بازی پاسور
آموزش بازی چهار نفره
بازی های پاسور یا همان ورق دارای بیش از هشتاد نوع مختلف است که با دستههای مختلف ۵۲تایی یا ۵۴تایی یا دو دست ورق انجام می شود.

بازی های پاسور یا همان ورق دارای بیش از هشتاد نوع مختلف است که با دستههای مختلف ۵۲تایی یا ۵۴تایی یا دو دست ورق انجام می شود. البته بازی های معروف ورق در ایران این تعداد نیست و بسیاری از بازیهای پاسور هنوز در ایران جا نیفتاده اند یا اصلا بازی نمیشوند. گفتنی است که...
بازی های پاسور یا همان ورق دارای بیش از هشتاد نوع مختلف است که با دستههای مختلف ۵۲تایی یا ۵۴تایی یا دو دست ورق انجام می شود. البته بازی های معروف ورق در ایران این تعداد نیست و بسیاری از بازیهای پاسور هنوز در ایران جا نیفتاده اند یا اصلا بازی نمیشوند. گفتنی است که هرچند پاسوربازی یا ورق بازی از دیرباز عمدتاً با قمار یا صرفاً با تفریح عجین شده است، اما در واقع بسیاری از انواع پاسور بازی به نوعی سرگرمی فکری به شمار میآیند و میتوانند در تقویت تواناییهای ذهنی از جمله تمرکز، سرعت عمل، محاسبه، احتمالات و تخمین مؤثر باشند. ما در مقاله پیش رو، پانزده بازی از شناختهشدهترین و بهترین بازی های پاسور در ایران را معرفی می کنیم و بهتدریج با معرفی بازیهای بیشتر این لیست را به روز می کنیم.
بازی حکم چهارنفره: محبوب ترین بازی پاسور ایرانی
بازی حکم چهارنفره محبوبترین بازی ورق در ایران است و اصالت ایرانی دارد. به حدی که در زبان انگلیسی هم به همین نام (Hokm) معروف است و البته جدیداً به court piece ترجمه شده است. ظاهراً بازی حکم شباهت زیادی به بازی ویست دارد که یک بازی کلاسیک کارتی انگلیسی است و در قرن هجدهم و نوزدهم بازی میشده است. این بازی که به صورت تیمی و در دو گروه دو نفره انجام میشود، در هفت دور انجام میگیرد که در هر دور، تیمی که بتواند به هفت دست برسد، برنده است و نهایتاً تیمی که بتواند در هفت دور برنده بازی باشد، برنده نهایی است. برای آشنایی کامل با قوانین و استراتژیهای بازی پاسور حکم چهارنفره، اینجا را کلیک کنید.
آموزش جامع بازی حکم چهارنفره
دستورالعمل بازی حکم چهار نفره
برای انجام بازی حکم چهارنفره دو به دو با هم یار شوید و به شکل مربع هر دو یار، روبهروی هم بنشینید؛ به طوری که هر تیم قطر مربع را تشکیل دهد.
ابتدا حاکم (انتخابکننده حکم) را انتخاب کنید. مرسومترین روش انتخاب حاکم به روش تک حاکم است، به این صورت که هر کس تک (آس) از هر خال بیاورد حاکم میشود.
برای انجام بازی یکی از دو نفری که حاکم نیستند ورقها را تقسیم میکند (دست میدهد). معمولا نفر سمت چپیِ حاکم اولین دست (پنج کارت) را به حاکم و آخرین دست را به خودش میدهد.
انتخاب حکم کاملا شخصی است، اما از بین خالهای چهارگانه (خشت، دل، پیک و خاج) خالی را که دارای بهترین وضعیت است انتخاب میکند.
پس از انتخاب حکم، دستدهنده بقیه ورقها را پخش میکند، با این تفاوت که به هر نفر چهار ورق میدهد.
شروع بازی حکم
همیشه حاکم بازی را شروع میکند و اولین ورق را روی زمین میگذارد و همه باید طبق ورق زمینه بازی کنند؛ یعنی همه باید از همان خال بازی کنند که حاکم بازی کرده است؛ مگر اینکه از آن خال نداشته باشند.
آموزش جامع بازی حکم چهارنفره : شروع بازی
هر کس باید بهترین ورق را بیاید تا تیمش دست را بگیرد و آن دست از بازی را برای خودش کند.
دقت کنید که بهترین ورق، ورق تیم شماست؛ بنابراین اگر از ورق خود مطمئن نیستید، میتوانید برد آن دست را به یار خود واگذار کنید
نحوه محاسبه امتیازات در پاسور حکم
تیمی که بالاترین خال را در دست اول داشته باشد، برنده آن دست است و کارتها را جمع میکند. همین تیم دست بعد را آغاز میکند (کسی که بالاترین خال را آمده، شروع کننده دست بعدی است) و تیمی که به هفت دست برسد، برنده آن دور است. در دور بعد اگر حاکم برنده شده باشد بازی به روش سابق ادامه پیدا میکند ولی اگر تیم مقابل برده باشد، حاکم جدید نفرِ سمت راست حاکم قبل است.
برنده نهایی کل بازی، تیمی است که هفت دوررا برده باشد.
توضیحاتی برای حرفه ای شدن
رد دادن: اگر کسی کارت خالی که بازی میشود را نداشته باشد اما نخواهد کارت حکم بازی کند یا به اصطلاح بِبُرد، میتواند یک کارت نامربوط از خال دیگری را بازی کند که به این کار رد دادن میگویند.
رد دادن به دو دلیل ممکن است اتفاق بیفتد:
۱. بازیکن علاوه بر اینکه کارت خال بازی را ندارد، کارت حکم هم نداشته باشد.
۲. بازیکن حکم داشته باشد اما نخواهد دست بگیرد؛ چراکه یارش در هرصورت کارت سر آن دست را آورده و در هرحال آن دست را میگیرند.
بریدن با حکم: اگر کارت خالی که بازی میشود در دست بازیکنی نباشد و در عوض کارتی از خال حکم را در دست داشته باشد، میتواند از خال حکم استفاده کند و دست را ببرد. چون ارزش کارت حکم زیاد است، بنابراین دست به او تعلق میگیرد. حال اگر دو نفر از بازیکنان به دلیل این که خال بازی را ندارند این کار را انجام دهند، آن وقت دست به کسی تعلق میگیرد که خال حکم او ارزش بیشتری داشته باشد.
کوت کردن: اگر تیم حاکم بتواند در حالتی ۷ دست بگیرد و بازی را برنده شود که تیم حریف هنوز امتیاز هیچ دستی را نگرفته (یعنی یک راند را ۷-۰ ببرد)، اصطلاحا میگوییم تیم بازنده کوت شده. در این حالت امتیاز تیم برنده دوبرابر محاسبه میشود و تیم حاکم بهجای ۱ امتیاز، ۲ امتیاز میگیرد.
حاکم کوت کردن: اگر تیمی که حاکم در آن نبوده بتواند ۷-۰ یک راند را ببرد و تیم حاکم امتیاز هیچ دستی را نگرفته باشد، میگوییم تیم حاکم پرکوت شده. امتیاز تیم برنده در این حالت سهبرابر حالت عادی محاسبه میشود و بهجای ۱ امتیاز، ۳ امتیاز به تیم برنده داده میشود.
بام: اگر یک تیم ۷ دست را بگیرد و برنده شود اما بخواهد بازی را ادامه دهد، و بتواند همه ۱۳ دست ممکن در یک راند را بگیرد، بام رخ داده. وقتی بام اتفاق بیفتد کل بازی تمام میشود و تیم برنده، برنده کل بازی خواهد بود.
کوت دست شش: اگر تیمی در دست یا همان راند ۶ تیم دیگری را کوت کند برضررش خواهد بود؛ چراکه در این حالت امتیاز تیم برنده ۱، و امتیاز تیم بازنده ۶ خواهد شد. معمولا براساس توافقی که قبل از شروع بازی انجام شده، بعد از این اتفاق تیم بازنده حاکم هم میشود.
قوانین خاص در حکم چهارنفره
قانون ده لوی کم: اگر هنگامی که پنج کارت اول به حاکم داده میشود، هیچ کارتی در آن بالاتر از ده (سرباز، بیبی، شاه، آس) نباشد، حاکم میتواند دست خود را نشان دهد و از فردی که دست را پخش میکرده بخواهد تمام کارتها را دوباره بُر بزند. در مواردی اگر دست دو نفر از بازیکنان به صورت ده لو کم باشد و حاکم نباشند میتوانند درخواست تعویض دست دهند که مشروط به قبول کردن حاکم است.
بر زدن نهایی: دستدهنده پس از بُر زدن دسته ورقها را جلوی حاکم یا یار حاکم میگیرد تا او بُر نهایی را بزند. معمولا تیم حاکم فقط در یک حرکت بخشی از پایینترین ورقها را انتخاب میکند و روی دسته قرار میدهد.
نظر شما