کالابرگ الکترونیک

خبر خوش وزیر اقتصاد درباره کالابرگ الکترونیک | زمان اتمام کالابرگ الکترونیک مشخص شد

خبر خوش وزیر اقتصاد درباره کالابرگ الکترونیک | زمان اتمام کالابرگ الکترونیک مشخص شد

یارانه کالابرگ عنوان طرحی است که در قالب آن دولت حساب یارانه بگیران را برای خرید کالا شارژ می کند.استقبال مردم از طرح یارانه کالابرگ نشان می‌­دهد که طرح فوق توانسته است بر معیشت مردم اثرگذار باشد.

یارانه کالابرگ عنوان طرحی است که در قالب آن دولت حساب یارانه بگیران را برای خرید کالا شارژ می کند.استقبال مردم از طرح یارانه کالابرگ نشان می‌­دهد که طرح فوق توانسته است بر معیشت مردم اثرگذار باشد.

طرح یارانه کالابرگ به سه ماه از بهمن تا فروردین اجرا شد. مرحله اول یارانه کالابرگ در 17 بهمن ماه به مناسبت فرارسیدن 22 بهمن ماه شارژ شد. مرحله دوم یارانه کالابرگ در 17 اسفند ماه همزمان با حلول ماه مبارک رمضان شارژ شد و مرحله سوم یارانه کالابرگ نیز فروردین 1403 انجام شد و اکنون زمزمه هایی مبنی بر ادامه اجرای این طرح شنیده می شود.

خبر خوش وزیر اقتصاد درباره کالابرگ الکترونیک

این روزها انتقاداتی درباره سیاست دولت درباره ارز ترجیحی و نرسیدن آن به هدف و همچنین کالابرگ الکترونیک مطرح می‌شود که این موضوع در نشست خبری امروز احسان خاندوزی سخنگوی اقتصادی دولت از سوی خبرنگاران مطرح شد. 

سخنگوی اقتصادی دولت در این باره گفته که « انتقادهای کارشناسی و منصفانه نعمت است و دولت از نقدهای کارشناسی استقبال می کند به خصوص نقدهای ایجابی که حاوی پیشنهادات گره گشاست. »

وی تاکید کرده که « تجربه سیاست گذاری عمومی به ما نشان می‌دهد هر مساله صرفا یک راهکار ندارد و می توان  با استفاده از عقل جمعی، راه های مختلف و مسیری که کم هزینه تر است را انتخاب کنیم چون هر پیشنهادی نقاط ضعف و قوت خودش را دارد.»

وی افزوده است که « این سیاستها موجب شد مردم در ماه رمضان و نوروز 1403 شرایط نسبتا مناسب تری را نسبت به گذشته شاهد بودند.»

خاندوزی تاکید کرده که « این سیاست ها باتوجه به اینکه هنوز سیاست جایگزین بهتری پیشنهاد نشده است همچنان در دستور کار دولت است چون این سیاست هم مصوبه مجلس است و هم مورد تایید دولت؛ بنابراین فعلا ادامه پیدا خواهد کرد.»

کالابرگ الکترونیک به چه کسانی تعلق می‌گیرد؟

در راستای کمک‌رسانی هدفمند به مردم، جامعه را طبق شرایط مالی آن‌ها به ده دهک تقسیم‌بندی کردند. طبق گزارشات موجود و سوابق ثبت شده، طرح کالابرگ الکترونیک ۵ دهک پایین افراد جامعه را تحت پوشش قرار می‌دهد.

این دهک‌ها هر ماه مبلغ ۳۰۰ یا ۴۰۰ هزار تومان به ازای هر فرد خانواده یارانه دریافت می‌کنند. حال این افراد می‌توانند به شکل اختیاری به جای دریافت این مبلغ تمام یا مقداری از آن را صرف خرید اقلام ضروری کنند.

مبلغ کالابرگ الکترونیک چقدر است؟

همان‌طور که اشاره کردیم مبلغ کالابرگ الکترونیک معادل یارانه نقدی و ماهانه خانوار است. در حال حاضر دهک‌های اول تا سوم مبلغ ۳۰۰ تومان و دهک‌های چهارم تا دهم مبلغ ۴۰۰ هزار تومان را به ازای هر فرد خانواده دریافت می‌کنند. البته در راستای تشویق خانواده‌ها برای شرکت در این طرح، جوایز نقدی نیز در نظر گرفته شده است.

اگر افراد دهک کم درآمد جامعه به میزان حداقل ۲۰۰ هزار تومان از یارانه خود را صرف خرید کالاهای این طرح کنند، مبلغ ۱۲۰ هزار تومان به عنوان یارانه تشویقی برای آن‌ها واریز خواهد شد. به عبارتی با این طرح می‌توان مجموع مبلغ کالابرگ الکترونیک را به ۵۲۰ هزار تومان رساند.

لازم به ذکر است که اگر در خریداری کالاهای مورد نیاز خود به کمک طرح کالابرگ الکترونیک، مبلغ سبد خرید شما به سقف اعتبار موجود نرسید، باقی مانده آن نسبت به رقم اصلی رایانه خانواده در موعد مقرر به حسابتان واریز خواهد شد. از طرفی اگر خریدهای شما هزینه‌اش بیش از اعتبار موجود در طرح کالابرگ بود، بایستی تفاوت هزینه را از حساب بانکی خود پرداخت کنید.

از کالابرگ استفاده کنیم یا یارانه نقدی؟

دولت در این طرح که نزدیک به یک سال است از شروع اجرای آن می‌گذرد، محدودیت‌ها را به حداقل رسانده است. در گذشته و در طرح‌های مشابه تنها امکان خرید کالاهای مشخص از برندهای خاص و یا فروشگاه‌های محدود بود. در حال حاضر با وجود مشارکت فروشگاه‌های زنجیره‌ای، فروشگاه‌های آنلاین و… شرایط خرید با کالابرگ الکترونیک مناسب و به‌صرفه به نظر می‌رسد.

شما می‌توانید با توجه به نیازهای خانواده خود و اقلام مورد استفاده، اعتبار را برای محصولات دلخواه استفاده کنید. طرح تشویقی ۱۲۰ هزار تومانی نیز مزیتی دیگر برای استفاده از طرح کالابرگ الکترونیکی است. پیشنهاد می‌شود با بررسی سوپرمارکت‌های آنلاین شرایط خرید و محصولات موجود را بررسی کنید و در صورت علاقه به خرید به کمک این طرح، در موعد مقرر اعتبار آن را فعال نمایید.

نظر شما