یارانه

چه کسانی از فهرست یارانه ۱۴۰۳ حذف می‌شوند؟ | خبر بد برای یارانه بگیران

چه کسانی از فهرست یارانه ۱۴۰۳ حذف می‌شوند؟ | خبر بد برای یارانه بگیران

یارانه نقدی و معیشتی خانوار دهک یک تا سه، بیست وپنجم ماه واریز می‌شود و سایر خانوار یعنی دهک چهار، پنج، شش، هفت، هشت و ۹ باید پنج روز بعد منتظر دریافت یارانه باشند

یارانه نقدی و معیشتی خانوار دهک یک تا سه، بیست وپنجم ماه واریز می‌شود و سایر خانوار یعنی دهک چهار، پنج، شش، هفت، هشت و ۹ باید پنج روز بعد منتظر دریافت یارانه باشند.

چه کسانی از فهرست یارانه ۱۴۰۳ حذف می‌شوند؟

زمان‌بندی پرداخت یارانه نقدی در بهمن ۱۴۰۲ دستخوش تغییر شد. سرپرستان خانوار، قبل این تصمیم فارغ از رتبه و جایگاه خود در دهک‌بندی درآمدی، دقیقا در تاریخ ۲۱ ماه یارانه نقدی را می‌گرفتند و به میل و اختیار خود مجاز بودند را در قالب کالابرگ خرج کنند یا به روش محبوب از عابربانک‌ها پول نقد بگیرند. دولت اواخر پارسال روال همیشگی را به‌هم زد و برای ایجاد انگیزه مضاعف، اعلام کرد یارانه نقدی دهک یک تا سه زودتر واریز خواهد شد تا آن‌ها فرصت بیشتری برای بررسی و تصمیم‌گیری داشته باشند.

یارانه نقدی از سه ماه قبل با همین سبک و سیاق پرداخت شده است، ولی گروهی، به‌محض اینکه متوجه شدند روز ۲۱ ماه رسیده و خبری از یارانه نقدی نیست، دلهره گرفتند. خواندن این نوشته را برای دفع انواع و اقسام نگرانی مرتبط با موضوع یارانه نقدی فروردین، تاخیر در پرداخت یارانه نقدی فروردین و دلایل واریز نشدن یارانه نقدی فروردین توصیه می‌کنیم.

یارانه اردیبهشت ماه کی واریز می‌شود؟

یارانه اردیبهشت ماه دهک یک تا سه مطابق وعده اعلام شده روز بیستم ماه به حساب سرپرست خانوار مشمول دریافت کمک‌هزینه دولت واریز شد. یارانه نقدی دهک چهار، پنج، شش، هفت، هشت و ۹ طبق برنامه روز ۳۰ اردیبهشت واریز خواهد شد. پس نگران قطع یارانه نقدی نباشید.

تغییر زمان‌بندی پرداخت یارانه نقدی در بهمن سال گذشته اتفاق افتاد. طبقه‌بندی، دسته‌بندی یا به اصطلاح خود دولتی‌ها، دهک‌بندی خانوار‌ها هم دستخوش تغییر شد، اما سازمان هدفمندی به‌عنوان متولی اصلی پرداخت یارانه نقدی می‌گوید تغییرات جدی و ساختاری نبوده است.

سامانه رفاه ایرانیان اوایل سال ۱۴۰۲ شاخص و ملاک‌های طبقه‌بندی خانوار از جمله میزان درآمد و دارایی را عوض کرد. همچنین گزینه صدک‌بندی را جایگزین دهک‌بندی کرد تا معیار شناسایی مشمولان یارانه نقدی از دقت بیشتری بهره ببرد.

یارانه نقدی به‌ازای هر نفر واریز می‌شود. یارانه خانوار دهک اول، دوم و سوم که زیر پوشش کمیته امداد یا بهزیستی هستند، نفری ۴۰۰ هزار تومان محاسبه می‌شود. یارانه تشویقی هم به‌شکل اعتبار خرید برای این گروه منظور می‌شود که اگر از آن استفاده کنند یارانه هر نفر در خانوار دهک یک تا سه، به ۶۲۰ هزار تومان می‌رسد.

یارانه خانوار دهک چهار تا هفت، نفری ۳۰۰ هزار تومان است و، چون آن‌ها هم اجازه استفاده از یارانه تشویقی را دارند می‌توانند در نهایت میزان یارانه دریافتی خود را به رقم ۵۲۰ هزار تومان افزایش دهند. خانوار دهک هشت و ۹ حتی در صورت استفاده از کالابرگ مستحق یارانه تشویقی شناخته نمی‌شود و همچنان به ازای هر نفر ۳۰۰ هزار تومان یارانه نقدی به حسابشان واریز می‌شود.

افزایش ۴۵ درصدی یارانه در قالب طرح یارانه تشویقی قرار بود در بازه زمانی ۱۷ بهمن سال قبل تا ۱۷ اردیبهشت امسال به‌عنوان گزینه موقت صورت بگیرید، اما هنوز به‌شکل رسمی توضیح نداده‌اند پرداخت یارانه تشویقی پس از این تاریخ تمدید می‌شود یا نه. هر خبر و تیتری درباره ادامه پرداخت یارانه تشویقی می‌بینید یا می‌خوانید از حد حدس و گمان فراتر نمی‌رود.

همه‌چیز درباره یارانه تشویقی

یارانه تشویقی خانوار دهک یک تا هفت، از ۱۲۰ هزار تومان به ۲۲۰ هزار تومان افزایش پیدا کرده است. افزایش ۴۵ درصدی یارانه تشویقی فعلا در بازه زمانی ۱۷ بهمن تا ۱۷ اردیبهشت انجام می‌شود و در حقیقت نوعی هدیه از سوی دولت به مناسبت دهه فجر به‌حساب می‌آید.

یارانه تشویقی شامل حال خانوار حاضر در دهک یک تا هفت درآمدی می‌شود. تعداد این افراد تقریبا ۶۰ میلیون نفر برآورد شده است. اگر جمعیت ایران را ۸۰ میلیون نفر درنظر بگیریم، نزدیک ۷۵ درصد جمعیت کشور، می‌توانند از یارانه تشویقی استفاده کنند.

یارانه تشویقی پیش از این ۱۲۰ هزار تومان بود که به‌شرط استفاده از کالابرگ در قالب اعتبار به مشمولان یارانه نقدی برمی‌گشت، اما از روز سه‌شنبه ۱۷ بهمن، رقم یارانه تشویقی از ۱۲۰ هزار تومان به ۲۲۰ هزار تومان افزایش پیدا می‌کند و ضمنا شرط استفاده از کالابرگ برداشته می‌شود هرچند یارانه تشویقی هنوز اعتباری است غیرقابل برداشت و با آن باید یکی از اقلام خوراکی مشخص شده را خریداری کرد.

یارانه تشویقی، خردادماه ۱۴۰۲ به ادبیات اقتصادی و اجتماعی ایران اضافه شد. همزمان با رونمایی از طرح کالابرگ برای سه دهک اول، شامل خانواده‌های زیر پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی، اعلام شد به‌منظور ایجاد انگیزه نزد مشمولان دریافت یارانه، سرپرستان خانوار در صورت خودداری از برداشت نقدی مبلغ یارانه و اختصاص مبلغ آن به خرید اقلام خوراکی حاضر در سبد کالای ضروری، اعتباری مضاعف به‌نام یارانه تشویقی دریافت می‌کنند.

کالابرگ به‌شکل اختیاری قابل استفاده است و سرپرستان خانوار در صورت تمایل می‌توانند همچنان رقم یارانه نقدی را از عابربانک دریافت کنند.

یارانه تشویقی به مرور برای سایر خانوار حاضر در دهک‌های درآمدی چهار، پنج، شش و هفت درنظر گرفته شد. تا بتوانند با استفاده از کالابرگ ۱۱ قلم کالای اساسی شامل برنج، حبوبات، شیر کم‌چرب، پنیر، ماست کم‌چرب، مرغ، تخم‌مرغ، روغن مایع، ماکارونی و قند و شکر را خریداری کنند.

یارانه تشویقی از سه‌شنبه ۱۷ بهمن‌ماه، با افزایش ۱۰۰ هزار تومانی روبرو می‌شود و به رقم ۲۲۰ هزار تومانی می‌رسد. این روند تا ۱۷ اردیبهشت به‌مدت سه‌ماه ادامه خواهد داشت، ولی احتمال تمدید شدن مهلت استفاد از یارانه تشویقی وجود دارد.

یارانه تشویقی برای کسانی واریز می‌شود که به‌جای برداشت پول، اقدام به خرید ک۱۱ قلم کالای تعیین شده کنند. قیمت سبد کالای اساسی شامل ۱۱ قلم، به‌طور کامل برای هر نفر ۷۴۳ هزار تومان است. با کسر ۲۲۰ هزار تومان یارانه تشویقی، شما باید ۵۲۳ هزار تومان از جیب خودتان بپردازید. رقم یارانه نقدی، در طول پرداخت یارانه تشویقی و تخصیص اعتبار کالابرگ، همچنان طبق روال گذشته پرداخت می‌شود و به‌ازای هر نفر در خانوار دهک چهار تا ۹ یارانه ۳۰۰ هزار تومانی و به‌ازای هر نفر در خانوار دهک یک تا سه، ۴۰۰ هزار تومان به‌حساب سرپرست خانوار واریز خواهد شد.

یارانه تشویقی طبق آخرین برآورد‌ها در ۲۱۰ هزار فروشگاه سراسر کشور قابل استفاده است. ۱۰ فروشگاه زنجیره‌ای بزرگ در این طرح مشارکت می‌کنند و متقاضیان استفاده از کالابرگ الکترونیکی می‌توانند با مراجعه به فروشگاه‌های طرف قرارداد شبکه ملی اعتبار؛ از فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق‌کوروش، جانبو، هفت، دیلی‌مارکت، گندم، هایپرفامیلی، وال‌مارکت، محسن، مینومارت، ترقی و فروشگاه‌های اینترنتی اسنپ‌مارکت و دیجی‌کالا خرید کنند.

نظر شما