوند:

مسدودکننده‎های بتا یا بتا بلاکرها: اگرچه بتا بلاکرها معمولا برای درمان فشار خون بالا یا بیماری قلبی استفاده می‎شوند اما نشان داده شده است که می‎توانند لرزش بدن را در برخی افراد کاهش دهند.

آرام‎بخش‎ها: آرام‌بخش‌هایی مانند آلپرازولام ممکن است لرزش ناشی از اضطراب را تسکین دهند.

داروهای ضدتشنج: گاهی اوقات داروهای ضدتشنج برای افرادی‎که نمی‎توانند بتا بلاکرها را مصرف کنند، تجویز می‎شوند.

۲. تسکین لرزش بدن با تزریق بوتاکس

تزریق بوتاکس با فلج موقت عضلات ممکن است لرزش بدن را تسکین دهد. این روش اغلب برای افرادی استفاده می‎شود که لرزش‎هایی روی صورت و سر دارند. با این حال، بوتاکس را می‎توان به هر گروه عضلانی در گردن، بازوها یا دست‎ها تزریق کرد.

۳. کاهش لرزش بدن با سونوگرافی متمرکز

تالاموس بخشی از مغز است که در حرکت بدن نقش دارد. آسیب یا اختلال در سلول‎های عصبی تالاموس می‎تواند منجر به لرزش عضلانی شود. روش سونوگرافی متمرکز پرتو ظریفی از امواج اولتراسوند را به سلول‎های عصبی ناکارآمد در تالاموس می‎رساند. این کار سلول‌ها را از بین می‎برد و در نتیجه لرزش فرد را کاهش می‎دهد.

۴. فیزیوتراپی برای لرزش عضلات بدن

فیزیوتراپی به تقویت عضلات و بهبود هماهنگی اعضای بدن کمک می‎کند. استفاده از وزنه‎هایی روی مچ دست و انجام تمرینات ورزشی خاص تحت نظر فیزیوتراپیست ممکن است به تسکین لرزش کمک کند.

۵. درمان لرزش بدن با تحریک عمیق مغز (DBS)

تحریک عمیق مغز ممکن است تنها گزینه برای کسانی باشد که لرزش‎های ناتوان‎کننده دارند. در طول این عمل جراحی، جراح یک کاوشگر یا پروب الکتریکی را وارد قسمتی از مغز که مسئول لرزش است می‎کند.

هنگامی‎که پروب در جای خود قرار گرفت، یک سیم از پروب به زیر پوست قفسه سینه وارد می‎شود. جراح دستگاه کوچکی را در قفسه سینه شما قرار می‎دهد و سیم را به آن وصل می‎کند. این دستگاه پالس‎هایی را به پروب می‎فرستد تا مغز از تولید سیگنال‎های محرک لرزش بدن منع شود.

لرزش بدن

۶. عمل تالاموتومی برای لرزش عضلات

تالاموتومی یک عمل جراحی است که به طور دائم قسمت مشکل‎دار تالاموس را از بین می‎برد. پزشکان معمولا این جراحی را برای درمان لرزش شدیدی که به سایر درمان‌ها پاسخ نداده است، انجام می‎دهند.

۷. درمان لرزش بدن در طب سنتی

طب سنتی برای تسکین لرزش بدن روی طب سوزنی و مصرف داروهای گیاهی زیر تاکید دارد:

دمنوش بابونه

دمنوش اسطوخودوس

دمنوش بهارنارنج

زیرا این گیاهان می‎توانند با بهبود مزاج بدن، کنترل قند خون، کاهش استرس و اضطراب، کاهش التهاب و اسپاسم عضلانی، کمک زیادی به رفع لرزش نواحی مختلف بدن کنند.

نظر شما