سهام عدالت

جاماندگان سهام عدالت بخوانند | آغاز ثبت نام جدید برای سهام عدالت؟

جاماندگان سهام عدالت بخوانند | آغاز ثبت نام جدید برای سهام عدالت؟

اعطای سهام عدالت به جاماندگان، سال گذشته عملیاتی نشد اما به گفته مسئولان از هفته گذشته جلسات جدیدی به ریاست معاون اول رئیس‌جمهور برای تعیین تکلیف آن شروع شده است.

اعطای سهام عدالت به جاماندگان، سال گذشته عملیاتی نشد اما به گفته مسئولان از هفته گذشته جلسات جدیدی به ریاست معاون اول رئیس‌جمهور برای تعیین تکلیف آن شروع شده است.

جاماندگان سهام عدالت بخوانند

اعطای سهام عدالت به جاماندگان، کلاف سردرگمی که حتی بند قانونی هم کمک به اجرایی شدن آن تاکنون نکرده است!

در تبصره دوم قانون بودجه ۱۴۰۱ دستگاه‌ها موظف به اجرای اعطای سهام عدالت به جاماندگان شدند، اما به دلایلی اجرای آن به سال ۱۴۰۲ موکول شد تا این که در برنامه بودجه ۱۴۰۲ در ماده ن احکام مرتبط با خصوصی سازی و واگذاری سهام دولتی، دولت موظف شد از محل سهام متعلق به دولت یا شرکت‌های دولتی در بنگاه‌های قابل واگذاری قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل چهل و چهارم (۴۴) قانون اساسی در سقف ردیف درآمدی ۳۱۰۵۰۰ نسبت به واگذاری سهام عدالت به کلیه جاماندگان مشمول دریافت این سهام، اقدام کند.

بلاتکلیفی اعطای سهام عدالت به جاماندگان که دیگر افراد را کلافه کرده و در همین راستا برخی از مخاطبان باشگاه خبرنگاران جوان با ارسال پیام خواستار پیگیری این موضوع شدند.

سهام عدالت

سهام عدالت چیست و چقدر است؟

به صورت خلاصه، سهام عدالت سبدی از سهام دولتی است که به نوعی یارانه برای تامین عدالت اجتماعی و فقرزدایی و همچنین کاهش سهام دولت در شرکت‌های بزرگ اقتصادی محسوب می‌شود. در حال حاضر، سـهام عدالت درگیر مشکلاتی همچون فروش و برگزار نشد‌ن مجامع شرکت‌های سـهام عدالت استانی است.

سـهام عدالت در ابتدا 500 هزار تومان بود که بعدا قابلیت افزایش به 1 میلیون تومان هم پیدا کرد. سـهام عدالت به صورت مجموعه‌ای از سهام بود که تا اواسط سال 1399 قابلیت فروش هم نداشت. هرچند سود سـهام عدالت در فواصل زمانی معینی برای دارندگان پرداخت می‌شد.

ارزش روز سـهام عدالت باتوجه به قسمت بورسی آن که در هر روز قابل معامله بود‌ه تغییر می‌کند که در حال حاضر بین 10 تا 12 میلیون تومان است. البته عدد گفتـه شد‌ه برای قسمت بورسی سـهام عدالت است و برای قسمت غیربورسی آن نمی‌توان ارزش مشخصی را تعیین کرد.

هدف از سهام عدالت چیست؟

اصلی‌ترین هدف سـهام عدالت، خصوصی‌سازی و کاهش مالکیت دولت در اقتصاد و بنگاه‌های بزرگ اقتصادی است. همچنین اهداف دیگری ازجمله کمک به اقشار کم درآمد و آسیب‌پذیر نیز در زمان عرضه سهام عدالت مطرح بودند:

مستقل کرد‌ن خانوارهای نیازمند به خود و کاهش حمایت‌های مالی مستقیم دولتی به آن‌ها

سرعت بخشید‌ن به روند خصوصی‌سازی از طریق واگذاری سهام شرکت‌های دولتی

به کارگیری روش‌هایی سالم و شفاف برای واگذاری سهام شرکت‌ها

کوچک کرد‌ن دولت و افزایش تصدی‌گری مردمی

توزیع متعادل ثروت و درآمد در کشور

گسترش سهم بخش تعاون در کشور

مشمولان سهام عدالت چه کسانی هستند؟

تقریبا بیش از 49 میلیون نفر دارندگان سـهام عدالت هستند که در سامانه سـهام عدالت ثبت شده‌اند. همانطور که اشاره شد، مشمولان سـهام عدالت به‌واسطه هدف‌گذاری این طرح بیشتر افراد کم درآمد جامعه بودند. روستاییان و عشایر، زنان سرپرست خانوار، کارگران فصلی ساختمان‌ها، کارمندان و دیگر اقشاری که در مراحل مختلف مشمول این طرح شدند.

شرکت‌های واگذار شد‌ه به طرح توزیع سهام عدالت

سبد سـهام عدالت در مجموع از 49 شرکت (36 شرکت بورسی و 13 شرکت غیر بورسی)  تشکیل شد‌‌ه است.

نحوه واریز سود سهام عدالت چگونه است؟

تمامی دارندگان سـهام عدالت برای دریافت سود سـهام عدالت باید مشخصات شناسایی و اطلاعات بانکی مخصوصا شماره شبای خود را در سامانه سجام ثبت نام کنند. بنابراین، برای دریافت سود سهام عدالت باید حتما در سامانه سجام ثبت نام کرد‌ه و مشخصات خود را ثبت کنید. در صورتی که، شماره شبای بانکی خود را ثبت نکرد‌ه و یا دارای مشکل باشد، سود شما به صورت بستانکار باقی خواهد ماند.

فروش سهام عدالت امکان پذیر است؟!

قبل از اینکه به نحوه فروش سهام عدالت اشاره کنیم، باید روش‌های مستقیم و غیر مستقیم سـهام عدالت را توضیح دهیم. در اوایل سال 1399 مقرر شد که دارندگان سـهام عدالت یکی از روش‌های مستقیم یا غیرمستقیم مدیریت سـهام عدالت را انتخاب کنند.

روش مستقیم سهام عـدالت

در روش مستقیم سهام عدالت، سهامداران خودشان مدیریت سبد سـهام عدالت را در دست می‌گیرند. به این معنی که می‌توانند هرتعداد از هرسهمی که بخواهند برای فروش در بورس قرار دهند. البته مشکلاتی که در فروش و حجم بالای درخواست فروش ایجاد شد، جلوی فروش سـهام عدالت به روش مستقیم را گرفت.

در ابتدا مقرر شد که حدود 30% از بخش بورسی سـهام عدالت با درخواست دارندگان قابل فروش باشد که به دلایل مختلف از جمله حجم بالای درخواست فروش جلوی آن گرفتـه شد‌ه و تا به امروز هم هیچ راه‌حلی برای فروش سـهام عدالت به روش مستقیم معرفی نشد‌ه است.

نظر شما